پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
13 آبان 1398 - 17:08

شکست نتانیاهو، بن بستِ بنی گانتس

رژیم صهیونیستی در یک بن بست سیاسی پیچیده گرفتار شده است
کد خبر : 4308

پایگاه رهنما:

رژیم صهیونیستی در یک بن بست سیاسی پیچیده گرفتار شده است. در سال جاری در سرزمین‌های اشغالی دوبار انتخابات پارلمانی صورت گرفته است، به امید آنکه یکی از نامزد‌ها بتوانند کابینه را تشکیل دهند؛ اما در دور قبل بنیامین نتانیاهو با وجود پیروزی در انتخابات پارلمانی، موفق به کسب حمایت ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی برای تشکیل کابینه نشد. در انتخابات پارلمانی اخیر در اسرائیل، ائتلاف آبی‌وسفید (حزب ژنرال بنی گانتس)، ۳۳ کرسی پارلمان و حزب دست‌راستی لیکود، به‌رهبری نتانیاهو، ۳۲ کرسی به‌دست آوردند؛ اما با توجه به اینکه نتانیاهو توانست حمایت احزاب بیشتری را کسب کند رئیس رژیم صهیونیستی وی را مأمور به تشکیل کابینه کرد. نتانیاهو درمجموع ۵۵ کرسی حمایتی داشت و تنها به شش کرسی برای تشکیل کابینه نیازمند بود. وی در مدت ۲۸ روزی که از سوی رئیس رژیم صهیونیستی مأمور به تشکیل کابینه شده بود نتوانست به تفاهم با سایر احزاب برسد و عملاً در این مسیر شکست خورد.
سرانجام بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شکست را پذیرفت و رسماً ناتوانی خود را در تشکیل کابینه اعلام کرد. بنیامین نتانیاهو، به ریولین رئیس رژیم صهیونیستی اطلاع داد که نمی‌تواند کابینه جدید را تشکیل دهد. این اقدام نتانیاهو در حالی صورت گرفت که رایزنی‌های وی با احزاب دیگر برای تشکیل «کابینه فراگیر» ناکام مانده بود. ریولین روز چهارشنبه سوم مهرماه رسماً نتانیاهو را مأمور تشکیل کابینه جدید این رژیم کرده بود و او ۲۸ روز فرصت داشت تا کابینه فراگیر خود را تشکیل دهد. در همین ارتباط، دفتر رئیس‌رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرده، در پی انصراف نتانیاهو، رئیس این رژیم، بنی گانتس را مأمور تشکیل کابینه کرده است. این دومین بار طی یک سال و نیم است که نتانیاهو در تشکیل دولت در پی انتخابات سراسری شکست می‌خورد. خبرگزاری بلومبرگ دراین‌باره گزارش داده، به‌رغم شکست نتانیاهو که غیرمنتظره هم نبود این شکست به معنای آن است که نتانیاهو برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ از پست نخست‌وزیری کنار می‌رود و یک سیاستمدار، غیر از نتانیاهو فرصت تشکیل دولت را می‌یابد.
سخنگوی حزب آبی – سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده، زمان مانور دادن‌ها سرآمده و وقت کار و عمل است. البته احتمال موفقیت رئیس‌سابق نیرو‌های نظامی اسرائیل (گانتس) در تشکیل کابینه، نیز بیشتر از نتانیاهو نیست، زیرا اسرائیل با واقعیت بن‌بست سیاسیِ طولانی‌مدت روبه‌رو شده است که احتمال لزوم برگزاری سومین انتخابات عمومی را در اسرائیل ظرف ۱۲ ماه افزایش داده است.

زندان، مقر بعدی نتانیاهو
نتانیاهو تلاش زیادی کرد که یک دولت ملی تشکیل دهد و به این صورت از زندان فرار کند. علت این مسئله نیز به پرونده‌های فساد وی برمی‌گردد. نتانیاهو در چهار پرونده فساد شامل ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۴۰۰۰ متهم به دریافت رشوه، سوءاستفاده از قدرت و خیانت است. نخست‌وزیر اسرائیل در پرونده نخست متهم است که حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به‌عنوان هدیه از سرمایه‌داران یهودی دریافت کرده است. در پرونده دوم نیز متهم به زد و بند با ارنون موزس صاحب‌امتیاز روزنامه معروف یدیعوت آحارونوت است تا پوشش مثبتی از او و فعالیت‌هایش در این روزنامه منعکس شود و روزنامه خصوصی اسرائیل هیوم (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت توسط دولت زیر فشار قرار گیرد.
پر سر و صداترین پرونده نتانیاهو پرونده ۳۰۰۰ مربوط به خرید سه زیردریایی از آلمان است و در سال ۱۳۹۵ جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنست (پارلمان) و سیاستمداران اسرائیلی، به‌شدت از نتانیاهو انتقاد کردند. پرونده موسوم به ۴۰۰۰ نیز مربوط به زد و بند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت بزک که خود صاحب‌امتیاز پایگاه خبری واللا است که بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسرائیل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است. نتانیاهو در این پرونده متهم است که میلیون‌ها دلار تسهیلات مالی در اختیار شاؤول الویچ مالک این شرکت قرار داده است تا پایگاه خبری واللا رسانه زیر نظر این شرکت از نخست‌وزیر و خانواده‌اش حمایت رسانه‌ای کند. درصورتی‌که بنی گانتس موفق به تشکیل کابینه شود نتانیاهو به‌صورت جدی تحت پیگرد قضایی قرارگرفته و احتمالاً همانند اولمرت نخست‌وزیر پیشین اسرائیل راهی زندان خواهد شد. تنها شانس نتانیاهو نیز این است که بنی گانتس نیز موفق به تشکیل کابینه نشود و بار دیگر انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار شود تا نتانیاهو بار دیگر شانس خود را بیازماید.

این دومین بار طی یک سال اخیر است که نتانیاهو در تشکیل حکومت در پی انتخابات سراسری شکست می‌خورد. نتانیاهو در یک سال گذشته شکست‌های سختی در برابر مقاومت فلسطین متحمل شده و همین مسئله جایگاه وی را در اسرائیل بسیار تضعیف کرد. اساساً منحل شدن پارلمان اسرائیل پس از حمله حماس در مهرماه ۹۷ به رژیم صهیونیستی بود که لیبرمن در اعتراض به این حمله و شکست نتانیاهو از کابینه وی خارج و دولت وی ساقط شد. در شرایط کنونی نیز لیبرمن به این دلیل وارد دولت ائتلافی نتانیاهو نشده که وی را شخصی ضعیف در برابر گروه‌های مقاومت فلسطین می‌داند. اکنون بحران سیاسی رژیم صهیونیستی پیچیده‌تر شده چراکه گانتس برای رسیدن به حدنصاب تشکیل کابینه یعنی ۶۱ کرسی ۱۷ کرسی کم دارد درحالی‌که نتانیاهو تنها به ۶ کرسی نیاز داشت. به نظر می‌رسد که انتخابات مجدد تنها راه‌حل پیش روی این رژیم باشد. اسرائیل در یک بن بست سیاسی گرفتار شده که مقامات این رژیم سعی دارند با برگزاری انتخابات‌های زودهنگام به یک‌راه حل برسند، اما شکست‌های امنیتی و نظامی در برابر مقاومت فلسطین و چالش‌های داخلی، رژیم صهیونیستی را در یک وضعیت شکننده قرار داده است. ژنرال بنی گانتس تنها در یک صورت موفق به تشکیل کابینه خواهد بود که بتواند آرای لیبرمن و احزاب عربی را به خود جلب کند که این مسئله بسیار بعید خواهد بود. کارشناسان معتقدند که اسرائیل به دلیل جعلی بودن و مصنوعی بودن توان حفظ بقای خود را در درازمدت نداشته و فروپاشی این رژیم از درون خواهد بود. اکنون اسرائیل با یک بن بست سیاسی در یک سال اخیر مواجه شده که مقامات صهیونیستی هیچ راه‌حل فوری و مناسبی برای آن نمی‌بینند.

ارسال نظرات