دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
07 خرداد 1397 - 19:07

ماجراجویی اردوغان در بوسنی

رجب طیب اردوغان در راستای تلاش های خود بابت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه که قرار است 24 ژوئن(سوم تیر ماه) برگزار شود به کشور بوسنی و هرزگوین سفر کرد
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 806

پایگاه رهنما :

ماجراجویی اردوغان در بوسنی

رجب طیب اردوغان در راستای تلاش های خود بابت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه که قرار است 24 ژوئن(سوم تیر ماه) برگزار شود به کشور بوسنی و هرزگوین سفر کرد. از مدت ها پیش رجب طیب اردوغان قرار بود میتینگ های انتخاباتی اش را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا (هلند ، آلمان و اتریش) برگزار کند چون بیشترین تعداد ترک ها و ترک تباران در این سه کشور دیده می شوند که بر اساس آمار حدود شش میلیون نفر ترک تبار در اروپا زندگی می کنند.در همین راستا مقامات هلندی آنچه که «دلایل امنیتی» مطرح کردند، فعالیت سیاستمداران ترکیه ای را در کشورشان بابت چنین انتخاباتی ممنوع اعلام نمودند. آلمان و اتریش نیز چنین سیاستی را پیش گرفتند. سباستین کورتس ، صدراعظم اتریش اعلام کرد: «اردوغان با رهبری خود سالهاست تلاش می کند تا ترک تباران اروپایی را استثمار کند.»
در این بین در کمال تعجب همگان، کشوری که پذیرفت میزبان کمپین انتخاباتی اردوغان باشد، بوسنی و هرزگوین بود. کشوری که حدود پنجاه هزار نفر ترک تبار در آن زندگی می کنند. اگر چه بوسنی عضو اتحادیه اروپا نیست ، اما این تصمیم اردوغان برای راه اندازی کمپین در سارایوو به بحث های سیاسی پیرامون این انتخابات در هر دو کشور ترکیه و بوسنی دامن زد تا جایی که این تصمیم اردوغان هیاهوی زیادی بپا کرد. از آنجائیکه بوسنی زمانی زیر سلطه امپراطوری عثمانی بوده، عده ای معتقدند که اردوغان با این حرکت سودای احیای امپراطوری ساقط شده را دارد و قصد دارد سلطه خود بر بوسنی و حاکمیت این کشور را افزایش دهد. با این حال بوسنی نیز نگران است که با توجه به ممنوعیت برگزاری کمپین انتخاباتی در کشورهای اتحادیه اروپا ، کشورهای اتحادیه از این سیاست بوسنی خشمگین و این اقدام پیام اشتباهی را به آنها مخابره کند.
اردوغان با نزدیکی به بوسنی تلاش می کند این کشور را که حدود چهار قرن تا سال 1878 در اختیار امپراطوری سابق عثمانی بود دوباره به ترکیه الحاق کند. نفوذ ترکیه بر بوسنی در این چند سال اخیر بیشتر هم شده است ، علی الخصوص بعد از کودتای ناکامی که در ترکیه شکل گرفت و پس از آن بود که اردوغان با همکاری مقامات بوسنی فشارهای زیادی را علیه حامیان گولن آورد و عرصه را برای آنها تنگ و تنگ تر کرده است، تا جایی که بسیاری از اساتید ترک تبار دانشگاهی در بوسنی از کار خود بیکار و اخراج شدند.
در راستای نفوذ بیش از حد ترکیه ، به تازگی سازمان جدیدی موسوم به «اتحادیه دموکرات های بالکان اروپایی» در بوسنی و هرزگوین شکل گرفته که وابسته به ترکیه است. فعالیت این سازمان نشانگر تلاش رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای گسترش نفوذ در منطقه بالکان است و تبلیغ های زیادی را برای اتحاد بین دو کشور ترکیه و بوسنی انجام می دهد تا جایی که اخیراً کلیپ های بصورت تبلیغاتی مردم بوسنی را نشان می دهد که پس از پیروزی ارتش ترکیه در عفرین با این عبارات از نظامیان ترکیه حمایت می کنند: « برادران عزیز ترک! ما رنج سرزمین مادری و عشق به آن را حس می کنیم، می دانیم جنگیدن برای یک هدف شرافتمندانه به چه معناست. ماهم وادار شدیم برای اهداف شرافتمندانه بجنگیم.»
به نظر می رسد جنبش اخوان المسلمین نفوذ زیادی بین مردم بوسنی ایجاد کرده و یک تهدید داخلی جدی برای این کشور به حساب می آید تا جایی که اکثر مسلمانان اهل بوسنی تلاش دارند هویت شان را در امپراطوری عثمانی پیدا کنند تا جایی که عزت بگویچ به عنوان عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی ، پس از انتخابات اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه در پیام تبریکی خطاب به وی نوشت : « جناب رئیس جمهور ، شما فقط رئیس جمهور ترکیه نیستید، بلکه رئیس جمهور همه ما هستید. »
حال باید منتظر ماند و دید که منتقدان داخلی بوسنی به سیاست های بگویچ چه عکس العملی نشان خواهند داد.هر چند فعلاً مقامات وزارت خارجه و ریاست جمهوری بطور رسمی در مورد برگزاری کمپین انتخاباتی واکنش نشان نداده اند، اما برخی منتقدان بر این باورند که اردوغان قصد دارد سلطه خود را بر بوسنی و حاکمیت این کشور افزایش دهد. به عنوان مثال صدیق احمدویچ، نماینده پارلمان بوسنی در اظهار نظری گفت : « اگر هرکسی در هر زمانی که بخواهد، جلسات یا تظاهرات سیاسی در کشور ما برگزار کند ما حاکمیت خود را از دست خواهیم داد. »
 سید فرشید کاظمی پیرسرا

ماجراجویی اردوغان در بوسنی

رجب طیب اردوغان در راستای تلاش‌های خود بابت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه که قرار است ۲۴ ژوئن (سوم تیر ماه) برگزار شود به کشور بوسنی و هرزگوین سفر کرد. از مدت‌ها پیش رجب طیب اردوغان قرار بود میتینگ‌های انتخاباتی اش را در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا (هلند، آلمان و اتریش) برگزار کند، چون بیشترین تعداد ترک‌ها و ترک تباران در این سه کشور دیده می‌شوند که بر اساس آمار حدود شش میلیون نفر ترک تبار در اروپا زندگی می‌کنند. در همین راستا مقامات هلندی آنچه که «دلایل امنیتی» مطرح کردند، فعالیت سیاستمداران ترکیه‌ای را در کشورشان بابت چنین انتخاباتی ممنوع اعلام نمودند. آلمان و اتریش نیز چنین سیاستی را پیش گرفتند. سباستین کورتس، صدراعظم اتریش اعلام کرد: «اردوغان با رهبری خود سالهاست تلاش می‌کند تا ترک تباران اروپایی را استثمار کند.»
در این بین در کمال تعجب همگان، کشوری که پذیرفت میزبان کمپین انتخاباتی اردوغان باشد، بوسنی و هرزگوین بود. کشوری که حدود پنجاه هزار نفر ترک تبار در آن زندگی می‌کنند. اگر چه بوسنی عضو اتحادیه اروپا نیست، اما این تصمیم اردوغان برای راه اندازی کمپین در سارایوو به بحث‌های سیاسی پیرامون این انتخابات در هر دو کشور ترکیه و بوسنی دامن زد تا جایی که این تصمیم اردوغان هیاهوی زیادی بپا کرد. از آنجائیکه بوسنی زمانی زیر سلطه امپراطوری عثمانی بوده، عده‌ای معتقدند که اردوغان با این حرکت سودای احیای امپراطوری ساقط شده را دارد و قصد دارد سلطه خود بر بوسنی و حاکمیت این کشور را افزایش دهد. با این حال بوسنی نیز نگران است که با توجه به ممنوعیت برگزاری کمپین انتخاباتی در کشور‌های اتحادیه اروپا، کشور‌های اتحادیه از این سیاست بوسنی خشمگین و این اقدام پیام اشتباهی را به آن‌ها مخابره کند.
اردوغان با نزدیکی به بوسنی تلاش می‌کند این کشور را که حدود چهار قرن تا سال ۱۸۷۸ در اختیار امپراطوری سابق عثمانی بود دوباره به ترکیه الحاق کند. نفوذ ترکیه بر بوسنی در این چند سال اخیر بیشتر هم شده است، علی الخصوص بعد از کودتای ناکامی که در ترکیه شکل گرفت و پس از آن بود که اردوغان با همکاری مقامات بوسنی فشار‌های زیادی را علیه حامیان گولن آورد و عرصه را برای آن‌ها تنگ و تنگ‌تر کرده است، تا جایی که بسیاری از اساتید ترک تبار دانشگاهی در بوسنی از کار خود بیکار و اخراج شدند.
در راستای نفوذ بیش از حد ترکیه، به تازگی سازمان جدیدی موسوم به «اتحادیه دموکرات‌های بالکان اروپایی» در بوسنی و هرزگوین شکل گرفته که وابسته به ترکیه است. فعالیت این سازمان نشانگر تلاش رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای گسترش نفوذ در منطقه بالکان است و تبلیغ‌های زیادی را برای اتحاد بین دو کشور ترکیه و بوسنی انجام می‌دهد تا جایی که اخیراً کلیپ‌های بصورت تبلیغاتی مردم بوسنی را نشان می‌دهد که پس از پیروزی ارتش ترکیه در عفرین با این عبارات از نظامیان ترکیه حمایت می‌کنند: «برادران عزیز ترک! ما رنج سرزمین مادری و عشق به آن را حس می‌کنیم، می‌دانیم جنگیدن برای یک هدف شرافتمندانه به چه معناست. ماهم وادار شدیم برای اهداف شرافتمندانه بجنگیم.»
به نظر می‌رسد جنبش اخوان المسلمین نفوذ زیادی بین مردم بوسنی ایجاد کرده و یک تهدید داخلی جدی برای این کشور به حساب می‌آید تا جایی که اکثر مسلمانان اهل بوسنی تلاش دارند هویت شان را در امپراطوری عثمانی پیدا کنند تا جایی که عزت بگویچ به عنوان عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی، پس از انتخابات اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه در پیام تبریکی خطاب به وی نوشت: «جناب رئیس جمهور، شما فقط رئیس جمهور ترکیه نیستید، بلکه رئیس جمهور همه ما هستید.»
حال باید منتظر ماند و دید که منتقدان داخلی بوسنی به سیاست‌های بگویچ چه عکس العملی نشان خواهند داد. هر چند فعلاً مقامات وزارت خارجه و ریاست جمهوری بطور رسمی در مورد برگزاری کمپین انتخاباتی واکنش نشان نداده اند، اما برخی منتقدان بر این باورند که اردوغان قصد دارد سلطه خود را بر بوسنی و حاکمیت این کشور افزایش دهد. به عنوان مثال صدیق احمدویچ، نماینده پارلمان بوسنی در اظهار نظری گفت:: «اگر هرکسی در هر زمانی که بخواهد، جلسات یا تظاهرات سیاسی در کشور ما برگزار کند ما حاکمیت خود را از دست خواهیم داد.»
 سید فرشید کاظمی پیرسرا
برچسب ها: انتخابات اردوغان

ارسال نظرات