پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
06 آبان 1398 - 14:17
بررسی معیار‌های نماینده و مجلس مطلوب (۱۷)

نظم؛ معیاری برای سنجش نمایندگان

نظم در اسلام از چنان جایگاهی برخوردار است که در توصیه ائمه معصومین (ع) در کنار و همراه باتقوا ذکر شده است.
نویسنده :
محمد موحد
کد خبر : 4219

پایگاه رهنما:

نظم در اسلام از چنان جایگاهی برخوردار است که در توصیه ائمه معصومین (ع) در کنار و همراه باتقوا ذکر شده است. دلایل عقلی و منطقی این اهمیت نیز واضح روشن است. نظم بهره‌وری کاری را به‌طور چشمگیری بالا می‌برد و باعث استفاده بهینه از عنصر «زمان» به‌عنوان یکی از ارزشمندترین عناصر جهان و در اختیار بشر، می‌شود.
مجلس شورای اسلامی به دلیل ساختار و ترکیب و مأموریت‌های خاص آن، بیش از دیگران باید نسبت به موضوع نظم حساس باشد. مجلس مرکب از ۲۹۰ نماینده است و اگر هر نماینده مقدار اندکی بی‌نظمی از خود بروز دهد، مجموع این بی‌نظمی‌های به‌ظاهر کوچک، اختلال و خسارتی بزرگ خواهد بود. از این منظر می‌توان گفت: وضعیت نظم نمایندگان و به‌طورکلی مجلس یکی از شاخصه‌های ارزیابی آنان می‌تواند باشد. در تاریخ پنجم شهریورماه امسال جلسه علنی آغاز نشد؛ به گفته بهارستانی‌ها، عدم تأخیر در برگزاری جلسه به جهت عدم حضور نمایندگان بود.

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در این مورد می‌گوید: «هیئت‌رئیسه مجلس برای برخورد با نمایندگانی که در زمان ورودشان تأخیر دارند تنها باید طبق آیین‌نامه عمل کند. آیین‌نامه دو تکلیف بر دوش این هیئت قرار داده است. نخست، اگر نماینده‌ای حضورش در مجلس با تأخیر مواجه شد نامش خوانده شود؛ دوم به هر میزانی که تأخیر دارند آن‌ها باید جریمه نقدی شوند.» کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس تصریح می‌کند: «در ادامه، گزارش بیشترین غیبت کنندگان در صحن علنی نیز چاپ و در اختیار نمایندگان و مردم قرار می‌گیرد و به‌این‌ترتیب مردم متوجه می‌شوند آیا نماینده‌شان منظم است یا خیر! به معنای دیگر باید گفت، آیین‌نامه به‌طور کامل مراعات می‌شود.» طبق ماده ۸۸، نماینده‌ای که بیش از ۱۰۰ ساعت متوالی یا ۲۵۰ ساعت غیرمتوالی از اوقات رسمی جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه طی یک سال غیبت کند، مستعفی شناخته خواهد شد. همچنین نماینده‌ای که به علت ناتوانی جسمی یا بیماری بیش از چهار ماه طی یک سال غیبت موجه داشته باشد بنا به درخواست ۳۰ نفر از نمایندگان و تصویب دوسوم نمایندگان حاضر مبنی بر عجز وی از ایفای وظایف نمایندگی، سمت نمایندگی خود را از دست می‌دهد. مسئله نظم و توجه نمایندگان به ارزش وقت مجلس از سال‌ها پیش جزء دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) خرداد سال ۱۳۷۴ در دیدار نمایندگان مجلس چهارم، شغل نمایندگی مجلس شورای اسلامی را عزیزترین و بالاترین مشاغل خواندند و ضمن تأکید بر لزوم اختصاص تمامی وقت نمایندگان به مباحث مربوط به مجلس، می‌فرمایند: «نمایندگان مجلس حتماً باید در مجلس حاضر باشند و وقت آنان به صحن داخلی و یا داخل کمیسیون‌ها اختصاص یابد. وقت نمایندگان متعلق به مجلس و ملت عزیز ایران است و به‌هیچ‌وجه نباید در کاری به‌جز مأموریت نمایندگی صرف شود.»

ارسال نظرات