پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
29 اسفند 1396 - 16:00

ترامپ مرد بی بهره از سیا ست !

در سال گذشته، در حوزه داخلی آمریکا شکاف های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تشدید پیدا کرده و اکنون مردم این کشور حالت دو دستگی پیدا کرده اند که فکر می کنم برای آینده آمریکا چندان خوشایند نباشد. شکاف های موجود امروز از جنگ داخلی آمریکا در اواسط قرن هجدهم به این سمت بی سابقه است؛ حتی عمیق تر از شکاف های دوره ویتنام می باشد.
کد خبر : 403

پایگاه رهنما :

در سال گذشته، در حوزه داخلی آمریکا شکاف های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تشدید پیدا کرده و اکنون مردم این کشور حالت دو دستگی پیدا کرده اند که فکر می کنم برای آینده آمریکا چندان خوشایند نباشد. شکاف های  موجود امروز از جنگ داخلی آمریکا در اواسط قرن هجدهم به این سمت بی سابقه است؛ حتی عمیق تر از شکاف های دوره ویتنام. در حوزه سیاست خارجی هم، آمریکا در یک سال گذشته انزوا پیدا کرده است؛ هم به دلیل سیاست های خصمانه ای که ترامپ نسبت به کشورهای گوناگون دارد، مانند مردم آفریقا و هم به دلیل اهانت به همسایگان به ویژه مکزیک و هم به علت تنش های روزافزونی که با چین و متحدانش در اروپا پیدا کرده است. از سویی تصمیم ایشان بر انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی نیز در افکار عمومی جهان تأثیر منفی گذاشته است . به همین دلیل فکر می کنم این سیاست های غلط و چالش های موجود آمریکا برای ایران فرصت های بسیاری را به وجود آورده است. از سوی دیگر، یکی از نوادر حوزه هایی که مایل بود رابطه اش را با آن تقویت کند، روسیه بوده که مخالفان ترامپ این را به شکست کشاندند و با وضع تحریم های شدید در کنگره و سنا، رابطه آمریکا و روسیه تضعیف شد و در مسیر پرتنش قرار گرفت.  

رابطه ترامپ با ایران هم خیلی خصمانه است. فکر می کنم روند تضعیف برجام در دوره اوباما، امروز با ریاست جمهوری ترامپ با یک سرعت بیشتر ادامه پیدا کرده است؛ ولی با توجه به اینکه هم در داخل و هم در سطح بین الملل با مشکلات متعدد و همچنین مشکلات اقتصادی مواجه است، بر این باورم که شکا ف های موجود میان آمریکا و کشورهای دیگر بتواند فرصتهای جدیدی را در اختیار ایران قرار دهد تا در برابر آمریکا از موضع مستحکم تری بهره ببرند. تنش های داخل آمریکا بسیار زیاد است و خود همین تنش های از نوع اختلاف کابینه، سنا و کنگره و داخل کاخ سفید هر روز بیشتر می شود و حتی خبرهایی از تغییرات و انتصاب ها و بلبشوی کابینه به گوش می رسد.

با روند موجود به نظر نمی رسد، فردای آمریکا از امروز آمریکا بهتر باشد؛ بلکه شرایط دشوارتر خواهد شد. همچنین امتیازی که در سال گذشته داشت، این بود که نسبت به آمریکا در داخل اجماع خوبی به وجود آمده که آمریکا قابل اعتماد نیست و این در سطح بین الملل یک فاجعه برای آمریکا به شمار می رود؛ زیرا موضع گیری های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش از راهیابی به کاخ سفید پرسش های بسیاری را درباره شخصیت و لیاقت وی برای پست ریاست جمهوری آمریکا مطرح کرد.

ترامپ و اطرافیان او درباره سوریه، ایران، روسیه و حتی رژیم صهیونیستی اختلاف دیدگاه دارند. ترامپ هم با گذر زمان می فهمد که این رجزخوانی های توخالی علیه ایران فقط از اعتبار او در افکار عمومی می کاهد. لغزش های سیاسی و دیپلماسی بی حد و حصر ترامپ در حمله به ایران و متهم کردن کشورمان به بازی با آتش هیچ پایه و اساسی ندارد..درعرصه سیاست داخلی هم همین طور است؛ به گونه ای که رئیس جمهور آمریکا خواستار اخراج همه غیر آمریکایی ها و جلوگیری از ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا شد. سخنان نژادپرستانه ای که بارها آفریقایی ها و مکزیکی ها را ناراحت کرده، همه نشان دهنده شخصیت و نیت او درباره آینده آمریکا است. اگر رئیس جمهور آمریکا این شیوه را ادامه دهد، پیش بینی می شود تنش بزرگی در داخل این کشور به وجود آید. همچنین احتمال دارد سیاست های او به جنگ سردی میان این کشور و کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکای جنوبی دامن بزند. همین چند روز برای مشخص شدن نیت و افکار او کافی بود و دیگر کسی شکی ندارد او بویی از سیاست و دیپلماسی نبرده است. دکتر سید محمد مرندی

برچسب ها: ترامپ سیاست خارجی

ارسال نظرات