پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
26 فروردين 1397 - 17:21

بیست‌ونهمین نشست سالانه سران عرب در غیاب امیر قطر به میزبانی عربستان

بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب تا ساعتی دیگر در سایه اختلافات ریاض و دوحه و در غیاب امیر قطر در شهر «ظهران» عربستان برگزار می‌شود.
کد خبر : 521

پایگاه رهنما به گزارش خبرگزاری فارس، امروز (یکشنبه 15 آوریل)، قرار است، بیست و نهمین نشست سالانه سران اتحادیه عرب به ریاست ملک سلمان در شهر «ظهران» در شرق عربستان برگزار شود.

تاکنون روسای جمهور و سران  14 کشور عربی و اسلامی از جمله مصر، عمان، سودان، فلسطین، سومالی، تونس، یمن، عراق، لیبی، امارات، الجزائر، لبنان، موریتانی و جزایر کومور برای حضور در این نشست، وارد عربستان شده‌اند.

«حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه اعلام کرد که شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در نشست سران اتحادیه عرب که قرار است یکشنبه در عربستان سعودی برگزار شود، حضور نخواهد داشت.

عربستان (به همراه مصر،‌ امارات و بحرین) از خردادماه 1396، به دلیل آنچه آن را «حمایت قطر از تروریسم» خواندند، روابط خود با دوحه را قطع کردند. اخیرا رئیس جمهور آمریکا نیز از عربستان و قطر خواسته بود که به اختلافات خود پایان بدهند.

زکی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «cbc» مصر توضیح داد که تنها نماینده دایم قطر در اتحادیه عرب، در این نشست حضور خواهد داشت.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی نیز پیش از این تاکید کرد که در نشست امروز بحران ریاض - دوحه مطرح یا بررسی نخواهد شد. پیشتر سعودی‌ها گفته بودند که موضوع قطر، مسئله‌ ناچیزی است و برای حل و فصل، مسئولی بالاتر از معاون وزیر خارجه نیاز ندارد.

به نوشته پا‌یگاه خبری شبکه «العربیة» پرونده‌های سوریه، بحران یمن، روند صلح متوقف شده میان فلسطین و اسرائیل، تلاش‌ها برای مبارزه با سازمانهای تروریستی و شیوه‌های مقابله با نفوذ ایران در منطقه در دستور کار نشست امروز سران اتحادیه عرب خواهد بود.

قرار است که در این نشست، همچنین شیوه‌های تقویت اقدام مشترک عربی و مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای جاری در منطقه عربی بررسی شود.

بر اساس این گزارش، نشست امروز در ساعت 11:10 صبح امروز (به وقت محلی عربستان سعودی) با سخنرانی «عبدالله دوم» شاه اردن و رئیس دوره پیش نشست اتحادیه عرب، آغاز خواهد شد و پس از او «ملک سلمان» شاه سعودی، رئیس این دوره نشست، سخنران خواهد کرد و پس از «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب سخن خواهد گفت.

 «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، «موسی فکی» رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، «یوسف بن احمد العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و «مشعل بن فهم السلمی» رئیس پارلمان عربی از دیگر سخنرانان نشست امروز خواهند بود.

در ساعت 14:00 ظهر امروز (به وقت عربستان)، نشست پشت درهای باز آغاز خواهد شد و پس از اتمام، نشست دوم پشت درهای بسته، در ساعت 15:45 عصر آغاز خواهد شد. پس از آن نشست علنی خواهد شد و دبیرکل اتحادیه عرب، بیانیه اختتامیه را قرائت خواهد کرد و رئیس نشست آتی نیز سخنانی را به زبان خواهدآورد و شاه سعودی، پایان این نشست را اعلام خواهد کرد.

 

ارسال نظرات