پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
13 خرداد 1397 - 19:10

جنگ جهانی تجاری

همانطور که پیش بینی می شد ایالات متحده آمریکا تعرفه های گمرکی جدید خود بر واردات آهن و آلومینیوم از اتحادیه اروپا ، کانادا و مکزیک را برقرار کرد. بر این اساس ، تعرفه واردات آهن به آمریکا از این پس به 25 درصد و تعرفه واردات آلومینیوم به 10 درصد افزایش می یابد. تصمیم دونالد ترامپ به افزایش تعرفه های گمرکی با واکنش شدید کانادا ، مکزیک و اتحادیه اروپا رو به رو شد.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 846

پایگاه  رهنما :

جنگ جهانی تجاری
همانطور که پیش بینی می شد ایالات متحده آمریکا تعرفه های گمرکی جدید خود بر واردات آهن و آلومینیوم از اتحادیه اروپا ، کانادا و مکزیک را برقرار کرد. بر این اساس ، تعرفه واردات آهن به آمریکا از این پس به 25 درصد و تعرفه واردات آلومینیوم به 10 درصد افزایش می یابد. تصمیم دونالد ترامپ به افزایش تعرفه های گمرکی با واکنش شدید کانادا ، مکزیک و اتحادیه اروپا رو به رو شد. تا جایی که کانادا و مکزیک در اقدامی متقابل تعرفه های جدیدی برای واردات خود از آمریکا وضع کرده اند. مقامات اتحادیه اروپا تصمیم آمریکا را « غیر قابل قبول » و « غیر قانونی » خوانده و وعده مقابله به مثل داده اند. این اقدام آمریکا می تواند به ضرر متحدانش منجر شود تا جایی که نخست وزیر کانادا با یادآوری اینکه دو کشور « از سواحل نرماندی تا بلندی های افغانستان در کنار یکدیگر برای از دست دادن فرزندان خود گریسته اند » خطاب به ترامپ لب گلایه گشوده است و بر مناسبات گسترده تجاری و اتحاد همیشگی میان اوتاوا و واشنگتن تاکید کرده است و از اینکه میان متحدان تاریخی ، جنگی تجاری به راه افتد ابراز تاسف کرده است. این اقدام می تواند تاثیرات بسیار اثر گذاری بر روی تولیدات صنعتی کانادا بگذارد. نزدیک به 80 درصد آلومینیوم و نیمی از آهن تولید شده در کانادا به ارزش سالانه 12 میلیارد یورو به آمریکا صادر می شود. در همین راستا کانادا نیز دست به کار شد و تعرفه های گمرکی بر اقلام وارداتی آمریکا وضع کرد تا جایی که حدود 10 تا 25 درصد به تعرفه ها افزود.وزیر امور خارجه کانادا « کریستیا فریلند » این تصمیم دولت کانادا را « پاسخی قوی در برابر یک تصمیم نادرست توصیف کرد. » به همین جهت سران مکزیک و اتحادیه اروپا نیز از این اقدام ترامپ شوکه شده و این اقدام را به شدت محکوم کردند. تا جایی که وزیر امور خارجه فرانسه اعلام داشت: « این اقدام ، عملی بی رحمانه و غیر قابل قبول است. این یعنی کسی باقی می ماند که قوی تر باشد اما در روابط بین المللی و زندگی جهانی ، قانون هر کسی قوی تر است مصداقی ندارد. روابط بین المللی غرب وحشی نیست. شعار آمریکا مقدم است، دارد به آمریکای تنها تبدیل می شود. » این در حالی است که ویلبور راس ، وزیر تجارت آمریکا به شبکه سی ان بی سی گفته است که اقدامات متقابل از سوی اتحادیه اروپا یا کشور دیگر ، تاثیر چندانی بر اقتصاد ایالات متحده نخواهد داشت.
به نظر می رسد که اتحادیه اروپا پس از اینکه درگیر ماجراهای بریگزیت ، بحران سیاسی در ایتالیا و آلمان ، موج استقلال طلبی و نیز اقبال عمومی به احزاب پوپولیست و راستگرا شد، با چالش جدیدی رو به رو شده است و در نابسامان ترین وضعیت سیاسی و اجتماعی خود در سال های گذشته قرار دارد. ترامپ و تیم مشاوره آن اروپای حال حاضر را خوب آنالیز کرده اند اروپایی که به شدت درگیر مسائل درونی خود است و این آمریکاست که تصمیم دارد از این فرصت به نحو احسن بهره برداری کند و مجددا به هژمون اول جهان بدل شود.
اما سوال این است که ، آیا اروپا یارای مقابله با آمریکا را دارد؟ به ظاهر اروپا از برخورد جدی و قاطعانه با آمریکا سخن می گوید ، ولی واقعیت آن است که حجم تجارت کشورهای اروپایی با آمریکا در چنان سطحی قرار دارد که آنها برای برخورد با آمریکا به این سادگی ها توان اعمال قدرت ندارند. به نظر می رسد آمریکایی ها مدت هاست پس از انتخاب ترامپ تصمیم داشتند چنین طرحی را به صورت مرحله به مرحله به اجرا در آورند و چنین هم شده و در حال پیشروی و اعمال نفوذ یکجانبه هستند. این در شرایطی است که اروپایی ها شاهد و تماشاگر انواع کارشکنی ها ی آمریکا علیه توافق های بین المللی ، آنچنان درگیر منافع تجاری شرکت های خود در آمریکا بودند که تازه امروز به خود آمده و متوجه شده اند که در چه مخمصه بزرگی قرار گرفته اند ، به نظر می رسد اروپا دیر از خواب بیدار شده است و باید منتظر واکنش های اروپا ماند تا در ادامه جنگ تجاری با آمریکا چه عکس العملی از خود نشان خواهد داد. نکته ای که نباید فراموش کرد این است که ، ترامپ با راه انداختن جنگ تعرفه های تجاری از بعد سیاسی نیز به این ماجرا نگریسته است. یادمان نرفته و همانطور که اشاره شد ، یکی از شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ ، «آمریکا مقدم است » بود . به نظر می رسد اقدام تعرفه های تجاری در راستای تحقق بخشیدن به این شعار است و سعی دارد تا از این طریق حمایت رای دهندگانی که در برخی مناطق پس از سالها رای دادن به دموکرات ها تحت تاثیر شعارهای ترامپ به وی رای داده اند ، در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز همراه او باشند و وی بتواند دوباره وارد کاخ سفید شود.
سید فرشید کاظمی پیرسرا

برچسب ها: امریکا جنگ تجاری

ارسال نظرات