پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
23 آذر 1398 - 15:50

نگاهی به تحولات اخیر میان ایران و تروئیکای اروپا

اروپای بدهکار و تهدید توخالی با «مکانیسم ماشه»
نویسنده :
حسن رضایی
کد خبر : 4632

پایگاه رهنما :

درحالی‌که چند هفته بیشتر به موعد اتمامِ‌حجت ایران به اروپا در مورد کاهش تعهدات برجامی باقی نمانده است، تحرکات دیپلماتیک نشان می‌دهد اروپایی‌ها نه‌تن‌ها خیال ندارند گامی مثبت در این زمینه بردارند بلکه به دلایل مختلف رویکردی طلبکارانه و تهدیدآمیز هم در پیش‌گرفته‌اند. رویکردی که دو نمود بیرونی داشت.
در اولین گام، فرانسه، آلمان و انگلیس طی نامه‌ای که خبر آن ۱۳ آذرماه منتشر شد، به دبیر کل سازمان ملل مدعی شدند «توسعه موشک‌های بالستیک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای توسط ایران» با قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متناقض است. این سه کشور اروپایی از دبیر کل خواستند تا در گزارش بعدی خود به شورای امنیت در مورد پیشرفت اجرای قطعنامه ٢٢٣١، محتوای نامه این سه کشور را نیز گزارش کند.
گام دوم تهدید ایران به بازگشت تحریم‌ها بود. چند روز پس از انتشار خبر این نامه، نشست کمیسیون مشترک برجام در وین پایتخت اتریش برگزار شد. نکته قابل‌تأمل آنکه اروپایی‌ها پیش‌ازاین نشست به‌طور گسترده‌ای درباره راه‌اندازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تبلیغ کردند. البته این مکانیسم فعال نشد و اروپایی‌ها همین موضوع را به‌عنوان امتیاز برای ایران فاکتور کرده و در همین حال تهدید کردند که در نشست یک ماه دیگر، دوباره پیرامون این موضوع بحث خواهد شد. این تهدید‌ها در حالی است که به اذعان کارشناسان، تحریم‌ها به سقف خود رسیده است و عملیاتی کردن این مکانیسم تغییری در وضعیت ایران ایجاد نمی‌کند.
بر این اساس، ادعا‌های سه کشور اروپایی را می‌توان فرار به جلو دانست، چراکه آن‌ها نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند، بنابراین با وارد ساختن اتهاماتی علیه کشورمان، می‌خواهند انفعال و ناکامی‌های خود را به فراموشی سپرده و ایران را عامل اصلی شکست برجام معرفی کنند. آن‌ها می‌خواهند با چنین دستاویزی، ایران را مجبور به آغاز بازی یا معامله‌ای جدید کنند که نتیجه‌ی آن محروم شدن مردم کشورمان از حقوق مسلم خود است. شواهد نشان می‌دهد اروپا، سناریوی تازه‌ای را در ارتباط با برجام تعریف کرده و هرکدام از بازیگران با توجه به موقعیتی که دارند، عهده‌دار نقشی متفاوت هستند. انگلیس به‌واسطه رابطه نزدیک جانسون با ترامپ مواضع آمریکا را تکرار می‌کند و از توافق جدید با ایران سخن می‌گوید. هرچند تغییر لحن و فعل انگلیس مسئله تازه‌ای نیست و لندن چندین بار ایران و سیاست‌های تهران را در کاهش تعهدات برجامی به چالش کشیده، اما هیچ زمان به این صراحت از توافق جدید سخن نگفته بود. از همین رو تغییر ادبیات این بازیگر ناظران را متعجب کرد تا جایی که برخی از ناظران هم بر این باورند که جانسون چندی است که با رهبران آلمان و فرانسه در باب برجام گفت‌وگو داشته و به نظر می‌رسد که مواضع این سه کشور اروپایی در ارتباط با ایران به یکدیگر نزدیک باشد.
آلمان به‌واسطه کاهش محبوبیت مرکل در عرصه داخلی، نقشی خنثی پیدا کرده است، بنابراین برلین نه خواهان تنش است نه پایان برجام! در کاخ الیزه نیز رئیس‌جمهوری فرانسه از رویکرد پیچیده‌ای در ارتباط با برجام پیروی می‌کند. از تماس تلفنی‌اش با روحانی، میزبانی از ظریف و هیئت ایرانی در حاشیه اجلاس گروه هفت در بیاریتز و تلاش‌هایش برای تحقق اینستکس گرفته تا مسئول دانستن ایران در حملات پهپادی به آرامکو، جملگی نشان‌دهنده تاکتیک پیچیده و درعین‌حال لغزنده پاریس است. وال‌استریت ژورنال نیز دراین‌باره نوشت: «فرانسه تلاش کرد تا در یک میانجی دلسوز در ظاهر، زمینه را برای متقاعد کردن همتای آمریکایی‌اش برای لغو تحریم‌ها یا اجرای طرح معافیت‌ها فراهم کند، اما تأکید تهران بر لغو تحریم‌ها به‌عنوان پیش‌شرط رایزنی‌ها و پافشاری ترامپ بر کمپین فشار حداکثری، فرانسه را بر سر دوراهی قرار داده ‎است.» فرانسه برای پایان دادن به سردرگمی‌اش، در میانه تنش‌های تهران و واشنگتن موضع جدیدی را اتخاذ کرده و به نظر می‌رسد هم‌صدا با متحدان اروپایی‌اش در راستای سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران در حرکت است. اروپا تلاش دارد تا با توسل به سیاست چماق و هویج (تهدید و تشویق) بستر را برای پایان توافقی که به‌واسطه وابستگی‌اش به ایالات‌متحده قادر به اجرای مفادش نیست، هموار سازد.
چاره کار در اتخاذ رویکردی قوی‌تر در برابر زیاده‌خواهی و زیاده‌گویی اروپایی‌هاست. تا قوتی آنان گمان کنند ایران فروشنده‌ای در وضعیت اضطرار است، این برخورد‌ها و مواضع قابل پیش‌بینی است.
مکانیسم ماشه چیست؟
بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام به موضوع نقض عهد طرفین در اجرای برجام و موضوعات اختلافی برمی‌گردد. بر اساس متن برجام هر یک از اعضای گروه ۱+۵ به‌تن‌هایی می‌تواند ظرف مدت ۷۵ روز همه تحریم‌های ایران را بازگرداند بدین شکل که یکی از اعضا (مثلاً فرانسه) ادعا می‌کند که ایران به‌صورت مخفیانه در حال ساخت سلاح هسته‌ای است. این ادعا نیاز به هیچ‌گونه دلیل و مستندی ندارد. بعدازاین ادعا ظرف مدت ۱۵ روز کمیته‌ای مشترک از کارشناسان (در سطح معاونین وزرا) موضوع را فی‌مابین حل می‌کنند! درصورتی‌که کشور شاکی قانع نشود (هیچ‌گونه داوری در کار نیست!) موضوع ظرف مدت ۱۵ روز در اجلاس وزیران امورخارجه ۷ کشور بررسی می‌شود. اگر طرفین قانع شوند که نقض فاحش برجام رخ نداده موضوع فیصله پیدا می‌کند، ولی اگر کشور شاکی به هر دلیلی بر ادعای خود اصرار بورزد که نقض فاحش برجام صورت گرفته است (بازهم داوری در کار نیست!) موضوع به شورای ۳ نفره‌ای متشکل از کشور شاکی، ایران و یک عضو مستقل ارجاع داده می‌شود و این شورای ۳ نفره بیانیه غیر الزام‌آوری را صادر می‌کنند. بعد از اجلاس شورای ۳ نفره ظرف مدت ۳۰ روز اگر قطعنامه‌ای صادر نشود و ادامه لغو و یا تعلیق تحریم‌ها را تمدید نکند همه تحریم‌های قبلی بازمی‌گردد. همان‌گونه که ملاحظه می‌شود طی این فرآیند تنها با یک ادعای بدون دلیل و اصرار بر این ادعا هر یک از اعضا می‌تواند تحریم‌ها را بازگرداند و در گام آخر نیز تلاش دیپلماتیک ایران برای صدور قطعنامه تمدید تحریم‌ها با توجه به حق وتوی پنج کشور عضو دائم سازمان ملل بی‌نتیجه خواهد ماند؛ مثلاً فرانسه یا آمریکا که مدعی نقض فاحش برجام شده‌اند قطعنامه تمدید، تعلیق یا لغو تحریم‌ها را وتو می‌کنند و به‌این‌ترتیب هر یک از این پنج کشور به‌تن‌هایی می‌توانند تحریم‌ها را برگردانند.
برچسب ها: ایران اروپا برجام

ارسال نظرات