جمعه ؛ 30 شهريور 1403
21 اسفند 1398 - 12:54

سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به عراق در پرتو روابط عمیق دو کشور

عراق طولانی‌ترین مرز زمینی اش را با ایران دارد، همچنین روابط تاریخی و مذهبی دو کشور به قدری عمیق و باسابقه است که هیچ کشوری حتی ایالات متحده نمی‌تواند هر چقدر هم که بخواهد فشار بیاورد و مانع از گسترش این روابط شود. روابط عمیق میان دولت ملت ایران و عراق فراتر از هر گونه اراده سیاسی داخلی و خارجی است.
کد خبر : 5525

پایگاه رهنما :

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در راس هیئتی عالی رتبه سیاسی- امنیتی به عراق سفر کرد.

قرار است در این سفر، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با مقامات ارشد عراقی دیدار و گفتگو کند.

روابط ایران و عراق به عنوان دو متحد منطقه‌ای بسیار قابل توجه و همواره در تمرکز رسانه‌ها قرار داشته است و حال سفر دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران به عراق تاکیدی بر این روابط نزدیک میان دو کشور است.

دیدارهای مفصل شمخانی در عراق

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سفر خود به عراق با شخصیت های مختلف و نمایندگان گروه های سیاسی عراق دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار که در محل دفتر سید «عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق انجام شد، شخصیت هایی مانند نوری المالکی، حیدر العبادی، هادی العامری، فالح الفیاض و سید عمار حکیم حضور داشتند.

گفت و گو در مورد مسائل سیاسی روز عراق و منطقه از جمله محورهای این دیدار بود.

همچنین دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پیشبرد امور دولت عراق دیدار و درباره اوضاع عراق و منطقه بحث و گفت وگو کردند.

شمخانی علاوه بر این دیدارها، همچنین با «مصطفی الکاظمی» رییس سازمان امنیت و اطلاعات عراق  نیز دیدار و گفت وگو کرده است.

ارتباط سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و انتخاب نخست وزیر عراق

 محمد البلداوی نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان عراق در رابطه با سفر علی شمخانی،دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به عراق گفته است: سفر علی شمخانی به بغداد ارتباطی با مساله انتخاب نخست وزیر جدید عراق ندارد بلکه این سفر ممکن است در رابطه با دو مساله باشد.

وی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: برخی رسانه ها تلاش می کنند که سفر علی شمخانی به عراق را به مساله انتخاب نخست وزیر جدید ربط دهند اما در حقیقت این سفر هیچ ارتباطی با مساله انتخاب نخست وزیر ندارد و مرتبط با دو مساله است.

البلدوای گفت: مهم ترین محور سفر شمخانی به عراق همکاری میان تهران و بغداد برای مقابله با انتشار ویروس کرونا و شکست دادن این بیماری است و مساله دوم در رابطه با تداوم و گسترش توافقات پیشین میان دو کشور در راستای تبادل اطلاعات و همکاری اطلاعاتی به خصوص در زمینه مبارزه با تروریسم است.
بر اساس این گزارش، پیش از این نیز یک مقام پیشین عراقی گفته بود که سفر شمخانی به بغداد نشان می دهد که ما در انتخاب نخست وزیر جدید شکست خورده ایم.

روابط عمیق ایران و عراق

عراق طولانی ترین مرز زمینی اش را با ایران دارد، همچنین روابط تاریخی و مذهبی دو کشور به قدری عمیق و باسابقه است که هیچ کشوری حتی ایالات متحده نمی تواند هر چقدر هم که بخواهد فشار بیاورد و مانع از گسترش این روابط شود. روابط عمیق میان دولت ملت ایران و عراق فراتر از هر گونه اراده سیاسی داخلی و خارجی است.

در این ارتباط، میسون الدملوجی، نماینده سابق عراق در گفتگویی معتقد است که: نفوذ سیاسی ایران در عراق بسیار عمیق است اما این نفوذ زائده امروز و دیروز نیست. از زمانی که امریکایی ها در سال 2003 کشور ما را اشغال کردند این نفوذ بوده است. ارتباطات مذهبی و تعاملات تجاری و فرهنگی میان دو ملت بر این نفوذ افزوده است. در عین حال گروه های سیاسی جدید عراقی که به قدرت رسیده اند و قدرتشان در حال افزایش است، روابط نزدیکی با ایران دارند که این مساله سبب شده تا نفوذ ایران در عراق بالا باشد. این را هم در نظر بگیریم که ایران در مبارزه با تروریسم و داعش در کنار ملت عراق ایستاد و از کشورمان در برابر آنها پشتیبانی کرد. در زمان دیکتاتوری صدام حسین نیز ایران میزبان بسیاری از عراقی ها بود. بنابراین طبیعی است که نفوذ ایران در عراق بالا باشد. در چنین شرایطی انتظار می رود سفر آقای روحانی به عراق که بعد از حدود شش سال انجام می شود، بسیار مفید و سودمند باشد

عراق امروزه نیاز به دولتی قدرتمند دارد که بتواند به خدمات مورد نیاز مردم عراق پاسخ دهد، اقتصاد خود را بازسازی کند و انسجام ملی را تقویت کند. ایران می تواند با توجه به حجم همکاری های گسترده ای که در تمامی زمینه های اقتصادی و سیاسی و امنیتی میان دو کشور وجود دارد کمک حال عراق باشد. ایران می تواند برخی از مهمترین نیازهای عراق را مثل برق رسانی، گازرسانی، گسترش شبکه حمل و نقل، دریانوردی، راه سازی و زمینه های بسیار دیگر که برای گسترش همکاری ها وجود دارد، تامین کند و این همکاری‌ها لزوم نزدیکی بیشتر دو کشور را باعث می‌شود.

منبع: الوقت
برچسب ها: عراق ایران شمخانی

ارسال نظرات