پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 بهمن 1399 - 00:26

آیا با قطع حمایت آمریکا، جنگ یمن پایان می‌یابد؟

وعده قطع حمایت‌های کاخ سفید از تداوم تجاوز عربستان به یمن تا زمانی که با فشار گسترده بر ریاض برای متوقف کردن حملات و پایان دادن به محاصره غیرانسانی یمن همراه نباشد همچنان سعودی‌ها را به تداوم بخشیدن به جنایت علیه ملت یمن امیدوار نگه می‌دارد
کد خبر : 8401

پایگاه رهنما :

 با ورود بایدن به کاخ سفید تلاش برای پاسخگویی به انتظارات در مورد اجرای وعده‌های انتخاباتی او در صدر کنش‌های سیاسی هفته‌های نخست رئیس جمهور جدید آمریکا بوده است. در این راستا یکی از مهمترین وعده‌های بایدن در سیاست خارجی آمریکا تلاش برای پایان دادن به جنگ خونین یمن بود که بنابر اعلام سازمان‌ ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی موجب شکل‌گیری بزرگترین بحران انسانی جهانی حال حاضر جهان شده است.

در این میان پس از چندین نوبت موضع‌گیری چهره‌های اصلی تشکیل دهنده تیم سیاست خارجی جدید آمریکا در مورد بازنگری در حمایت از جنگ یمن، نهایتاً روز گذشته جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) از توقف تمامی حمایت‌های غیر نظامی از جمله اطلاعاتی، برخی مشاوره‌ها و پشتیبانی تاکتیکی از عربستان در جنگ یمن خبر داد.

به طور حتم این خبر برای سعودی‌ها به هیچ وجه خوشایند نیست اگرچه مطمئناً ریاض را غافلگیر نکرده است چرا که تصمیم به تنش زدایی با قطر و پایان دادن بحران در شورای همکاری نشان داد که عربستان و بویژه محمد بن سلمان در حال آماده‌سازی برای رویارو شدن با شرایط جدید پس از روی کار آمدن بایدن است.

در کنار اعلام پایان حمایت از جنگ یمن، تصمیم لغو فروش تسلیحات نظامی تهاجمی به عربستان و همچنین خارج کردن انصارالله از لیست گروه‌های تروریستی این پرسش را بوجود آورده که آیا اقدامات آمریکا منجر به واداشتن عربستان به پایان سریع تهاجم 5 ساله به یمن خواهد شد یا خیر؟

پاسخ به این پرسش بیش از همه منوط به آن است که دولت جدید آمریکا در تصمیم به پایان دادن به جنگ یمن و اعمال فشار بر سعودی‌ها و محمد بن سلمان تا چه اندازه جدی خواهد بود.

آمریکا در طول 5 سال گذشته علی رغم انتقادات گسترده داخلی و بین المللی همچنان به حمایت کامل از ائتلاف در جنگ یمن می‌پرداخت که این حمایت‌های نقش اساسی در تداوم جنگ یمن داشتند. فروش مهمات هدایت شونده با دقت بالا، تهیه اطلاعات از اهداف در یمن، سوخت رسانی در حین پرواز و پشتیبانی دیپلماتیک در سازمان ملل، از جمله کمک‌های علنی آمریکا به عربستان بوده و در این میان خبرهای متعددی نیز از حمایت گسترده‌تر شامل استقرار نظامیان آمریکایی در یمن برای پشتیبانی عملیات لجستیکی و اطلاعاتی از ائتلاف و نیز تامین امنیت مرز‌های سعودی منتشر شده است.

بر این اساس قطع حمایت‌های سیاسی و نظامی آمریکا از عربستان در جنگ اگر به صورت واقعی اجرایی شود سعودی‌ها را در جنگ در وضعیت دشواری قرار می‌دهد. ارتش سعودی در طول جنگ یمن نشان داده است که علی‌رغم هزینه‌های سرسام‌آوری که صرف آن شده بسیار ناتوان و در برابر حملات یمنی‌ها شکننده بوده است به صورتی که امروزه یمنی‌ها توانسته‌اند علاوه بر بازپسگیری بخش زیادی از مناطق اشغال شده توسط مزدوران وابسته به امارات و عربستان، با پیشرفت نظامی در بحث موشکی و پهبادی ورق معادلات جنگ را به سود خود تغییر داده و به راحتی اهداف اقتصادی و نظامی را در هر نقطه از خاک عربستان و دریای سرخ مورد هدف قرار دهند. موضوعی سعودی‌ها را به شدت دچار سردرگمی کرده است و قطع حمایت آمریکا نیز بر شکنندگی آنها خواهد افزود.

اما علی رغم این موضوع عربستان همچنان تلاش دارد تا بتواند خریدهای تسلیحاتی و حمایت‌های نظامی مورد نیاز خود را از طریق کشورهای دیگر بویژه دولت‌های اروپایی تأمین کند و از این طریق از پذیرش شکست در جنگ تا یافتن راهی برای خروج آبرومندانه‌تر از باتلاق یمن بگریزد.

سعودی‌ها با وجود هشدارهای سازمان‌های بین‌المللی در مورد امکان وخیم‌تر شدن اوضاع شکننده انسانی در یمن، همچنان در پی آنند تا محاصره غیرانسانی و وحشیانه این کشور را تداوم دهند و از طریق مجازات جمعی مردم یمن به اهداف از دست رفته در جنگ برسند. از این رو باید گفت وعده قطع حمایت‌های کاخ سفید از تداوم تجاوز عربستان به یمن تا زمانی که با فشار گسترده بر ریاض برای متوقف کردن حملات و پایان دادن به محاصره غیرانسانی یمن همراه نباشد همچنان سعودی‌ها را به تداوم بخشیدن به جنایت علیه ملت یمن امیدوار نگه می‌دارد.

منبع: الوقت
برچسب ها: یمن سعودی جنگ

ارسال نظرات