پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
24 آبان 1399 - 14:53
خبر

آشفتگی در کاخ سفید/ احتمال اخراج رئیس «سیا» توسط ترامپ

پس از اخراج وزیر دفاع، احتمال اخراج رئیس سازمان جاسوسی آمریکا نیز قوت گرفت.
کد خبر : 7640

پایگاه رهنما:

شبکه های سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی نیوز اعلام کردند که جینا هاسپل مدیر سازمان سیا در نشست روز جمعه در کاخ سفید برای ارائه گزارش اطلاعاتی به دونالد ترامپ حضور نداشته است و این مساله گمانه زنی‌ها درباره اخراج وی توسط ترامپ را تقویت کرده است.

بر اساس این گزارش، نشست روز جمعه که توسط جان راتکلیف مدیر اطلاعات ملی آمریکا سازماندهی شده بود، بدون حضور هاسپل برگزار شده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره به سی‌ان‌ان گفت: گرچه حضور هاسپل در این نشست‌ها به طور عادی، الزامی و اجباری نیست ولی عدم حضور وی نیز نشانه خوبی نخواهد بود.

سازمان سیا حاضر به اظهارنظر در این خصوص نشده است. این خبر در حالی منتشر شده است که دولت ترامپ پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری در حال تغییرات گسترده‌ای در بین مقام‌های ارشد اطلاعاتی و دفاعی است. ترامپ به تازگی مارک اسپر وزیر دفاع را برکنار کرده و بسیاری از مقام‌های ارشد پنتاگون نیز از سمت خود استعفا کرده‌اند.

برکناری مارک اسپر سرآغاز برنامه‌های ترامپ برای برکناری سایر اعضای کابینه از جمله هاسپل و کریستوفر ورای مدیر اف‌بی‌آی به شمار می‌رود.

ترامپ و متحدانش مدت زمان زیادی است که از اقدامات هاسپل انتقاد می‌کنند ولی یاس و ناامیدی رئیس جمهور آمریکا از اقدامات هاسپل زمانی تشدید شده است که او و سایر مقام‌های اطلاعاتی آمریکا با تصمیم راتکلیف برای علنی کردن اسناد و اطلاعات مربوط به تحقیقات پرونده روسیه مخالفت کردند.

به گفته کارشناسان، هرج‌ومرج و به‌هم‌ریختگی اوضاع سیاسی و اجتماعی آمریکا در چند هفته‌ی گذشته، تنها به‌دلیل دوقطبی‌شدن فضای سیاسی در این کشور نیست. زمانی که کار به اعتراضات خیابانی می‌کشد و دولت و فرمانداران در سراسر ایالات ‌متحده قادر به کنترل و مدیریت بحران نیستند باید این سؤال را پرسید که در داخل حلقه‌های فکری و اجرایی واشنگتن چه اتفاقی افتاده است که این‌طور فضای آمریکا را به‌سمت خشونت، برخورد فیزیکی، گسترش نفرت و سرانجام چند پارگی جامعه کشانده است. پاسخ به این سؤال را می‌توان در چهار سال دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و رفت‌وآمدهای مسئولین دولتی در کاخ سفید جست‌وجو کرد. افرادی که با یک دعوت‌نامه به کاخ سفید می‌رفتند و برای مدتی مدیریت بخشی از دولت آمریکا را برعهده ‌گرفته و بعد از آن به ‌یک‌باره به‌دلیل عصبانیت‌ها و یا رفتارهای شخصی ترامپ، بدون اینکه از قبل خبردار شوند، از طریق پیام‌های توئیتری ترامپ از کار اخراج می‌شدند.

با وجود اختلافات شدید در کاخ سفید و همچنین اختلافات موجود میان جمهوری‌خواهان در جهت حمایت‌کردن از ترامپ و یا رفتن به‌سمت دموکرات‌ها، اگر ترامپ نخواهد قدرت را به روش مسالمت‌آمیز به رئیس‌جمهور بعدی تحویل دهد، پروسه‌ی افول آمریکا با درگرفتن درگیری‌های داخلی و مشخص‌نبودن این مسئله که آیا پنتاگون و نیروهای ارتش این کشور طرف ترامپ را می‌گیرند یا به رئیس‌جمهور جدید می‌پیوندند، با جهشی عظیم روبه‌رو خواهد شد. آمریکایی که در درون مرزهای خود درگیر مسائل داخلی و خشونت و کشتار است، مطمئناً چند گام نهایی بیشتر تا زوال در پیش نخواهد داشت و این مسئله‌ای است که فضای دوقطبی شدید به‌وجود آمده در این کشور اجازه نمی‌دهد مسئولان سیاسی در کاخ سفید آن را به‌صورت کامل و درست درک کنند و راهی برای ممانعت از آن داشته باشند

منبع: الوقت

ارسال نظرات