پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
28 تير 1399 - 17:44
گزارش رهنما از سفر سرلشگر باقری به سوریه

سفری با اهداف و پیام‌های راهبردی

سرلشگر باقری در حالی به سوریه سفر کرد که شرایط منطقه، شرایط ناآرامی است؛ از عراق گرفته تا عربستان، یمن، لبنان و برخی خرابکاری‌ها در ایران که به گفته کارشناسان حوزه امنیت، همه این اتفاقات و حوادث ناگوار در داخل نمی‌تواند امری طبیعی باشد و حتماً دست مخالفان امنیت کشور پشت برخی از این خرابکاری‌ها بوده است. ضمن اینکه سفر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان به سوریه با یک طرح دیگر از سوی آمریکا علیه ایران نیز هم‌زمان شد.
نویسنده :
مصطفی اسلامی
کد خبر : 6827

پایگاه رهنما :

سرلشگر باقری در حالی به سوریه سفر کرد که شرایط منطقه، شرایط ناآرامی است؛ از عراق گرفته تا عربستان، یمن، لبنان و برخی خرابکاری‌ها در ایران که به گفته کارشناسان حوزه امنیت، همه این اتفاقات و حوادث ناگوار در داخل نمی‌تواند امری طبیعی باشد و حتماً دست مخالفان امنیت کشور پشت برخی از این خرابکاری‌ها بوده است. ضمن اینکه سفر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان به سوریه با یک طرح دیگر از سوی آمریکا علیه ایران نیز هم‌زمان شد. قانون سزار که به‌ظاهر برای فشار اقتصادی و تحریمی به سوریه توسط نمایندگان مجلس آمریکا وضع شده بود، اما در اصل، حضور نظامی ایران در منطقه خصوصاً سوریه را نشانه گرفته است.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران به سوری‌ها تضمین داد در راستای اتحاد استراتژیک دو کشور سامانه پدافند هوایی سوریه را تقویت خواهد کرد.
بر اساس گزارش رسانه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، بر اساس توافق جامع نظامی ایران و سوریه، سیستم‌های پدافند هوایی سوریه توسعه می‌یابد و می‌تواند شاهد این باشد که ایران پدافند سوم خرداد را در سوریه مستقر کند که استقرار این پدافند می‌تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد. پدافند سوم خرداد همان پدافندی است که در ژوئن سال ۲۰۱۹ پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک را سرنگون کرد.
به نوشته این رسانه رژیم صهیونیستی، کمک پدافندی ایران همچنین می‌تواند پیامد‌های قابل‌توجهی برای حضور نظامی ترکیه در سوریه داشته باشد. این بدان معناست که پیام ایران در تقویت پدافند هوایی سوریه متوجه اسرائیل، ایالات‌متحده و احتمالاً ترکیه است. نیم‌نگاه سرلشکر باقری به ترکیه و اقدامات غیر سازنده آن‌ها در سوریه را می‌توان از این انتقاد رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان در دیدار با علی ایوب وزیر دفاع سوریه در زمانی که تأکید برتقویت سامانه‌های پدافند هوایی سوریه می‌کرد، احساس کرد. آنجا که گفت: ترکیه کمی در اجرای تعهدات خود در قبال تفاهمات صورت گرفته در آستانه مبنی بر خارج کردن گروه‌های تروریستی از سوریه تأخیر داشته است. ترکیه باید بداند که حل مشکلات امنیتی کشور از طریق مذاکره و ایجاد تفاهم با طرف سوری و نه از طریق حضور نظامی در خاک سوریه صورت می‌پذیرد.
پیام‌های راهبردی سفر سرلشکر باقری به سوریه
بر خلاف آنچه رسانه‌های داخلی از انعکاس سفر سرلشکر باقری به سوریه داشتند و نسبت به پیام‌ها و دستاورد‌های این سفر کم‌توجه بودند، رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی با دقت به این سفر نگاه می‌کردند و سفر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان را فراتر ازآنچه انتشاریافته بود، می‌دانستند. این سفر مهم بود ازآنجاکه ایران در آستانه رفع تحریم تسلیحاتی است و گمانه‌زنی‌ها حاکی است که روسیه و چین درخواست آمریکا در شورای امنیت را وتو خواهند کرد. این سفر مهم بود چراکه ایران در بحبوحه وضعیت منطقه و اینکه هنوز مشخص نشده آیا رژیم صهیونیستی در خرابکاری نطنز دست داشته است یا خیر، غیرمستقیم پاسخ محکمی به طرف‌های درگیر در سوریه داد؛ بنابراین سفر سرلشکر باقری به سوریه در این مقطع حاوی چند پیام روشن بود که عبارت‌اند از؛
۱- ازاین‌پس هرگونه تجاوز از سوی رژیم صهیونیستی به مواضع ایران در هر نقطه از منطقه، با پاسخ پدافند‌های ایران مواجه خواهد شد.
۲- وقتی پنتاگون و ژنرال مک کنزی فرمانده نیرو‌های تروریستی سنتکام در خاورمیانه بلافاصله پس از سفر سرلشکر باقری به سوریه اعلام می‌کنند آمریکا قصد درگیری با ایران را ندارد، بدان مفهوم است که آمریکایی‌ها اهداف این سفر را درک کرده و از قرارداد‌های فی‌مابین ایران با سوریه شناخت پیداکرده و از این پس آمریکایی‌ها نمی‌توانند سناریو‌های ضد ایرانی خود در منطقه و علیه ایران را به‌راحتی عملیاتی کنند.
۳- این سفر هشداری به ماجراجویی ترکیه در ادلب و شمال سوریه خواهد بود و درعین‌حال، ترکیه را برای همکاری مسئولانه و متعهدانه‌تر در قالب توافق «آستانه» ترغیب خواهد کرد. چراکه ترکیه از این پس باید به این فهم برسد که استقرار سامانه دفاعی ایرانی در سوریه یعنی رصد هرگونه حرکت‌های مشکوک این کشور در سوریه و بازی فقط با هماهنگی ایران و روسیه امکان‌پذیر خواهد بود.
با سفر سرلشکر باقری، برخلاف آنچه این روز‌ها از حلقوم مخالفان جمهوری اسلامی بیرون می‌آمد که جایگاه ایران در سوریه پس از شهادت سردار سلیمانی تضعیف‌شده است، ایران جای پای خود را با حضور نظامی، مستشاری و اقتصادی در سوریه محکم کرد و این پیامی به مذاکرات پشت پرده روسیه و رژیم صهیونیستی بر سر حضور ایران در سوریه بود.
۴- با سفر سرلشکر باقری، برخلاف آنچه این روز‌ها از حلقوم مخالفان جمهوری اسلامی بیرون می‌آمد که جایگاه ایران در سوریه پس از شهادت سردار سلیمانی تضعیف‌شده است، ایران جای پای خود را با حضور نظامی، مستشاری و اقتصادی در سوریه محکم کرد و این پیامی به مذاکرات پشت پرده روسیه و رژیم صهیونیستی بر سر حضور ایران در سوریه بود. جمهوری اسلامی با این سفر به دنبال قانونی کردن حضور نظامی خود در سوریه و چه‌بسا افزایش آن و فرستادن این پیام دوجانبه به آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این حضور ادامه خواهد یافت و توسعه پیدا خواهد کرد بود. در واقع می‌توان گفت: با این سفر، ایران ائتلاف راهبردی طولانی‌مدت دو کشور را بازتاب داد.
۵- هرچند روس‌ها و چینی‌ها به‌نوعی آشکارا گرا داده‌اند که قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت وتو خواهند کرد؛ اما به نظر می‌رسد با این سفر و انعقاد قرارداد پدافندی که ایران با سوری‌ها بست، خروجی نشست شورای امنیت درباره تحریم تسلیحاتی ایران هرچه که باشد جمهوری اسلامی با شدت به حضور خود در منطقه ادامه خواهد داد.
۶- سفر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در واقع پاسخی محکمی به آمریکا در مقابل قانون سزار نیز بود.
۷- این سفر و قرارداد سامانه‌ای آن با سوریه پاسخی به حملات رژیم صهیونیستی به مواضع نیرو‌های ایرانی و جبهه مقاومت در سوریه و سکوت روسیه باوجود سامانه‌های اس ۳۰۰ مستقری‌شان در خاک سوریه خواهد بود که در مقابل حملات رژیم اشغالگر دستور دفاع ندارند! و این را روس‌ها به ما و سوری‌ها اعلام کرده‌اند. اکنون‌که قرار نیست سامانه اس ۳۰۰ روسی از مواضع ایران و جبهه مقاومت در سوریه دفاع کند، طبیعی است که ایران با استقرار سامانه سوم خرداد این وظیفه را انجام خواهد داد و رژیم صهیونیستی را از اقدامات تجاوزکارانه خود پشیمان خواهند کرد.
در نهایت باید گفت که با سفر سرلشگر باقری، پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی و آمریکا حساب‌شده، زیرکانه و هوشمندانه بود. ژنرال مک کنزی فرمانده نیرو‌های تروریستی سنتکام در خاورمیانه در خصوص پاسخ ایران به خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در عراق و سوریه معتقد است که ایران هر وقت سکوت می‌کند ما منتظر اتفاقات هولناکی هستیم و این سکوت را به‌دقت بررسی خواهیم کرد تا متوجه شویم که استراتژی ایران چه خواهد بود. مک کنزی در مصاحبه با بلومبرگ می‌گوید صبر نظامی ایران به دلیل این است که آن‌ها راهکار بلندمدتی را اتخاذ کرده‌اند و آن هم بیرون راندن آمریکا از منطقه است.

ارسال نظرات