جمعه ؛ 30 شهريور 1403
13 مهر 1399 - 16:34
ویژه‌های مشرق

ظریف در گفتگو با یک رسانه گفته است: هرگز عافیت طلب نبوده و نیستم. اگرعافیت طلب بودم، دنبال برجام نمی رفتم.

ظریف: از کاندیداتوری من در ۱۴۰۰ می‌ترسند/ هاشمی‌طبا: پیشنهاد استعفای روحانی، بازی در زمین ترامپ است
کد خبر : 7355

پایگاه رهنما:

 

 روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

 

**ظریف:از کاندیداتوری من در ۱۴۰۰ می ترسند

«محمدجواد ظربف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه کار و کارگر- متعلق به «علیرضا محجوب» نماینده لیست امید در مجلس دهم که در انتخابات مجلس یازدهم علیرغم تبلیغات بسیار پرحجم و گسترده فقط ۹۵ هزار رای آورد- گفت: «تصور می کنید که علت این حجم از تخریبات گسترده علیه وزارت خارجه که نظیرش در تاریخ معاصر دیده نشده، چیست؟ جز این است که این جریان ترسیده از حضور محمد جواد ظریف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰! من به عنوان وزیر امور خارجه موظف هستم تا از تمامیت ایران در برابر دشمنان این ملت دفاع کنم و حتی اگر هر روز و هر ساعت با موجی از تهمت ها و نسبت های ناروا و دروغ های ناجوانمردانه برخی از این آقایان هم روبرو باشــم حق ندارم تا از محمد جواد ظریف دفاع کنم بلکه باید در مقابل ترامپ محکم و قاطع از ملت ایران دفاع کنم و البته شکوه به خدای خویش ببرم...رئیس جمهور نمی شوم ولی برای اجماع ملی در سال ۱۴۰۰ تلاش می کنم».

ظریف در ادامه گفت: «آنهایی که مردم را نسبت به آینده برجام ناامید کردند روزی باید در پیشگاه خدا، ملت و قانون پاسخگو باشند...برخی به خاطر منافع اقتصادی مخالف تصویب FATF هستند...می خواهم مردم متوجه شوند که چه اتفاقاتی در کشور و توسط چه کسانی رقم خورده است... شرمنده ملت ایران هستم ولی آمریکا اتاق مذاکره را به آتش کشید...خیالتان راحت باشد، (کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰) نمی شوم. بگذارید کارم را انجام دهم. وظیفه من این است که در برابر عظمت این ملت از خودم بگذرم تا از ایران عبور نکنم».

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: «هرگز عافیت طلب نبوده و نیستم. اگرعافیت طلب بودم، دنبال برجام نمی رفتم. قبل از این که آقای دکتر روحانی کاندیدای ریاست جمهوری سال ۹۲ شود همان زمان گفته بودم که هرکس در ایران پرونده هســته ای را حل کند، قربانی خواهد شــد و نه قهرمان. پس دوباره الزم است تاکید کنم که علت شرکت نکردنم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ از سر عافیت طلبی نیست».

ظریف در ادامه گفت: «برجام در یک فضای بی اعتمادی متقابل امضا شــد و علت این که برجام دارای بندهای متعدد با ذکر جزئیات مختلف است و از کلــی گویی کامل اجتناب شــده، وجود همین بی اعتمادی متقابل طرفین به یکدیگر بوده اســت. کمیسیون حل اختلافات و حتی بررسی نحوه بیرون رفتن اعضای شرکت کننده در برجام هم به همین منظور طراحی شده بود. ولی باید در نظر داشته باشید که ظهور پدیده آقای ترامپ یکی از منحصر به فردترین اتفاقات سیاســی در ایالات متحده و جهان به حساب می آید».

آقای ظریف در این مصاحبه تاکید کرده که «برجام در یک فضای بی اعتمادی متقابل امضا شــد و علت این که برجام دارای بندهای متعدد با ذکر جزئیات مختلف است و از کلــی گویی کامل اجتناب شــده، وجود همین بی اعتمادی متقابل طرفین به یکدیگر بوده اســت».

این اظهارنظر خلاف واقع در حالی است که «احمد توکلی» نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود: «سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴ آقای دکتر ظریف به مجلس آمد و گزارشی از برجام و حواشی آن، از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ تقدیم مجلس کرد. چهار سئوال نوشتم و برای رئیس جلسه، آقای لاریجانی فرستادم...از جمله پرسیدم در حالی که لااقل ۴ بار لفظ تعلیق صراحتاً در برجام آمده است چرا آقای وزیر چند بار با تأکید گفتند تمام تحریم‌ها لغو شده است؟ با کمال تعجب وزیر محترم در پاسخ گفت: «اصلاً تعلیق هیچ جا نیامده، در هیچ جای برجام تعلیق نیامده، هر کس تعلیق ترجمه کرده اشتباه کرده، هیچ جای برجام تعلیق نیامده. کلمه تعلیق وجود ندارد. لغو کرد... لغو، تمام شد.» من کلمه انگلیسی suspend را در متن برجام با ماژیک برجسته کردم و چون خودم منتظر اجازه اخطار بودم، از آقای دکتر نجابت خواهش کردم برود آن‌ها را به دکتر لاریجانی نشان دهد. لاریجانی که مطمئن شد، به نجابت گفت برو به ظریف نشان بده. آقای دکتر ظریف در واکنش به دکتر نجابت گفت من ندیده بودم! عذر بدتر از گناه!».

همچنین «وندی شرمن»  عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا- فروردین ۹۶ - در اندیشکده وودرو ویلسون و در حضور «کاترین اشتون» مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تمسخر درباره توافق هسته‌ای گفته بود: «اعضای ۱+۵ و اتحادیه اروپا توافق کردند که (با پوزخند) تحریم‌های هسته‌ای را «موقتاً متوقف کنند»،   «lift»  لغتی است که در زبان انگلیسی به معنی (معلق نگاه داشتن و یا موقتاً متوقف کردن) است اما طرف ایرانی  «lift»  را به معنی «پایان دادن و خاتمه دادن» ترجمه می‌کرد و به همین دلیل هم ما از این لغت استفاده کردیم».

واقعیت این است که تیم ضعیف مذاکره کننده هسته‌ای به ریاست ظریف با اهمال در متن برجام و سستی در شناخت اهمیت واژگان در فرهنگ‌های مختلف، لطمات جبران‌ناپذیری به منافع ملی وارد کرد.

مقامات ارشد دولت از جمله آقای ظریف علاوه بر اینکه تاکید کردند که «تمامی تحریم ها در دی ماه ۹۴ لغو خواهد شد»، صراحتا اعلام کردند که دولت بعدی آمریکا نمی تواند از برجام خارج شود و امضای وزیر خارجه آمریکا نضمین است و...

ظریف در این مصاحبه در اظهارنظری خلاف واقع گفته «برخی به خاطر منافع اقتصادی مخالف تصویب FATF هستند». وی در آبان ۹۷ نیز در اظهارنظری مشابه با امتناع از ارائه استدلال درباره چرایی پافشاری دولت برای تصویب لوایح FATF در اظهاراتی عجیب و خلاف واقع و بدون ارائه هیچگونه سند و مدرکی، نظام و نهادهای آن را رسما به پولشویی متهم کرد؛ اتهام سنگینی که با استقبال رسانه های بیگانه همراه شد. ظریف پیش از این گفته بود «نه من و نه آقای رئیس جمهور تضمین نمی دهیم که با تصویب FATF مشکلات کشور حل شود» . لازم به ذکر است که دولت روحانی بیش از ۹۵ درصد دستورات «اف ای تی اف» را اجرا کرد، اما جز وعده نسیه، چیزی دریافت نکرد، دقیقا مثل برجام.

متاسفانه برخی دولتمردان بجای عذرخواهی از مردم برای تحمیل خسارت محض برجام، همچنان با حمله به منتقدان و مظلوم نمایی در پی به حاشیه بردن «زنگ حساب» هستند.

 

**پیشنهاد استعفای روحانی، بازی در زمین ترامپ است

«مصطفی هاشمی طبا» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «به‌تازگی برخی از فعالان سیاسی پیشنهاد استعفای ریاست‌جمهوری را مطرح کرده‌اند...(این افراد) در این شرایط، با ایجاد بحران سیاسی در جامعه به تنها کسی که کمک می‌کنند، رئیس‌جمهور فعلی آمریکاست که در معرض انتخابات جدید است. باکناررفتن رئیس‌جمهور و بحران سیاسی در کشور، ترامپ به ابزاری مهم دست پیدا می‌کند و خواهد گفت سخت‌گیری‌ها و تحریم‌ها دولت ایران را به زانو درآورده است و با شیوه‌های تبلیغاتی خود، این امر را پیروزی بزرگی برای آمریکا علیه کشوری که ۴۰ سال «مرگ بر آمریکا» گفته، قلمداد خواهد کرد».

هاشمی طبا در ادامه نوشت: «استعفا یا استیضاح رئیس‌جمهور حتما به‌ نفع ترامپ و نشانه تزلزل و بحران در جمهوری اسلامی است؛ در زمین دشمن و به نفع او عمل نکنیم».

در روزهای گذشته «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب پیشنهاد استعفای روحانی - آن هم در شرایطی که تنها حدود ۱۰ ماه تا پایان کار دولت باقی مانده- را مطرح کرده بود. پیش از آن نیز اشخاصی همچون «مصطفی تاجزاده»، «سعید حجاریان» و «عبدالله ناصری» این پیشنهاد تأمل برانگیز را مطرح کرده بودند.

جالب اینجاست که شخصی مثل تاجزاده که بر استعفای روحانی تاکید دارد، همان فردی است که در سال ۹۶ با تاکید بر اینکه «تا ۱۴۰۰ با روحانی» هستیم، در توئیتی نوشته بود: «خاستگاه دو رقیب اصلی روحانی مشهد است. رای مردم در ۲۹ اردیبهشت، یا ایران را علم الهدایی می کند یا خراسان را هم آزاد خواهد کرد.# تا ۱۴۰۰ با روحانی»!

آیا مشکل مردم ایران در سال ۹۶ این بود که باید خراسان را آزاد کنند!؟ آیا خراسان اشغال شده بود!؟ الان مردم خوشحالند که خراسان آزاد شده است!؟ اینها همگی مصادیق توهین و تحقیر مردم توسط تاجزاده و همقطاران وی است. اینکه بجای تمرکز بر برنامه های کاربردی و اقتصادی کاندیدای مورد حمایت و مطالبه گری از کاندیدا برای ارائه برنامه، با چنین توئیت هایی به فهم و شعور مردم توهین می کنند.

حجاریان نیز در سال ۹۶ علیرغم کارنامه ضعیف دولت روحانی در ۴ سال اول در مطلبی تاکید کرده بود که «آقای روحانی چهار سال پیش با یک کلید آمد و توانست قفل تحریم‌های هسته‌ای را با آن باز کند و برجام را رقم بزند. روحانی این‌بار با یک دسته کلید آمده است. "یک دست کلید است به زیر بغل عشق / از بهر گشاییدن ابواب رسیده" مفتاح شو، مفتاح را دندانه شو، دندانه شو، من ۲۹ اردیبهشت به ادامه مسیر تدبیر و امید رأی می‌دهم».

حالا همین اشخاص مدعی هستند که دولت روحانی باید در شرایطی که فقط حدود ۱۰ ماه تا پایان دوره اش باقی مانده، استعفا بدهد! این پیشنهاد مغرضانه همانطور که هاشمی طبا نیز اذعان کرده، بازی در زمین ترامپ است.

حجاریان و تاجزاده و عبدی و ناصری و...در پی آن هستند تا با اجرای طرح غلط استعفای رئیس جمهور، ردپای خود در ایجاد وضع موجود اقتصادی را پاک کنند.

 

** سفیر اتریش: کیفیت خدمات پزشکی در تهران با وین برابری می‌کند

«استفان شولتس» سفیر اتریش در ایران در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: «من ۵ فرزند دارم. همه آنها بزرگ شده‌اند. گاهی به ما سر می‌زنند و مدتی پیش ما می‌مانند. ۲ تا از آنها چند وقت قبل در تهران عمل جراحی داشتند. عمل خیلی سختی نبود، اما واقعا باید بگویم که پیشرفت‌های پزشکی در ایران خارق‌العاده است. کیفیت خدمات پزشکی در تهران با وین برابری می‌کند».

شولتس در ادامه گفت: «خیلی چیزهایی که اینجا وجود دارد، در کشور ما اصلا امکان‌پذیر نیست؛ بس که قوانین و مقررات دست‌وپاگیر وجود دارد. انقلابی که در حوزه تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی در اینجا رخ داده، بسیار قابل توجه است. گاهی به شرکت‌های اتریشی می‌گویم این اپلیکیشن یا آن اپلیکیشن را دیده‌اید؟ چقدر راحت می‌شود خرید کرد، یا چیزی را به جایی فرستاد. در اطراف تهران از یک کشاورز سیب‌زمینی خریدیم، خیلی راحت دستگاه پوز را آورد و کارت کشیدیم. ایران در این حوزه‌ها خیلی جلوتر از بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله کشور خود من است».

سفیر اتریش در تهران تاکید کرد: «اقتصاد ایران در یک مسیر دگرگونی بسیار سریع قرار دارد؛ دگرگونی از یک اقتصاد تجارت‌محور به سمت یک اقتصاد تولیدمحور. بخش خدمات در ایران به سرعت در حال رشد است. ایران ظرفیت آن را دارد که به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شود. در بسیاری از حوزه‌ها، این اتفاق افتاده، اما منظور من خیلی فراتر از اینهاست».

جمهوری اسلامی ایران توانمندی های بسیار زیادی دارد. اما یک طیف سیاسی خاص با القای «خودتحقیری حاد» همواره مردم ایران را مورد تحقیر و توهین قرار می دهد.

به این موارد دقت کنید: ایران، دومین کشور دارای توانایی ساخت دریچه قلب در جهان است؛ دومین کشور در درمان تالاسمی با شیوه پیوند مغز استخوان؛ سومین تولیدکننده دکل‌های انتقال برق؛ رتبه دهم جهانی در فناوری لیزر؛ مقام دوم جهان در زمینه تولید نانو دارو؛ چهارمین کشور در تولید اتانول در دنیا؛ رتبه سوم جهان در صنعت سدسازی؛ نهمین کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی؛ دومین کشور دارای فناوری تولید پهپاد رادارگریز؛ اولین کشور تولیدکننده صنعتی بیوایمپلنت؛ چهارمین قدرت موشکی جهان؛ جزو ۱۰ کشور سازنده زیردریایی در جهان؛ تولیدکننده سریعترین اژدر رادارگریز در جهان؛ دارای مولفه استراتژیک خودکفایی در بنزین؛ پنجمین کشور برتر سازنده ربات انسان نما؛ چهارمین کشور صاحب فناوری ساخت نیروگاه خورشیدی در جهان؛ اولین سازنده استارتر هواپیما در غرب آسیا؛ چهارمین قدرت دریایی جهان و… اینها تنها بخشی از توانمندی‌های غرورآفرین و افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران است.

خیلی از ما ایرانی‌ها از این توانمندی‌های غرورآفرین بی‌اطلاع هستیم؛ به قول معروف این ویژگی‌های حیرت انگیز «به چشم‌مان نیامده است» ؛ علت چیست؟ این «به چشم نیامدن» دو علت اساسی دارد. علت اصلی آن در بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب تشریح شد و آن اینکه: «در طول این چهل سال - و اکنون مانند همیشه - سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیّت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه‌ صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند».

و اما علت دوم در اینکه این توانمندی‌های غرورآفرین «به چشممان نمی‌آید» مربوط به تقصیرها و قصورهایی است که در داخل کشور و در بخشی از حوزه‌ها مانند «اقتصاد» و همچنین برخی از صنایع از جمله «خودروسازی» رخ داده است.

تقصیرها و قصورهایی که از اعتماد به دولت‌های خارجی زورگو و بدعهد و بی‌اعتمادی به جوانان نخبه، مومن و انقلابی و یقین نداشتن به وعده الهی و عافیت‌طلبی و فقدان خودباوری به وجود آمده است.

منبع: مشرق

ارسال نظرات