پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
26 آذر 1399 - 23:55

خودکشی بن سلمان با امید واهی به معجزه

در شرایطی که همه چیز نشانگر به بن بست رسیدن طرح و نقشه‌های سعودی‌ها برای یمن است به نظر می‌رسد که ولیعهد بی تجربه عربستان که پذیرش شکست در یمن را ضربه‌ای بزرگ به حیثیت سیاسی خود و تبار سلمان بن عبدالعزیز در جامعه عربستان و در رقابت قدرت با سایر شاهزادگان خاندان سعودی می‌بیند، همچنان دل در گرو امداد خارجی و رسیدن فرجی برای تغییر معادلات دارد
کد خبر : 7951

پایگاه رهنما :

ناظران جنگ یمن مدت‌هاست که بر هم خوردن موازنه جنگ به سود صنعا و تبدیل شدن صحنه نبرد به باتلاقی برای اشغالگران سعودی- اماراتی خبر می‌دهند. اماراتی‌ها سال گذشته هوشمندانه با پیشبینی شکست قریب الوقوع ائتلاف در آینده جنگ و پیش از دادن هزینه‌های سنگین به حضور مستقیم نظامی در یمن پایان دادند، اما در این میان سعودی‌های بی‌تجربه که با طناب پوسیده حمایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی وارد چاه تاریک جنگ یمن شده بودند همچنان دلگرم به این حمایت‌ها از پذیرش شکست سرباز زده تا اکنون پس از تحمل هزینه‌های فلج کننده و بدون هیچگونه دستاوردی برای خروج از این باتلاق دست و پا بزنند.

عجز سعودی‌ها از حملات یمنی

روز دوشنبه خبرگزاری‌های جهان از انفجار در یکی از بنادر مهم عربستان در شهر جده خبر دادند و پس از آن وزیر انرژی عربستان انفجار در نفت کشی در بندر جده این کشور را تایید کرد و در عین حال دلیل این انفجار را قایق بمب گذاری شده عنوان کرد.

این چندین اتفاق از این دست طی ماه‌های گذشته می‌باشد. ماه گذشته یک شرکت امنیت دریایی اعلام کرد یک نفتکش که از سوی یونان استفاده می‌شد، با یک مین در بندر الشقیق سعودی برخورد کرد.

تکرار زیاد این اتفاقات ضعف بزرگ امنیتی عربستان سعودی با وجود هزینه‌های هنگفت نظامی در برابر حملات یمنی‌ها را نشان می‌دهد به صورتی که سعودی‌ها عاجز از چگونگی مقابله و جلوگیری از این حملات دست به دامان دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ پیمانکار امنیتی از سراسر جهان شده اند. سال گذشته در  ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ پس از حمله موفقیت آمیز موشکی و پهبادی انصارالله به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان که موجب توقف نیمی از صادرات این کشور برای ماه‌ها شد، انگلیسی ها از اعزام نیروهای خود برای حفاظت از تاسیسات حیاتی عربستان خبر دادند.

اما آمدن انگلیسی‌ها و خریداری سیستم‌های پدافندی بیشتر از آمریکا باز هم نتوانست شاهرگ‌های اقتصادی عربستان را از حملات انصارالله در امان سازد و یمنی‌ها در 25 آذرماه با یک موشک کروز اینبار بخش دیگری از تأسیسات نفتی آرامکو در جده را مورد هدف قرار دادند. اقدامی که منجر شد تا سعودی‌ها بلاخره علناً عجز و ناتوانی خود را در جنگ با یمنی‌ها اعلام کنند و در نامه‌ای به سازمان ملل خواهان فشار این سازمان بر صنعا برای توقف حملات شوند.

اکنون وضعیت به گونه ای است که انصارالله برای نشان دادن میزان بالای برتری در جنگ، در موضع گیری کنایه‌آمیز نسبت به آمادگی برای حفاظت از بنادر عربستان پس از شکست آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در انجام این وظیفه خبر دهند.

از طرف دیگر صنعا که در هفته‌های گذشته پیشروی‌های گسترده‌ای در استان مأرب به عنوان آخرین پناهگاه نیروهای وابسته منصور هادی در شمال و مرکز یمن، داشته‌اند و در آستانه فتح این استان استراتژیک در عرصه جنگ هستند، اکنون با با اعتماد به نفس بیشتر از قبل بر شرط پایان کامل محاصره و تجاوز برای آمدن بر پای میز مذاکره با عربستان تأکید می‌کنند تا نشان دهند که طرفی که بیشتر به پایان یافتن جنگ و آمدن بر پای میز مذاکره نیازمند است سعودی‌ها هستند و نه صنعا.

در این رابطه محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن که ماه ژوئن از آمادگی دولت صنعا برای مذاکره خبر داده بود، در تازه‌ترین موضع‌گیری در این مورد در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «ائتلاف سعودی خواهان مذاکره است درحالی که تجاوز و محاصره ادامه دارد. هیچ مذاکره‌ای با وجود ادامه تجاوز و محاصره نخواهیم داشت. امروز به آن‌ها می‌گوییم دروازه صلح باز است و کلید مذاکره در دستان شماست و معادله واضح است.»‌

امید واهی بن سلمان

اما در شرایطی که همه چیز نشانگر به بن بست رسیدن طرح و نقشه‌های سعودی‌ها برای یمن است به نظر می‌رسد که ولیعهد بی تجربه عربستان که پذیرش شکست در یمن را ضربه‌ای بزرگ به حیثیت سیاسی خود و تبار سلمان بن عبدالعزیز در جامعه عربستان و در رقابت قدرت با سایر شاهزادگان خاندان سعودی می‌بیند، همچنان دل در گرو امداد خارجی و رسیدن فرجی برای تغییر معادلات دارد.

در این راستا روز گذشته شبکه خبری المیادین از ورود یک تیپ سودانی متشکل از حدود ۲۰۰۰ نظامی به یمن خبر داد که طبق گفته این منبع، این نیروها در دو جبهه مرزی "میدی" و "حرض" واقع در مرز جیزان عربستان و حجه یمن مستقر شدند.

سودانی‌ها به دلیل بحران بزرگ اقتصادی و نیازمندی به حمایت‌های مالی از مهمترین نیروهای مزدور مورد استفاده عربستان و امارات در جنگ طی 5 سال گذشته بوده‌اند و بسیاری از این نیروها در طول جنگ کشته و یا به اسارت نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمنی درآمده اند. لذا این نیروها عملاً تأثیر مثبتی در تغییر معادلات جنگ برای سعودی‌ها نداشته اند و اصرار به تداوم جنگ با توجه به افزایش توانمندی‌های نظامی انصارالله و ارتش یمن در پاسخ متقابل به تجاوزات به شکست بیشتر نظامی و سیاسی ریاض در بحران یمن منجر می‌شود.

از طرف دیگر گزارش‌هایی از حملات پهبادهای آمریکایی به مواضع انصارالله در مأرب طی روزهای گذشته منتشر شده است. این در حالی است که زمزمه‌هایی مبنی بر قرار دادن انصارلله در لیست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا وجود دارد. شاید این رویدادها بن سلمان را امیدوار به حمایت‌های بیشتر آمریکا برای تداوم جنگ یمن کرده است.

در این مورد نیز امیدهای بن سلمان مطمئناً خواب آشفته‌ای بیش نیست. اولاً با رفتن ترامپ از کاخ سفید صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای بیش از پیش علیه جنایت‌گری عربستان در یمن بویژه در مورد محاصره غیر انسانی این کشور خواهد چرخید. از طرف دیگر قرار دادن نام انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی از سوی کاخ سفید و یا حتی غربی‌ها حمایت بین‌المللی چندانی نخواهد یافت چرا که پایگاه مردمی و مشروعیت انصارالله اکنون به دلیل مقابله با تجاوزگران و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی یمن پا را از شمال کشور فراتر نهاده و در سراسر کشور افزایش یافته است.

 

منبع: الوقت

ارسال نظرات