پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
13 اسفند 1399 - 23:07

مصر خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد

مصر خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد.
کد خبر : 8538

پایگاه رهنما:

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر خارجه مصر روز چهارشنبه اعلام کرد، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برای حفظ امنیت ملی عربی امری حیاتی است.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر در سخنرانی خود در صد و پنجاه و پنجمین نشست اتحادیه عرب گفت: در خصوص مداخلات ترکیه در منطقه تاکید می‌کنیم که با ادامه این مداخلات در منطقه و نیز ادامه مداخلات نیروهای ترکیه در اراضی عربی مخالفیم.

وی افزود، بدون پایان دادن به مداخلات خارجی و احترام به آتش بس برقراری ثبات در لیبی دشوار است.

شکری پیرامون بحران سوریه نیز گفت، عضویت مجدد این کشور در اتحادیه عرب برای حفظ امنیت ملی عربی امری حیاتی است. سوریه باید به شکل جدی اراده حل مسالمت آمیز بحران خود را نشان دهد.

اتحادیه عرب با اخراج سوریه در سال اول بحران این کشور (۲۰۱۱ میلادی) به عنوان یکی از شش کشور بنیانگذار این اتحادیه در سال ۱۹۴۵ و سپردن کرسی آن به گروه های تروریستی برای مدت کوتاهی ، سابقه و چهره نفرت انگیزی از این اتحادیه ترسیم کرد و حمایت از تروریست ها در عراق و نیز تجاوز نظامی گسترده به یمن هم در تخریب چهره این اتحادیه موثر بود. این در حالی است که طی همین سال ها،‌ اتحادیه در برابر واگذاری اراضی اشغالی سوریه در ارتفاعات جولان از سوی ترامپ به رژیم صهیونیستی اقدام چندان موثری نکرده و به اقدام آمریکا در انتقال سفارت خانه اش به قدس به غیر از محکومیت واکنش عملی نشان نداد. البته فهرست ناکارآمدی و انفعال اتحادیه عرب طی این سال ها، با وجود مخالفت های برخی کشورهای عضو مانند لبنان و عراق و الجزایر در برابر مواضع آن، بسیار بیش از مواردی است که در بالا به آن اشاره شد.

اکنون به نظر می رسد، با توجه به تمایل برخی کشورها مانند مصر، سودان ، الجزایر، عراق ،‌ قطر و لبنان ، زمینه ها برای بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب فراهم است و در صورتی که امارات هم به این جبهه بپیوندد، این اقدام در سال جاری وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

البته پیش از این نیز اقداماتی با هدف مقدمه سازی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نظیر دعوت از این کشور برای شرکت در کنفرانس اتحادیه پارلمان های عربی در امان پایتخت اردن در اسفند ماه ۱۳۹۷ به عنوان یکی از زیرمجموعه های این اتحادیه انجام شده بود.

پیش از آن نیز اتحادیه پارلمان های عربی در ۲۵ آذر ۱۳۹۷ با صدور بیانیه ای شورای اتحادیه عرب و بقیه موسسات عربی را به اقدام و هماهنگی برای بازگرداندن سوریه به فضای عربی فراخواند و بر ضرورت سهیم شدن در تحقق راه حل های سیاسی به منظور حفظ تمامیت ارضی این کشور و تأمین امنیت آن به دور از هر گونه منازعه و درگیری تأکید کرده بود.

همچنین پیش بینی می شود با پیوستن مجدد دمشق به اتحادیه عرب، کفه ترازو به نفع کشورهای مستقل تر این سازمان منطقه ای سنگین خواهد شد و سوریه بازگشته به این اتحادیه با توجه به پیروزی بر تروریست ها و مقابله با آن در ده سال گذشته به مراتب مواضعی تاثیرگذار تر در آن خواهد داشت

منبع: الوقت

ارسال نظرات