پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 دی 1399 - 16:51
پس لرزه‌های شکاف در دولت منصور هادی

امیران القاعده جانشین خلفای اخوانی

غربی‌ها بویژه ایالات متحده چشم خود را بر واقعیت اتحاد عربستان با القاعده در جنایت آفرینی علیه ملت یمن بسته‌اند و حتی برای توجیح حضور اشغالگرانه در اقصی نقاط منطقه غرب آسیا و آفریقا دم از مبارزه با تروریسم نیز می‌زنند. اما جنگ یمن ثابت کرد نه ادعای مبارزه با تروریسم غربی‌ها حقیقت دارد و نه ژست‌های حقوق بشری‌ آنها.
کد خبر : 8014

پایگاه رهنما:

علی رغم آنکه ائتلاف ضد یمنی همواره تلاش داشته تا یکی از اهداف نظامی تداوم بخشیدن به تجاوز 5 ساله به یمن را مبارزه با رشد گروه‌های ترویستی همانند القاعده و داعش در شبه جزیره اعلام کند اما جنگ علیه یمن میزان روابط قوی بین نیروهای ائتلاف و عناصر تروریستی "القاعده و داعش" را کاملاً برملا کرده است.

 

سندی که پنهان را آشکار می‌کند

وب سایت یمنی «Ypagency» روز شنبه از انتشار سندی در شبکه های اجتماعی توسط کاربران خبر داد که نشان می‌دهد طی امضاء تفاهم‌نامه‌ای میان ائتلاف سعودی با یک رهبر ارشد القاعده، او درخواست اعطای درجه‌های بالای نظامی برای تعدادی از عناصر این سازمان تروریستی را کرده است.

 

 

"صالح العبیدی" ، یکی از افسران نیروهای ائتلاف ، روز شنبه در پستی در فیس بوک خود گفت طی این یادداشت که به وزارت دفاع دولت هادی ارسال شده، قاچاقچی بزرگ انسان که از عناصر مهم القاعده در مرزهای یمن و سعودی محسوب می‌شود، خواستار اعطای درجات نظامی در ارتش به اعضای ارشد القاعده در یمن شده است.

العبیدی به نقل از برخی منابع مطلع افشا کرد که یاسر عبدالله احمد المبری معروف به "ابوعبیده" ، فرمانده محور أزال و تیپ 102 در مرز جنوبی پادشاهی عربستان ، قبل از جنگ در منطقه باقیم به عنوان یکی از افراد ارشد شناخته شده القاعده فعالیت می‌کرده و سپس به عضویت نیروهای طارق عفاش برادرزاده رئیس جمهور سابق علی عبدالله صالح در رژیم گذشته درآمده بود.

 

 

بر اساس اعلام این رسانه یمنی دشمن سعودی در آنجا یک محور نظامی متشکل از تعدادی تیپ نظامی تشکیل داد که صدها نفر از عناصر تکفیری متعلق به القاعده و داعش را شامل می شد که از جمله نام برخی از این تروریست‌ها در لیست افراد تحت تعقیب آمریکا نیز قرار دارد. نام هایی چون ابوحمام الحربی ، جهاد الحنبصی ، جمال العولقي و بسیاری دیگر.

همچنین بر اساس اطلاعات العبیدی دستگاه اطلاعات سعودی عناصر القاعده را که در بازجویی‌ها مشخص شده برای  "ابوعبیده" کار می کنند در چندین تیپ نظامی در نوار مرزی و با سمت‌های بالای نظامی استخدام کرده است.

این تروریست‌ها که از سوی سعودی‌ها به عنوان اعضای ارتش یمن بکار گرفته شده و درجه نظامی دریافت کرده‌اند حتی از وزارت دفاع "دولت هادی" نیز پیروی نمی کنند.

العبیدی فاش کرد که رهبران ائتلاف بسیاری از رهبران نظامی یمنی را که خواستار تحقیق در مورد موارد حضور عناصر القاعده در صفوف نیروهای ائتلاف در محورهای نظامی و تیپ ها در مناطق اشغالی یمن و در مرزهای جنوب پادشاهی بودند، دستگیر کرده اند.

بر اساس افشاگری‌های صورت گرفته «ابوعبیده» برای حفظ قدرت تیپ نظامی خود در میان نیروهای مزدور یمنی تاکنون هزاران نفر از مزدوران استخدام شده توسط سعودی‎‌ها را بدون برنامه ریزی یا پوشش هوایی و بدون اطلاع از رهبری عملیات ائتلاف ، به جبهه‌های خطرناک جنگ هدایت کرده تا آنها را به کشتن دهد.

در 22 مارس ، "کانال الجزیره" قطر یک مستند با عنوان "مرگ در مرزها" را ارائه داد که به رنج مزدوران یمنی در مرز جنوبی عربستان سعودی می‌پرداخت.

 

القاعده به جای اخوان

یکی از موضوعات مهمی که موجب سوق یافتن بیشتر عربستان به سمت القاعده شده است نارضایتی مصر و امارات از تداوم حضور و همکاری اخوانی های حزب اصلاح در دولت منصور هادی است.

در این راستا روز دوشنبه ، عبد ربه منصور هادی تصمیمات نظامی جدیدی صادر کرد که طی آن مهمترین رهبران نظامی حزب اصلاح در استان تعز را برکنار کرد. صادق سرحان ، فرمانده به اصطلاح تیپ 22 میکا و “عبدالعزيز المجيدي” فرمانده تیپ 170 پدافند هوایی از فرماندهان نظامی حزب اصلاح بودند که برکنار شدند.

 

 

پیشتر و در اواخر نوامبر «صالح الجنیدی» استاندار «أبین» در یمن اعلام کرده بود که عربستان در صدد آن است تا این استان را تحویل شبکه تروریستی «القاعده» دهد. شورای انتقالی جنوب نیز در همان تاریخ سعودی‌ها را به استقرار نیروهای نظامی بیشتر شامل اعضای القاعده و داعش در استان ابیان متهم کرد. ژنرال محمد الزمیکی از فرماندهان شبه نظامیان جنوبی در جبهه ابیان اعلام کرد نیروهایش 40 نظامی از جمله جنگجویان داعش و القاعده که از مأرب آمده بودند ، کشته اند.

همکاری‌های ائتلاف سعودی با القاعده از چشم رسانه‌های بین‌المللی نیز پنهان نمانده و هر از چندگاهی اسنادی از این روابط پشت پرده رو می‌شود. آسوشیتدپرس در گزارشی که در تاریخ 6 آگوست گذشته منتشر کرده بود به همکاری سعودی‌ها و اماراتی ها با القاعده در یمن پرداخته بود.

همچنین فوریه 2019 شبکه سی.ان.ان آمریکا در گزارشی با استناد به وضعیت درگیری‌های شدید در شهر تعز گفت که القاعده "اتحاد سودمندی را با شبه نظامیان طرفدار سعودی که در کنار آنها جنگیده اند" ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش ، تیپ ابوالعباس دارای خودروهای زرهی  و سلاح‌های ساخت آمریكا بود. ابوالعباس ، بنیانگذار این گروه شبه نظامیان طرفدار القاعده، در سال 2017 به اتهام تأمین مالی القاعده  و گروه یمنی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) توسط ایالات متحده تحریم شد.

انتشار پرتعداد این اسناد در شرایطی است که غربی‌ها بویژه ایالات متحده چشم خود را بر واقعیت اتحاد عربستان با القاعده در جنایت آفرینی علیه ملت یمن بسته‌اند و حتی برای توجیح حضور اشغالگرانه در اقصی نقاط منطقه غرب آسیا و آفریقا دم از مبارزه با تروریسم نیز می‌زنند. اما جنگ یمن ثابت کرد نه ادعای مبارزه با تروریسم غربی‌ها حقیقت دارد و نه ژست‌های حقوق بشری‌ آنها.

منبع: الوقت

ارسال نظرات