دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
27 بهمن 1398 - 11:03
چرا در انتخابات شرکت می‌کنیم؟

۵ دلیل برای آری به صندوق رأی

جمعه هفته جاری مردم در سراسر کشور پای صندوق‌های رأی می‌روند تا ۲۹۰ نماینده مجلس یازدهم را از میان بیش از ۷ هزار نامزد انتخاب کنند. درحالی‌که از پنجشنبه هفته گذشته تبلیغات انتخاباتی آغازشده و تنور انتخابات هرروز داغ‌تر می‌شود، دشمن و ضدانقلاب تمام توان خود را برای دلسرد کردن مردم از صندوق رأی و کاهش مشارکت عمومی به کار بسته است. آنان برای تحقق این هدف مهم خود از هیچ روشی دریغ نمی‌کنند؛ از سیاه نمایی و بزرگ‌نمایی مشکلات گرفته تا مأیوس کردن مردم و انتشار شایعات و دروغ‌های کوچک و بزرگ.
نویسنده :
امیر رفیعی
کد خبر : 5133

پایگاه رهنما :

جمعه هفته جاری مردم در سراسر کشور پای صندوق‌های رأی می‌روند تا ۲۹۰ نماینده مجلس یازدهم را از میان بیش از ۷ هزار نامزد انتخاب کنند. درحالی‌که از پنجشنبه هفته گذشته تبلیغات انتخاباتی آغازشده و تنور انتخابات هرروز داغ‌تر می‌شود، دشمن و ضدانقلاب تمام توان خود را برای دلسرد کردن مردم از صندوق رأی و کاهش مشارکت عمومی به کار بسته است. آنان برای تحقق این هدف مهم خود از هیچ روشی دریغ نمی‌کنند؛ از سیاه نمایی و بزرگ‌نمایی مشکلات گرفته تا مأیوس کردن مردم و انتشار شایعات و دروغ‌های کوچک و بزرگ.
در چنین شرایطی وظیفه نخست دوست داران و دل سوزان انقلاب اسلامی تلاش برای افزایش مشارکت عمومی در این رویداد بزرگ سیاسی و ملی است. شاید شما نیز با این سؤال از سوی برخی مواجه شده باشید که؛ چرا باید در انتخابات شرکت کرد؟
رأی ندادن یعنی عدم انتخاب؟
در عالم سیاست و زندگی اجتماعی از «انتخاب» و شرکت در انتخابات گریزی نیست. غلط است که برخی گمان کنند و یا القا کنند که اگر به‌پای صندوق رفتیم و به شخصی رأی دادیم، در انتخابات شرکت کرده‌ایم و اگر نرفتیم و رأی ندادیم، شرکت نکرده‌ایم. خیر؛ انتخابات فقط برگه اخذ رأی و صندوق نیست، قبل از آن انتخاب و رأی کلی‌تری نیز وجود دارد که رفتن یا نرفتن پای صندوق معلول و نتیجه آن است.
با این توصیف، رأی ندادن نیز نوعی انتخاب است و اگر کسی گمان کند می‌تواند از مشارکت سیاسی شانه خالی کند، در اشتباه است. مهم آن است که تصمیم از سر آگاهی و از روی بصیرت باشد. بدانیم که مشارکت و عدم مشارکت ما چه تأثیر و معنایی دارد و به نفع یا ضرر چه کسی است.
مشارکت سیاسی؛ تکلیف دینی
جامعه ایرانی یک جامعه مسلمان است و جمهوری اسلامی نیز بر پایه احکام و قواعد اسلامی بنا شده است. اسلام دین شخصی و منحصر در احکام عبادی و فردی نیست. مردم‌سالاری دینی که امروزه در ایران تجربه می‌شود، برخاسته از این تفکر و جهان‌بینی است.
در این جهان‌بینی فرد مسلمان نمی‌تواند و نباید نسبت به سرنوشت اجتماعی و سیاسی خود بی‌تفاوت باشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای چهار سال زمام قوه مقننه کشور را در دست می‌گیرند، قانون وضع می‌کنند و باید نظارت کنند. انتخاب افراد صالح و شایسته از این منظر یک تکلیف دینی و شرعی است. کسانی که می‌خواهند و سعی دارند مسلمان واقعی و کامل باشند، باید نسبت به چنین مسئله مهمی حساس بوده و در آن نقش‌آفرینی کنند. همان‌طور که ایمان نیز مراتبی دارد، در این مسئله نیز افراد با توجه به سطح آگاهی و بصیرت خود، تکالیفی بر عهده‌دارند. بی‌شک هر چه فرد مؤمن‌تر باشد، تکلیف او نیز سنگین‌تر است.
حل مشکلات یک فرآیند است که نیاز به مشارکت و همت همگانی از مسئولین تا مردم دارد. شرکت گسترده و آگاهانه در انتخابات، یکی از زنجیره‌های این فرآیند است. ان‌شاءالله ملت ایران جمعه این هفته با حضور گسترده خود در انتخابات، برگ زرین دیگری در کارنامه انقلاب اسلامی ثبت خواهند کرد و خیال خام دشمنان و ضدانقلاب را به کابوس مبدل می‌کنند.
مجلس قوی؛ کشور قوی
حقیقت تلخ این است که مردم علاوه بر آثار تحریم‌ها و فشار دشمن، سوء مدیریت، عملکرد ضعیف و فرصت سوزی‌های مسئولان را نیز در بروز و تشدید مشکلات مؤثر دانسته و در این راستا مجلس دهم را نیز بی‌تقصیر نمی‌دانند و رد صلاحیت شدن تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان فعلی به دلیل مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی را دلیل این عدم رضایت می‌دانند. واقعیت این است که عملکرد مجلس فعلی نشان داده که نه عصاره فضائل ملت است و نه در رأس امور بوده است. با این وصف چاره چیست؟
چاره کار کاملاً روشن است. دشمنانِ اقتدار و عظمت ایران، بیش از موشک‌های راهبردی ایران از پشتوانه مردمی نظام اسلامی و حضور پررنگ و یکپارچه مردم ایران می‌ترسند. دشمن از ایران قوی و مقتدر هراس دارد و انتخابات مهم‌ترین نماد پشتوانه مردمی نظام است. بدیهی است که دشمن اگر نتواند مردم را از حضور پررنگ درصحنه انتخابات مأیوس کند برای تشکیل مجلسی ضعیف و ناتوان تلاش خواهد کرد، مجلسی که نمایندگانش از موضع‌گیری علیه دشمن بترسند و یا به سبک زندگی و تمدن بیگانه دل‌بستگی داشته و به خاطر علایق فرهنگی و مفاسد اقتصادی در جهت رضایتمندی دشمن حرکت کند.
در اولین انتخابات در گام دوم انقلاب مردم فهیم و بصیر ایران انقلابی تصمیم خود را برای حضور گسترده در انتخابات پیش رو گرفته و عزم خود را برای تشکیل مجلس توانمند، شجاع و حزب‌اللهی و انقلابی جزم کرده‌اند. تجربه مجالس پیشین مردم را بر آن داشته تا فارغ از دغدغه‌های حزبی و جناحی برای حل مشکلات کشور و حفظ آبرو، عظمت، اقتدار و امنیت کشور، به افراد مؤمن، انقلابی، جهادی، شجاع، کارآمد، کار بلد، پاک دست، خوش‌سابقه، باتدبیر، غیور، باانگیزه، قوی، ضدفساد و متعهد رأی دهند. مردم ایران خود را پیرو شهید سلیمانی می‌دانند و در انتخابات، با تشکیل مجلسی قوی سیلی محکم‌تری به دشمن خواهند زد و تردیدی نیست که مجلس قوی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در تشکیل ایرانی نیرومند و مقتدر محسوب می‌شود.
علاقه‌مندان به ایران و امنیت
ممکن است عده‌ای نه اهل تقیدات دینی باشند و نه دل‌بستگی به جمهوری اسلامی داشته باشند. آیا چنین کسانی نباید در انتخابات شرکت کنند؟ پاسخ به دو عامل بستگی دارد؛ آیا به امنیت خود و ایران به معنای واحد جغرافیایی اهمیت می‌دهند؟ انتخابات پرشور و با مشارکت بالا، امنیت کشور را افزایش می‌دهد و مانع از طمع دشمن به این آب‌وخاک می‌شود.
فراموش نکرده‌ایم که چندی پیش ترامپ تهدید کرد در صورت پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی ۵۲ نقطه فرهنگی کشور را هدف قرار خواهد داد. نشانه‌ها و اسناد روشنی وجود دارد که دشمنی آمریکا و برخی رژیم‌های منطقه فقط با جمهوری اسلامی نیست و آنان با ایران بزرگ و مقتدر مشکل ریشه‌ای و اساسی دارند و بشدت به دنبال چندتکه کردن آن هستند. اگر کسی از این دریچه به میدان نگاه کند، حتی اگر دل‌بسته جمهوری اسلامی هم نباشد، در انتخابات شرکت خواهد کرد.
صندوق رأی؛ راه‌حل مشکلات
برای حل مشکلات کشور که امروز به‌خصوص در حوزه اقتصادی نمایان است و به مردم فشار می‌آورد، چند حالت بیشتر نمی‌توان متصور بود. حالت اول حل خودبه‌خودی و یا غیبی مشکلات است که نه منطقی است و نه با مبانی دینی همخوان است. راه دوم دست خارجی است که به کمک آمده و آن‌ها را مرتفع کند که این راه نیز آزموده شده و برجام نمونه تام و تمام آن بود و همگان نتیجه را دیدند. راه بعدی می‌تواند اعتراض و شورش خیابانی باشد که این راه نه‌تن‌ها کمکی به رفع مشکلات نکرده بلکه آن‌ها را تعمیق و گسترش نیز می‌دهد؛ و، اما راه‌حل نهایی صندوق رأی و انتخاب افراد شایسته است. افرادی که مصالح عمومی را به منافع شخصی خود ترجیح داده و از تخصص لازم و کافی برخوردار باشند. باید واقع‌بین بود و دانست که مشکلات یک‌شبه و معجزه‌آسا حل نمی‌شوند. حل مشکلات یک فرآیند است که نیاز به مشارکت و همت همگانی از مسئولین تا مردم دارد. شرکت گسترده و آگاهانه در انتخابات، یکی از زنجیره‌های این فرآیند است.
ان‌شاءالله ملت ایران جمعه این هفته با حضور گسترده خود در انتخابات، برگ زرین دیگری در کارنامه انقلاب اسلامی ثبت خواهند کرد و خیال خام دشمنان و ضدانقلاب را به کابوس مبدل می‌کنند.

ارسال نظرات