جمعه ؛ 30 شهريور 1403
25 فروردين 1399 - 16:48
یادداشت

کرونا بختکى بر جان سرمایه دارى!

زمانه بهترین سنگ محک برای تأیید و یا رد اظهاراتی است که خواسته و یا ناخواسته بر زبان جاری می‌شود
نویسنده : محمدرضا شبانی
کد خبر : 5986
 
زمانه بهترین سنگ محک برای تأیید و یا رد اظهاراتی است که خواسته و یا ناخواسته بر زبان جاری می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین روز‌های شیوع ویروس کرونا جملاتی را بر زبان آورد که می‌توان از آن به‌عنوان فکت‌های تاریخی یادکرد و آن را سندی بر حماقت و ناپختگی وی دانست. ترامپ در واکنش به شیوع کرونا گفت: «جای نگرانی نیست، چراکه این بیماری جدید همان‌طور که خودش آمده، خودش هم خواهد رفت!». چند روز بعدازاینکه آمار‌های اولیه نشان از رشد چشمگیر مبتلایان به کرونا در آمریکا را داشت، ترامپ اقرار کرد: «این ویروس به‌زودی تحت کنترل درخواهد آمد و با گرم شدن هوا در ماه آوریل (ماه جاری) ریشه‌کن خواهد شد!»؛ اما نه خبری از گرم شدن هوا شد و نه آمار‌ها از کنترل این بیماری در آمریکا حکایت داشتند و باسیاست‌های ترامپ تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا رکورد عجیب‌وغریبی زده و از مرز ۴۰۰ هزار نفر هم گذشته است، رقمی که به‌تن‌هایی معادل تعداد مبتلایان در چندین کشور درگیر با کرونا ازجمله ایران، چین، فرانسه و آلمان است. تعداد کشته‌های ناشی از کرونا در این کشور هم حدود ۱۴ هزار نفر است و این در حالی است که رئیس‌جمهور این کشور اخیراً گفته است دو هفته بحرانی پیش‌روی آمریکا قرار خواهد داشت. کاخ سفید با لمس بحران کرونا، اما همچنان بر شیپور تحریم ایران می‌دمد؛ ایرانی که در دو جبهه می‌جنگد؛ در یک جبهه با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و در جبهه دیگر با کرونا.
در حقیقت هیچ‌گونه ویژگی اخلاقی در رفتار سیاسی کاخ سفید وجود ندارد و نشان داده برای جان مردم هیچ ارزشی قائل نیست ازجمله اینکه مدت‌هاست ایران برخلاف ادعا‌های رسانه‌ای مسئولان کاخ سفید تحت تحریم دارو و مواد غذایی قرار دارد و در جریان کرونا هم آمریکایی‌ها به‌جای کاهش و تعدیل فشار خود طی اقدامی عجیب موارد دیگری را بر لیست تحریم خود افزودند و به‌اصطلاح حلقه فشار خود را علیه ایران تنگ‌تر کردند. ازاین‌رو بیراه نیست که بگوییم انتظار کاهش فشار در ماجرای کرونا همچون امید داشتن به یک سراب است و نباید امید ویژه‌ای داشت.
اما کرونا، چون بختکی به جان سرمایه‌داری در عالم غرب افتاده و تاجر یاوه‌گوی نیویورکی را بی‌اعتبار کرده است. شبکه فاکس‌نیوز، مهم‌ترین رسانه حامی ترامپ در آخرین نظرسنجی خود سقوط آرای رئیس‌جمهور فعلی به مرز ۴۰ درصد را پیش‌بینی کرده و طیف اکثریت فرماندهان متنفذ پنتاگون که تا قبل از واگیر بزرگ یکی از برگ برنده‌های کارزار ترامپ محسوب می‌شدند، آشکارا در حال نافرمانی از کاخ سفید هستند. این در حالی است، جمهوری اسلامی ایران، با بسیج عمومی امکانات برای سلامت مردم از هیچ اقدامی دریغ نکرده؛ از کارنامه درخشان نیرو‌های مسلح در تولید کیت‌های تشخیص، ایجاد نقاهتگاه‌های عمومی و اجرای موفق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و حضور فداکارانه مدافعان سلامت در سنگر‌های سلامت تا زنان و مادرانی که با حضور در مساجد به تولید ماسک و لباس برای کادر درمانی بیمارستان می‌پردازند؛ اما در آن‌سوی ماجرا زنگ خطر برای اردوگاه سرمایه‌داری به صدا درآمده و دیر یا زود عفونت تا مغز استخوان این مکتب نفوذ می‌کند و آن را از درون تهی می‌سازد. تا جایی که هنری کیسینجر، وزیر پیشین خارجه ایالات‌متحده هفته پیش در یادداشتی در روزنامه وال‌استریت ژورنال اعتراف کرد: «واقعیت این است که جهان پس از ویروس کرونا هرگز مثل قبل نخواهد بود.» کیسینجر همچنین معتقد است «آمریکا هم نمی‌تواند در اقدامی مستقل بر این ویروس چیره شود» و دراین‌باره هشدار می‌دهد: «کرونا می‌تواند تخریب اقتصاد جهانی را به دنبال داشته باشد و در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب تا چندین نسل ادامه یابد.» اینجاست که نظام سلطه و نظام لیبرال دموکراسی صدای توفان کرونا را شنیده و باید از اصول  و سیاستهاى خود استغفار کند.

 

ارسال نظرات