جمعه ؛ 30 شهريور 1403
22 دی 1399 - 11:03
فرار نتایناهو از معرکه

طلسم فساد دامن‌گیر ستاره داوود

با فروریختن آخرین روزنه‌های امید برکناری قانونی جادوگر عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی از طریق تعویق برگذاری دادگاه و احتمال کسب برتری مجدد حزب لیکود در انتخابات ماه مارس، صحنه تحولات اجتماعی سرزمین‌های اشغالی به سوی کورانی سخت پیش می‌رود
کد خبر : 8189

پایگاه رهنما:

در پی بحران سیاسی بی سابقه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اکنون همزمان شدن حوادث روزهای اخیر آمریکا با تعویق برگزاری جلسه دادگاه محاکمه نتانیاهو که سالهاست ساکنان سرزمین‌های اشغالی انتظار آن را کشیده و خواستار اجرای آن بوده‌اند، نگرانی سران رژیم صهیونیستی از روی دادن اتفاقات مشابه را در پی داشته است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که دادستانی اسرائیل با درخواست تیم وکلای نتانیاهو برای به تعویق انداختن جلسه دادگاه روز چهارشنبه موافقت کرد و آن را به موعدی نامعلوم در آینده موکول نمود. این در حالی است که تنها دو روز پیش همان هیئت قضات با درخواست وکلای نتانیاهو برای تعویق جلسه دادرسی مخالفت کرده بود و این امر امید مخالفان پرتعداد نتانیاهو به دادگاهی شدن و در نتیجه کنار رفتن از عرصه قدرت در سرزمین‌های اشغالی را افزایش داده بود.

روند رسیدگی به پرونده به این صورت است که دادستان کل باید تحقیقات پلیس را بررسی کند و سپس کیفرخواست علیه نخست‌وزیر را صادر کند و سپس سه قاضی در دادگاه منطقه اورشلیم باید به پرونده نخست‌وزیر رسیدگی کنند. سرانجام، نخست وزیر در صورت حکم دیوان عالی دادگستری به مجرم بودن وی در اتهامات وارده مجبور به ترک مقام خود می شود.

 

 

اکنون وکلای نتانیاهو استدلال کرده‌اند که در حالی که 20 روز برای آماده سازی کیفرخواست وقت صرف شده اما آنها فقط هفت روز فرصت داشته‌اند تا آن را مطالعه کنند و دفاعیات را تهیه کنندآنها همچنین قرنطینه شدن نتایناهو و برخی از وکلا را مانع انجام کار آماده سازی دفاعیات اعلام کرده‌اند.

از طرف دیگر در گزارش ها آمده است که شائول و آیریس ایلوویچ ، مظنونان اصلی پرونده 4000 ، نیز درخواست تأخیر دادرسی را کرده‌اندآنها گفتند كه چهار نفر از وكلاي آنها در قرنطينه بوده‌اند.

 

نتانیاهو به چه چیزی متهم می‌شود؟

چهار ادعای فساد علیه نتایناهو وجود دارد که به موارد 1000 ، 2000 ، 3000 و 4000 معروف است. او به رشوه خواری ، کلاهبرداری ، نقض اعتماد و سواستفاده از مقام دولتی متهم است.

در پرونده 1000 نتانیاهو مظنون به قبول هدایای سیگار برگ و جواهرات از تولیدكننده اسرائیلی آرنون میلچان و سرمایه‌دار تجاری جیمز پاكر است. ارزش این هدایا صدها هزار شکل (واحد پول اسرائیل) تخمین زده شده است. همسرش سارا نتانیاهو نیز متهم شده است که از میلچان جواهراتی به ارزش 2700 دلار خواسته است.

در پرونده 2000 ، پلیس از وجود نوارهایی خبر داده که مربوط به مذاکرات بین نتانیاهو و آرنون موز ، ناشر یدیعوت آحارونت را نشان می دهد ، تا در ازای بازگرداندن رتبه‌بندی یدیعوت در میان رسانه‌های این کشور‌، این رسانه پوشش خبری روزانه نسبت به نتانیاهو را مثبت‌تر کند.

گرچه نتانیاهو برای پرونده 3000 شهادت داده در آن نقشی نداشته اما دستیاران نزدیک وی متهم به رشوه خواری و کلاهبرداری در روند تهیه زیردریاییهایی به ارزش 2 میلیارد دلار هستند .

پرونده 4000 نیز در رابطه با روابط نتانیاهو با شائول الوویچ ، سهامدار «بیزک» غول مخابراتی اسرائیل Bezeq می‌باشد که شباهت زیادی به پرونده 2000 دارد.

پرونده بیزک جدی ترین پرونده ای است که نتانیاهو با آن روبه‌رو است. دو نفر از نزدیکان برجسته نتانیاهو حاضر به شهادت علیه او شده‌اند و گمان می رود مدارک مجرمانه ای در اختیار پلیس قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، دادستانی بیش از 300 شاهد را جمع کرده است.

پلیس گفته که آنها شواهد کافی یافته‌اند که معتمدان نتانیاهو تسهیلاتی به ارزش 280 میلیون دلار را به بیزک ارائه می‌دهند و در عوض نتانیاهو از ارتباطات خود با الوویچ استفاده کرده است تا در سایت خبری معروف Beza Walla، پوشش خبری مطبوعاتی داشته باشد.

نتانیاهو تا سال 2017 سبد ارتباطات دولت را در اختیار داشت و نظارت بر مقررات در این زمینه را بر عهده داشت.

بر این اساس خبرنگاران سابق سایت خبری والا تحت فشار قرار گرفته‌اند تا از گزارش منفی علیه نتانیاهو خودداری کنند.

به عنوان مثال ، در تاریخ 17-19 ژانویه 2013 ، یکی از اعضای وابسته به نتانیاهو الوویچ را ترغیب کرده که مطالبی را علیه همسر نفتالی بنت ، رقیب نتانیاهو منتشر کند.

در موردی دیگر  بنا به درخواست نتانیاهو والا دستور یافته تا پخش مستقیم تجمع مخالفان نتانیاهو در جریان مبارزات انتخاباتی 2015 را متوقف کند.

همچنین در این پرونده‌ها علیه همسر نتانیاهو نیز ادعا می شود که از بودجه دولتی برای هزینه شخصی خود سواستفاده کرده است.

در یک مورد معروف به " امر سفارش غذا " ، دادستان گفت که 100000 دلار غذا از سال 2009 تا 2013 از محل رستوران های لوکس اسرائیل به محل زندگی خانواده او سفارش داده شده است.

او همچنین علی رغم وجود آشپز دولتی به صورت غیرقانونی آشپز خصوصی با 10 هزار دلار دستمزد استخدام کرده بود.

 

سابقه فساد در بالاترین سطح قدرت

یکی از عواملی که خشم ساکنان سرزمین‌های اشغالی و نگرانی مقامات صهیونیستی از تعویق دادگاه نتانیاهو را موجب شده، سابقه گسترده فساد در راس هرم قدرت این رژیم بوده است. نخست وزیر پیشین ایهود اولمرت پس از توصیه تحقیقات پلیس برای متهم كردن وی به اتهام فساد در سپتامبر 2008 استعفا داد .

وی در سال 2014 به دلیل دریافت رشوه از سازندگان املاک و مستغلات مقصر شناخته شد. وی به 27 ماه زندان محکوم شد اما فقط 16 ماه در زندان بود.

رئیس جمهور پیشین موشه کاتساو به اتهام تجاوز وآزار و اذیت جنسی دو نفر از کارکنانش در سال 2007 مجبور به استعفا شد.

کاتساو مجرم شناخته شد و در سال 2011 به هفت سال زندان محکوم شد. وی پنج سال از حبس خود را گذراند.

موارد دیگری نیز وجود داشته است که مقامات بلندپایه این رژیم به جرم رشوهخواری، قاچاق کالا و اتهامات دیگر متهم و محکوم شده‌اند.

بر همین اساس «آوی نیسنکور» وزیر دادگستری سابق کابینه ائتلافی، که اخیراً به دلیل خروج از حزب آبی و سفید از سوی گانتس برکنار شد، روز گذشته هشدار داد: دموکراسی در "اسرائیل" در وضعیت شکننده‌تری نسبت به آمریکا قرار دارد. احتمال دارد ما چیزهایی بدتر را در اینجا شاهد باشیم که بسیار بدتر از آشوب‌ها است.

او با اشاره به اینکه در دوره فعالیت خود در سمت وزارت دادگستری با تلاش‌هایی برای تضعیف دموکراسی از جمله اعمال فشار بر دادستانی کل و دادگاه عالی، تلاش‌ برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب علیه قضات و فراخوان‌ها برای تصویب قانون مصونیت نخست‌وزیر از پیگردهای قضایی بوده است، گفت: ما در شرایطی هستیم که کل ساختار در معرض آزمون قرار دارد.

در واقع با فروریختن آخرین روزنه‌های امید برکناری قانونی جادوگر عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی از طریق تعویق برگذاری دادگاه و احتمال کسب برتری مجدد حزب لیکود در انتخابات ماه مارس، صحنه تحولات اجتماعی سرزمین‌های اشغالی به سوی کورانی سخت پیش می‌رود.

منبع: الوقت

ارسال نظرات