پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
08 آبان 1398 - 12:46

کابوس موشک‌های یمنی و خواب پریشان نتانیاهو

نتانیاهو نگران تنش زدایی بین ایران و کشورهای عربی هستند زیرا در این صورت، عربستان به عنوان پشتیبان نفتی تحریم‌ها ازسازوکار فشار بر ایران خارج می‌شود
کد خبر : 4235

پایگاه رهنما:

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه 28 اکتبر/6 آبان در کنفرانس مطبوعاتی با استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیت‌المقدس گفت: « ایران میخواهد اسرائیل را با موشک های هدایت شونده از یمن هدف قرار دهد». اسرائیل هر ساله ادعاهای مختلفی را علیه ایران مطرح میکند،این اتهامات در زمان نخست وزیری نتانیاهو به اوج خود رسیده اما نام بردن از یمن ادعای متفاوتی است که اهداف جدیدی را دنبال میکند.

 

مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی

اسرائیل و آمریکا برنامه بلندمدتی برای اجرای پروژه قرن دارند، و از سوی دیگر ترامپ و نتانیاهو موفقیتهای انتخاباتی خود را بر این برنامه گره زده اند. از سال گذشته تا کنون اسرائیل دچار بحران در تشکیل کابینه شده است. با وجود دو انتخابات در سال 2019 نتانیاهو نتوانست کابینه تشکیل دهد. علاوه بر این پرونده های فساد مالی نتانیاهو موقعیت او را بسیار ضعیف کرده و در آستانه حذف از عرصه سیاسی اسرائیل قرار دارد. بنابراین پس از محول شدن ماموریت تشکیل کابینه به رقیب نتانیاهو«بنی گانتس» ،  جرد کوشنر داماد ترامپ و طراح معامله قرن به سرعت خود را به سرزمین‌های اشغالی رساند و با گانتس و نتانیاهو دیدار کرد تا چاره ای برای بن بست ایجاد شده پیدا کند. اگرگانتس خواستار برگزاری انتخابات سوم باشد، تا آن زمان نتیجه پرونده نتانیاهو نیز مشخص می‌شود و احتمال حذف همیشگی نتانیاهو وجود دارد، بنابراین حزب لیکود تلاش میکند گانتس را به سمت تعریفی واحد از وحدت ملی و ائتلاف سوق دهد، تنها چاره باقی مانده برجسته کردن خطر ایران است.

برای رسیدن به این هدف نتانیاهو در دیدار با منوچین گفت:«ارزیابی هفته گذشته آویو کوخاری فرمانده ارتش در خصوص نزدیک شدن جنگ با ایران بازتابی از حقیقت است و ادعایی برای جلب توجه رسانه ها نیست». نتانیاهو برای پختن این ادعای خود و گرفتن نتیجه مطلوب از آن در ادامه تاکید کرد: «دولتی که بزودی در اسرائیل تشکیل می‌شود باید تصمیمات دشواری بگیرد که نیازمند ائتلافی گسترده از احزاب جهت اتحاد و همدلی در شرایط دشواراست». منظور او از شرایط دشوار جنگ با ایران بود.

 

واهمه از شکست فشار حداکثری بر ایران

پس از 12 سال  گفتگو و مذاکره ایران با کشورهای غربی و تصویب برجام، قطعنامه 2231 در شورای امنیت تصویب و شش قطعنامه قبل از آن که علیه ایران تصویب شده بود ملغی شد. اسرائیل نگران افزایش قدرت ایران بعد از تصویب برجام بود، بنابراین برای ایجاد یک اجماع جهانی علیه ایران تلاش بسیاری کرد. با وجود قطعنامه 2231 و پایبندی ایران به برنامه جامع هسته ای ، راه از نظر حقوقی بر نتانیاهو بسته بود بنابراین برای قانع کردن بازیگران منطقه ای و جهانی اقدامات و برنامه موشکی ایران را به نقاط مختلف منطقه مانند عراق، سوریه، لبنان  پیوند زد و اکنون نیز درادامه این دروغ‌بافی‌ها یمن را به این لیست  اضافه نموده است. بنابراین کیلت ادعای نتانیاهو تازه نیست و در ادامه استراتژی این رژیم پس از تصویب برجام است. او به منظور ایجاد نگرانی های جدید گفت:« ایران به دنبال توسعه تسلیحات و موشک‌های نقطه‌زنی است که قادر است هر هدفی را در خاورمیانه با دقت پنج تا ۱۰ متر مورد هدف قرار دهد». اما هدف دیگر نتانیاهو تاثیر گذاری بر مخاطب خود «استیو  منوچین »وزیر خزانه داری آمریکا بود. روز 10 مهر«سیگال مندلکر» معاون وزارت خزانه داری آمریکا و طراح اصلی و پنهان تحریمهای ترامپ علیه ایران استعفا داد. بنابراین نتانیاهو نگران است، سیستم فنی تحریمها علیه ایران، از درون  وزارت خزانه داری اثر مطلوب خود را ازدست بدهد. پس خود شخصا در حال دادن بسته فنی تحریم علیه ایران است. استیو منوچین پس از دیدار روز گذشته با نتانیاهو گفت:«اسرائیل یک رشته پیشنهادات مشخصی را برای تشدید فشار اقتصادی  بر ایران به او تیمش ارائه کرده است».

 

تداوم تنشهای منطقه

پس از بالا گرفتن تنشهای منطقه، کشورهای زیادی به دنبال میانجی گری بین ایران و عربستان و آمریکا هستند، در این زمینه عمران خان از 20 مهر به بعد دو سفر به ایران و عربستان برای میانجی گری انجام داد. روسیه نیز اعلام کرد قصد میانجی گری دارد، همزمان با سفر عمران خان به ایران ، پوتین نیز دو سفر به امارات و عربستان انجام داد، اگر چه اطلاعاتی از میانجی گری پوتین بین دو کشور فاش نشد، اما گمانه زنی هایی از انجام چنین مقدماتی توسط پوتین وجود دارد. این  درحالی است که هیاتهای عالی رتبه نظامی و سیاسی از امارات در شش ماه گذشته حداقل دوبار به ایران سفر کرده اند. بنابراین نتانیاهو نگران تنش زدایی بین ایران و کشورهای عربی هستند زیرا در این صورت، عربستان به عنوان پشتیبان نفتی تحریم‌ها ازسازوکار فشار بر ایران خارج می‌شود. هرچه زمان میگذرد عربستان و امارات بیشتر درمی یابند در بازی ای نقش آفرینی می‌کنند که منافع رژیم صهیونیستی به ضرر امنیت و اقتصاد کشورهای آنها برآورده می‌شود. شاهد آن خروج ترامپ از سوریه، و گرفتن باج از کشورهای عربی و کره جنوبی در بحرانهای خلیج فارس و شبه جزیره کره است.

بنابراین نتانیاهو این بار علاوه بر ادعاهای تحریک آمیزتر در مورد لبنان و سوریه و عراق ، دست روی یمن نیز گذاشته تا نقطه ضعف عربستان و امارات را تحریک کند. این تحریک به منظور تداوم جنگ یمن به عنوان زمینه تشدید رقابت ایران، امارات و عربستان است. در همین راستا محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن انصارالله در واکنش به ادعاهای نتانیاهو،گفت:« نتانیاهو نمی تواند یک جمله را بدون تناقض کامل کند؛ او می گوید که ایرانی ها شروع به وارد کردن موشک به یمن کرده‌اند سپس در توییت دیگری می گوید که  گسترش توان موشکی برای ایران همچنان یک هدف است ». الحوثی در توئیتی دیگر در این مورد گفت:« این اظهارات اسرائیلی ها تنها پیامی برای تداوم تجاوزها به ملت یمن است ».

رژیم صهیونیستی با اهداف چندگانۀ نفوذ در منطقه و پیدا کردن راهی به باب المندب طی جنگ داخلی یمن به صورت محرمانه در عملیات های هوایی نیز شرکت داشته است. قبلا سرتیپ «یدالله جوانی» معاون سیاسی سپاه پاسداران در این زمینه تسلیحات یمن  گفته بود: «همگان می دانند راههای ارسال  سلاح به یمن مسدود است و عربستان ملت مظلوم یمن را در محاصره کامل قرار داده است». با توجه به  پیش بینی محاصره یمن، انصارالله شروع به تقویت توان موشکی خود از داخل کرد. توان موشکی یمن به قبل از جنگ داخلی برمی‌گردد که تا آن زمان محدود بود و انصارلله شروع به بازسازی و توسعه آن کرد. به عنوان نمونه در زمینه تولیدات موشکی انصارالله ابتدا در مهار سیستم کنترل موشک‌های پیشرفته مثل «اسکاد » روسی و «موسودان » با مشکلات عدیده ای مواجه بود که باعث کاهش دقت اصابت موشکها  به میزان ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر می‌شد.

تعداد این نوع از موشکهای اسکاد  بی در آغاز جنگ یمن 500 قبضه بود. انصارلله طی این مدت بُرد زلزال سه را  از 15 کیلومتر به 65 کیلومتر برای هدف گیری اهداف نزدیک افزایش داد. پس از آن موشک‌ «النجم الثاقب» را به برد 45 کیلومتر رساند . با افزایش تهدیدات ، انصارلله موفق به تولید موشک «برکان 1 و 2 »گرفت که برد آنها بالای 800 کیلومتر بود و برای نابودی پایگاه‌های نظامی بزرگ استفاده تولید شد. تابستان امسال نیز انصارلله از موشک جدید بالدار« قدس 1» و پهپادهای «صماد 3 » وهمچنین  پهپاد شناسایی «صماد 1» و نوع جدیدی از پهپاد قاصف رونمایی کرد. فرایند توانمندی موشکی انصارلله ناگهانی نبود و مدام در رسانه ها بازتاب داشت؛ دی ماه سال 97شبكه خبري «روسیا الیوم » گزارش داد: انصارالله و كميته هاي مردمي يمن هم اكنون تعداد زيادي پهپاد «قاصف کی 2» در اختيار دارند و قرار است به زودي از موشك هاي بالستيك انصار الله رونمايي شود. «

در لبنان نیز با توجه به اینکه حزب الله در یک فرایند چند ساله در حال خودکفایی در تولید انواع موشک بود ،خبر خودکفایی کامل موشکی حزب الله امسال از طریق منابع مختلف اعلام شد. رژیم صهونیستی نیز به این مساله اذعان نموده است؛ «آفیخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در شهریور ماه امسال مدعی شد که حزب‌الله لبنان تاسیسات تخصصی تولید موشک‌های نقطه‌زن در بقاع لبنان نزدیک شهرک النبی شیث ایجاد کرده است. ایران نیز علاوه بر موشکهای برد بلندی مثل قدر، سجیل، قیام که دارای بردهای متفاوتی از 1300 تا 3000 کیلومتر با سوختهای جامد و مایع هستند، موشکهای هوشمندی با سرعت زیاد نظیر هویزه را در اختیار دارد. از سوی دیگردر دفاع موشکی نیز پس از ده سال کار مداوم روی سامانه دفاع موشکی باور 373 آنرا به مرحله قابل قبولی برای دفاع ارتقا داده است. بنابراین ایران در شرایط رویارویی مستقیم با تل آویو نیازی به حمله موشکی به سرزمین‌های اشغالی از خاک عراق، لبنان یا یمن ندارد.

 

منبع: الوقت

ارسال نظرات