پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 آبان 1398 - 12:45

پاکسازی قوه قضائیه و افزایش امید اجتماعی

اقدامات یک سال اخیر قوه قضائیه در برخورد قاطع و جدی با مفسدان اقتصادی موجی از امید را در جامعه ایجاد کرده است. طی این دوره که از اواخر دوره ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی آغاز و با انتصاب آیت‌الله رئیسی شتاب بیشتری گرفت، پرونده‌های متهمان دانه‌درشت متعددی به سرانجام رسید یا در دست اقدام و محاکمه است.
نویسنده :
صدرا آذری
کد خبر : 4351

پایگاه رهنما :

اقدامات یک سال اخیر قوه قضائیه در برخورد قاطع و جدی با مفسدان اقتصادی موجی از امید را در جامعه ایجاد کرده است. طی این دوره که از اواخر دوره ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی آغاز و با انتصاب آیت‌الله رئیسی شتاب بیشتری گرفت، پرونده‌های متهمان دانه‌درشت متعددی به سرانجام رسید یا در دست اقدام و محاکمه است. سخنگوی قوه قضائیه اخیراً گزارش مبسوطی از بازگشت هزاران میلیارد تومان به بیت‌المال ارائه داد. به گفته اسماعیلی با اقدامات دستگاه قضایی فقط طی ۷ ماه گذشته ۴۹ هزار میلیارد تومان به بیت‌المال و خزانه دولت بازگشته است، عددی که ۱۶ برابر بدهی بابک زنجانی است. آنچه در این میان مهم بوده و از اثرات قضایی و اجتماعی برخوردار است، عزم قاطع این قوه برای پالایش درونی خود است. حرکتی که امید مردم به برقراری بیشتر عدالت را افزون کرده است. رئیس جدید قوه قضائیه در بدو ورود به قوه قضائیه در منصب رئیس، از تشکیل کمیته ضدفساد در تمام مجموعه‌های قضائی خبر داد و اعلام کرد که همه مسئولان قضائی باید حس مبارزه با فساد داشته باشند. رئیسی معتقد است که قوه قضائیه در برخورد با فساد درون‌سازمانی نباید هیچ رحمی داشته باشد. به همین جهت بخش‌های نظارتی در دوره تحول تقویت شده است تا هر نوع فسادی را شناسایی کند. این رویکرد مطالبه جدی رهبر انقلاب از دستگاه قضایی است. ایشان در دیداری که در تیرماه سال جاری به مناسب هفته قوه قضائیه با مسئولان قضائی داشتند، بر لزوم برخورد با فساد در درون قوه قضائیه تأکید کردند. رهبری در آن دیدار اعلام کردند که اکثر قضاتی که در کشور فعال هستند انسان‌های شریف و پاک‌دامنی محسوب می‌شوند، اما در برخی مواقع یک عنصر ناباب در مجموعه قضائی با اقدامات خلاف خود آبروی سیستم قضائی را می‌برد لذا قوه قضائیه باید با متخلفان در این حوزه به‌شدت برخورد کند و مجازات این افراد باید دو برابر افراد معمولی باشد. رهبری در دیدار تیرماه با مسئولان قضائی تأکید کردند که مسئولان باید نسبت به فساد در درون قوه قضائیه سخت‌گیر باشند. تیرماه امسال بود که آیت‌الله رئیسی با اشاره به اعلام برخورد با ۶۰ قاضی متخلف گفت: «این آغاز کار است. دراین‌باره کمیسیون تعیین صلاحیت را فعال کردم و تاکنون دو الی سه جلسه هم تشکیل شده است و دادگاه عالی صلاحیت را بنده تشکیل می‌دهم و بخش‌های مختلف نظارتی در دستگاه قضایی در این زمینه فعال‌شده‌اند.»
حجت‌الاسلام علی عبداللهی رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه هم به‌تازگی در اظهارنظری گفت: «شروع پاکسازی درون دستگاه قضا با دستور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) انجام گرفته و این قطار در حال حرکت متوقف نمی‌شود البته این برخورد‌ها تلنگری به مفسدان و خاطیان است و در این میان در مبارزه با فساد خط قرمزی برای خود قائل نیستیم و تا زمانی که ریشه فساد را در جامعه نخشکانیم آرام نمی‌نشینیم.» این اظهارات از سوی مقامات ارشد دستگاه قضایی که با اقدامات عملی نیز همراه بوده است، نشان می‌دهد پالایش و پاکسازی قوه قضائیه برنامه‌ای جدی است. این پالایش یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های مبارزه با فساد در کشور است چرا که قوه قضائیه به عنوان اصلی‌ترین نهاد مسئول در مبارزه با فساد، نباید دچار کوچک‌ترین آلودگی باشد. ادامه این روند با قدرت و صلابت به همراه اطلاع‌رسانی به افکار عمومی، گامی بلند در راستای تأمین عدالت خواهد بود.

ارسال نظرات