پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
25 آبان 1398 - 10:42
بازخوانی تبیین از هشدار رهبر معظم انقلاب در مورد نقشه آمریکا در سال ۹۸

واکاوی پروژه آشوب سازی علیه محور مقاومت

رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۱ آذر ۹۷ با اشاره به تحرکات و اقدامات دو سال اخیر آمریکایی‌ها به‌ویژه وضع تحریم‌های همه‌جانبه و کمک به دشمنان گوناگون ایران، نقشه‌های آن‌ها را لو رفته خواندند و تأکید کردند: «هدف آن‌ها این بود که به‌وسیله تحریم و اقدامات ضد امنیتی، در کشور دودستگی، اختلاف و جنگ گروه‌ها به وجود آورند و عده‌ای را به خیابان‌ها بکشانند و نام آن را هم «تابستان داغ» گذاشته بودند، اما به کوری چشم دشمنان، تابستان امسال (۹۷) یکی از بهترین تابستان‌ها بود.»
نویسنده :
محمدحسن رحمانی
کد خبر : 4418

پایگاه رهنما :

رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۱ آذر ۹۷ با اشاره به تحرکات و اقدامات دو سال اخیر آمریکایی‌ها به‌ویژه وضع تحریم‌های همه‌جانبه و کمک به دشمنان گوناگون ایران، نقشه‌های آن‌ها را لو رفته خواندند و تأکید کردند: «هدف آن‌ها این بود که به‌وسیله تحریم و اقدامات ضد امنیتی، در کشور دودستگی، اختلاف و جنگ گروه‌ها به وجود آورند و عده‌ای را به خیابان‌ها بکشانند و نام آن را هم «تابستان داغ» گذاشته بودند، اما به کوری چشم دشمنان، تابستان امسال (۹۷) یکی از بهترین تابستان‌ها بود.» رهبر انقلاب با اشاره به بیداری ملت ایران، مسئولان را به تلاش بیشتر توصیه کردند و افزودند: «اگرچه نقشه دشمن لو رفته است، اما همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند، زیرا آمریکا، دشمنی خبیث و حیله‌گر است و ممکن است قصد فریب داشته باشد تا برای سال ۹۷، جنجال کند، اما مثلاً برای سال ۹۸ نقشه‌ای بکشد.» بسیاری هشدار مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در مورد تلاش برای اجرای نقشه‌های آمریکا در سال ۹۸ را تنها مختص به ایران دانستند؛ اما بررسی تحولات منطقه نشان‌دهنده این است که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نسبت به یک توطئه کلان‌تر در سطح منطقه هشدار داده بودند. آشوبی که در شرایط کنونی در لبنان و عراق به راه افتاده دقیقاً همان هشداری بوده که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سال ۹۷ داده بودند؛ اما ابعاد این پروژه چیست؟
طرح تابستان داغ
مثلث دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در تابستان ۹۷ طرحی را با عنوان «تابستان داغ» علیه ایران طرح‌ریزی کردند. درواقع این طرح از طرف آمریکا طراحی و اسرائیل و عربستان به‌عنوان مجریان آن انتخاب شدند. در این طرح، آمریکا و هم‌پیمانانش تلاش کردند با وضع تحریم‌های اقتصادی و القای ناامیدی در بین مردم ایران از طریق ابزار‌های در دسترس، به‌تدریج نارضایتی‌های معیشتی به وجود بیاورند به‌طوری‌که همانند دی‌ماه سال ۹۶ بتوانند ناآرامی‌هایی را در ایران ایجاد کنند؛ اما با تمام شدن تابستان ۹۷ شکست این پروژه نیز مشخص شد و عملاً این پروژه نتوانست علیه ایران فشاری وارد کند. درنهایت در آخرین روز از تابستان ۹۷ و پس از مشخص شدن شکست این پروژه، تروریست‌های موردحمایت عربستان در جریان رژه نظامی در اهواز، ۲۵ تن را به شهادت رساندند و عملاً با این حمله تروریستی اعلام کردند که پروژه تابستان داغ با شکست مواجه شده است. البته این به معنای پایان یافتن توطئه‌ها علیه ایران نبوده و این مثلث اهداف شکست‌خورده پروژه تابستان داغ را در قالب‌های دیگری دنبال خواهند کرد. به دنبال شکست پروژه تابستان داغ، آمریکا تلاش کرد با برگزاری یک نشست، ائتلافی ضد ایرانی تشکیل دهد تا به گمان خود به‌نوعی ایران را در انزوای شدید قرار دهد. این نشست در ورشو پایتخت لهستان ۲۴ و ۲۵ اسفندماه ۹۷ برگزار شد. نشست ورشو قرار بود ایران را منزوی سازد، اما بیشتر موجب شرمساری برای آمریکا شد. تیم مسئول سازمان‌دهی سیاست ترامپ درباره ایران با دشواری توانست کنفرانسی را سازمان‌دهی کند. نمایندگان برخی کشور‌های نه‌چندان مهم در ورشو گرد هم آمدند. نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی با اشاره به برگزاری نشست ضدایرانی در ورشو نوشت: «تلاش آمریکا برای منزوی نمودن ایران نتیجه‌ای معکوس داشت.» شبکه بی‌بی‌سی فارسی نیز، صراحتاً اعلام کرد، کنفرانس ضدایرانی ورشو شکست خورده است. در واقع پروژه تابستان داغ و نشست ورشو دو اقدام مهم آمریکا برای کنترل ایران و تشکیل ائتلافی ضد ایرانی بود که در نهایت هر دو با شکست مواجه شد.
بررسی تحولات منطقه نشان دهنده این است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نسبت به یک توطئه کلان‌تر در سطح منطقه هشدار داده بودند. آشوبی که در شرایط کنونی در لبنان و عراق به راه افتاده دقیقا همان هشداری بوده که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال ۷۹ داده بودند.
تلاش برای تضعیف متحدان ایران
پس از شکست پروژه آشوب سازی در ایران، کشور‌های متحد تهران مانند عراق و لبنان هدف قرار گرفتند. اوایل مهرماه، عراق شاهد شروع تظاهرات در واکنش به اوضاع معیشتی و اقتصادی بود. مرحله اول این اعتراضات که تا پیش از اربعین ادامه داشت به عنوان تظاهرات خودجوش شناخته می‌شد؛ اما از ۲۵ اکتبر و شروع مرحله دوم تظاهرات، اسناد طراحی فتنه علیه دولت عادل عبدالمهدی که به‌شدت ضدآمریکایی است، منتشر شد. روزنامه الاخبار در گزارشی مستند آشوب در عراق را یک کودتای سیاسی علیه عبدالمهدی دانست که در امارات طراحی‌شده و توسط عربستان حمایت مالی می‌شود و در نهایت سفارتخانه آمریکا در بغداد نیز مأمور اجرای آن است. به همین دلیل شعار‌ها در تظاهرات عراق به‌تدریج تغییر کرد. به کنسولگری ایران در کربلا حمله شد، دفاتر مرجعیت و حشد الشعبی هدف قرار گرفت و فرماندهان مردمی عراق در مبارزه با داعش مورد اهانت قرار گرفتند. در واقع کاملاً مشخص بود که یک پروژه از پیش طراحی‌شده در عراق در حال اجراست و هدف آن نیز ناامن کردن این کشور و برکناری دولت عبدالمهدی است. در لبنان نیز از ۲۵ مهرماه دقیقاً همین پروژه اجراشده است. مردم در اعتراض به وضع مالیات‌های جدید به خیابان‌ها آمدند، اما سعد الحریری به‌جای پاسخگویی به مطالبات مردم از پست نخست‌وزیری استعفا داد. در واقع هدف اصلی این است که وزرای نزدیک به حزب‌الله از کابینه حریری حذف شوند و لبنان بار دیگر با خلأ پست نخست‌وزیری مواجه شود تا این کشور وارد آشوب و هرج‌ومرج شود. در واقع همان‌طور که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سال ۹۷ هشدار داده بودند آمریکا به دنبال اجرایی کردن نقشه‌های جدیدی باهدف ایجاد آشوب در کشور‌های محور مقاومت است. در واقع آمریکا پس از شکست در اجرای پروژه خود در ایران در سال ۹۷ به دنبال ناامن کردن متحدان و همسایگان ایران است. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز اخیراً اعلام کرد که هدف ناآرامی‌ها در عراق ایجاد شکاف در جهان اسلام بوده و احتمال دارد به ایران کشانده شود. به نظر می‌رسد پس‌ازآنکه مرحله نخست توطئه علیه ایران شکست خورده، اکنون طرح تضعیف متحدان ایران در دستور کار قرار دارد. هدف نیز این است که با تضعیف متحدان ایران و آشوب سازی در کشور‌های همسایه ایران، تهران را آسیب‌پذیر کنند و در نهایت با فراهم شدن زمینه، طرح‌های ضد ایرانی را اجرا کنند؛ اما واقعیت این است که این نقشه در ۴۰ سال گذشته با عناوین و روش‌های مختلف اجراشده و همواره با شکست مواجه شده است.

ارسال نظرات