پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 شهريور 1398 - 11:26
واکنش بین‌المللی به ادعای انتخاباتی نتانیاهو

انتحار سیاسی شاه بی‌بی

با این سخنان نتایناهو مشخص شد که طرح معامله قرن تنها امکانی برای صهیونیست‌ها است که اهداف امپریالیستی تاریخی خود نسبت به سرزمین‌های فلسطینی و کشور‌های همسایه را عملیاتی کنند.
کد خبر : 3848

پایگاه رهنما :

یک هفته مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، تکاپوهای نتانیاهو (معروف به شاه بی‌بی) برای جذب رای شهرک نشینیان صهیونیست بویژه از میان یهودیان رادیکال به شدت افزایش یافته است و این امر خود منجر به بالا رفتن سطح تنش میان فلسطینیان و دولت صهیونیستی طی روزهای اخیر شده است.

در همین راستا پس از ورود جنجال برانگیز نتانیاهو به محله الخلیل در بیت المقدس در هفته گذشته و اعلام تحمیل حاکمیت این رژیم بر محله تاریخی الخلیل، که با اعراض شدید گروه‌ها، شخصیت‌ها و سازمان های مختلف فلسطینی همراه شد، روز گذشته در اقدامی مشابه نتانیاهو در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد تصرف منطقه غور اردن اولین اقدام من پس از پیروزی در انتخابات خواهد بود. او در این مصاحبه گفت: «بلافاصله پس از انتخابات می توانیم حاکمیت خود را بر یک سرزمین اعمال کنیم» و افزود به شرطی که «به من  رأی اعتمادی آشکار بدهید… قصد خود برای تحکیم حاکمیت اسراییل بر غور اردن و شمال کرانه باختری را اعلام می کنم، این خیلی مهم است».

گفتنی است «غور اردن» یا همان دره اردن حدود 2400 کبلومتر مربع مساحت دارد و حدود 30 درصد کرانه باختری را شامل می شود. نزدیک به ۶۰۰۰ یهودی در منطقه غور اردن که در امتداد مرز شرقی اشغال شده کرانه باختری کشیده شده است، اسکان داده شده‌اند. اسرائیل در جریان جنگ اعراب-اسرائیل در سال ۱۹۶۷ کرانه باختری از جمله قدس شرقی را اشغال کرد و علی رغم قطعنامه های مختلف شورای امنیت این سرزمین را به اردن بازپس نداده است.

محکومیت بین المللی اشغالگری

بلافاصله پس از اظهارات توسعه طلبانه نتانیاهو، حماس و گروه‌های مقاومت اسلامی در غزه، حکومت خودگردان فلسطینی در رام الله، ایران، حزب الله، ترکیه، سازمان ملل، کویت، قطر، عربستان و بسیاری از دیگر کشورهای عربی این اظهارات بنیامین نتانیاهو را خطرناک دانستند و محکوم کردند.

در یکی از مهمترین واکنش‌ها «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن ضمن محکوم کردن وعده نتانیاهو برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری در صورت پیروزی در انتخابات، خواستار نفی اشغالگری توسط جامعه جهانی شد.

وی بامداد چهارشنبه در پیامی توئیتری نوشت: اتحادیه عرب به صورت یکصدا وعده نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر الحاق شهرک‌های [یهودی نشین] و دره اردن در کرانه باختری اشغالی را محکوم می‌کند.

سخنان تهدیدآمیز نتانیاهو واکنش سازمان ملل را نیز در پی داشت. «استفان دوگاریک» سخنگوی گوترش طی کنفرانس خبری در مقر این سازمان در نیویورک گفت: «از بیانیه نخست‌وزیر( اسرائیل) مطلع شده‌ایم و موضع دبیرکل در این خصوص واضح و مستمر است و مفاد آن این است که اقدامات یک‌جانبه هرگز برای عملیات صلح مفید نیست.» دوگاریک افزود، موضع دبیرکل در این خصوص تغییر نکرده است.

این سخنگو در ادامه گفت: «معتقدیم این احتمال( آنچه نتانیاهو درباره آن سخن می‌گوید) برای احیای مذاکرات، صلح منطقه‌ای و راه‌حل تشکیل دو کشور تخریب‌کننده خواهد بود.»

وی تصریح کرد: «هر گونه تصمیم اسرائیل برای اعمال قوانین, احکام و حاکمیتش بر منطقه اشغالی کرانه باختری، هیچ‌گونه مبنای حقوقی بین‌المللی ندارد.»

در یکی دیگر از مهمترین واکنش‌ها محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که پس از روی کار آمدن ترامپ مذاکرات مستقیم با تل آویو را به حالت تعلیق درآورده است در واکنش به اظهارات جدید نتانیاهو تهدید کرد در صورت تحمیل حاکمیت اسرائیل بر هر بخش از خاک فلسطین از جمله منطقه دره اردن، تمام توافقنامه‌های امضا شده با این رژیم لغو خواهد شد.

همچنین اتحادیه اروپا نیز در پی سخنان نتایناهو نسبت به تضعیف صلح در منطقه هشدار داد. خبرگزاری فرانسه از قول یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا اعلام کرد: « ادعای اخیر نتانیاهو، طبق قوانین بین‌المللی، سیاست ساخت و توسعه شهرک‌...غیرقانونی است و تداوم آن و اقداماتی که در این زمینه صورت گیرد، حیات راه‌حل دو دولتی و چشم‌انداز صلح پایدار را تضعیف می‌کند».

تلاش رقبای منطقه‌ای برای جا نماندن از عرصه فلسطین

موضوع فلسطین در حال حاضر مجدداً به کانون مسائل منطقه و جهان اسلام بازگشته است و کشورهای رقیب منطقه ای برای کسب پرستیژ بین المللی و کسب جای پا در این مسأله مهم جهان اسلام نسبت به ادعای نتانیاهو واکنش نشان داده اند.

قطر یکی از این بازیگران فعال در عرصه تحولات فلسطین است. وزارت خارجه قطر در بیانیه ای اعلام کرد: این اعلان نتانیاهو، ادامه سیاست اشغالگری مبتنی بر نقض قوانین بین المللی و اقدامات حقیرانه برای آواره کردن ملت فلسطین و سلب حقوق آن بدون در نظر گرفتن اخلاق و وجدان است.

بیانیه وزارت خارجه قطر اقدام نتانیاهو را «تجاوز کامل به حقوق ملت فلسطین با هدف تحقق دستاوردهای انتخاباتی» دانست و افزود: «ادامه اشغالگری با زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی و تحمیل منطق زور و امر واقع، همه فرصت های صلح را نابود می کند.»

قطر طی سالیان اخیر بر فعالیت های خود برای مشارکت بیشتر در موضوع فلسطین افزوده است و این امر را بسیاری از کارشناسان به عنوان رقابت دوحه با ریاض اعلام کرده اند که به واسطه سیاست های محمد بن سلمان در نزدیکی به صهیونیست‌ها عملاً از نفوذ تاریخی ریاض در مسئله فلسطین کاسته است.

اما علی رغم نزدیکی های آشکار و پنهان سعودی ها با رژیم صهیونیستی، عربستان در بیانیه ای سخنان نتایناهو را محکوم کرد. اقدامی که به نظر می رسد برای حفظ وجهه این کشور در جهان اسلام صورت می گیرد که هم اکنون به دلیل همکاری با صهیونیست ها در سرکوب مردم یمن و همراهی با طرح معامله قرن به شدت خدشه دار شده است.

عربستان در این بیانیه خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیران خارجه برای بحث پیرامون این موضوع شد.

ریاض همچنین خواستار ایجاد یک برنامه اقدام فوری و بازبینی رویکرد کشورهای اسلامی پیرامون رژیم صهیونیستی برای مواجهه با چنین وعده‌ای از سوی نخست وزیر این رژیم و همچنین انجام اقدامات ضروری شد.

در این میان ترکیه نیز به عنوان رقیب منطقه ای عربستان به موضوع ادعاهای اشغالگرانه نتانیاهو واکنش نشان داد و آن را نژادپرستانه نامید. مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه آنکارا با بیان اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پیام های غیرقانونی و تهدیدآمیز خود ادامه می دهد، تأکید کرد: ما تا به آخر از حقوق برادران فلسطینی مان دفاع خواهیم کرد. چاووش اوغلو افزود: همان گونه که از سخنان نخست وزیر اسرائیل مشخص است، هدف وی تحکیم پایه های آپارتاید و نژادپرست می باشد. اما ترکیه در کنار برادران فلسطینی خود بوده و خواهد بود.

انتحار سیاسی نتایناهو؛ تیشه به ریشه معامله قرن

یک هفته مانده به برگزاری انتخابات تغییر چشمگیری در وضعیت انتخاباتی نتایاهو و حزب لیکود نسبت به نتایج دور پیشین انتخابات مشاهده نمی شود. در این وضعیت تلاش نتانیاهو برای امنیتی کردن فضا در سرزمین های اشغالی از طریق انجام برخی حملات به لبنان و عراق و سوریه نیز در پی واکنش قاطع حزب الله و پاسخ های موشکی اخیر سوریه، نه تنها مفید واقع نشد بلکه به ضرر نتایناهو رقم خورد. در این شرایط نتانیاهو مجدداً دست به دامان حمایت های ترامپ از خود و برنامه های توسعه طلبانه لیکود در سرزمین های فلسطینی شده است تا بدین تفکرات جناح مذهبی و راستگرا را به سود خود بسیج کند. ترامپ پیشتر با انتقال سفارت به بیت المقدس و به رسمیت شناختن اشغال جولان چنین خدمتی را به نتایناهو کرده بود. در همین راستا وی روز گذشته مدعی به وجود آمدن یک فرصت تاریخی برای تثبیت حاکمیت صهیونیست‌ها بر شهرک های کرانه باختری شد و اعلام کرد: پس از انتشار طرح ترامپ حاکمیت اسرائیل بر دیگر شهرک ها را نیز به رسمیت خواهم شناخت.

این سخنان اما در واقع عملاً موجب نابودی طرح معامله قرن می شود که ترامپ با ادعای بهبود وضعیت مردم فلسطین و منطقه آن را طراحی کرده است. در واقع با این سخنان نتایناهو مشخص شد که طرح معامله قرن تنها امکانی برای صهیونیست‌ها است که اهداف امپریالیستی تاریخی خود نسبت به سرزمین های فلسطینی و کشورهای همسایه را عملیاتی کنند. موضوعی که موجب شده تا حتی متحدین آمریکا همچون سعودی‌ها نیز مجبور به واکنش مابله آمیز با این طرح شوند.

از طرف دیگر سخنان نتانیاهو مجدداً درستی راهبرد مقاومت و غلط بودن روش مذاکره و گفتگو با صهیونیست‌ها را به اثبات می رساند و موجب دمیده شدن روح مقاومت و انتفاضه در میان جوانان فلسطینی خواهد شد.

در همین راستا جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اعلام جنگ خواندن سخنان نتانیاهو تأکید کرد: این سیاست‌ها نتیجه سکوت جهان در برابر جنایات فاجعه‌باری مانند «النکبه» (روز آواره کردن مردم فلسطین در 1948) و ایجاد رژیم اسرائیلی است؛ این سکوت به توطئه و شراکت برخی کشورهای ظالم در جنایات رژیم اشغالگر رسیده است.

جهاد اسلامی سپس اعلام کرد، ملت فلسطین اجازه آوارگی دوباره را نخواهد داد و در برابر سیاست‌های باطل اشغالگر غاصب خواهد ایستاد حال هر بهایی داشته باشد.

این جنبش فلسطینی تأکید کرد، آرزوهای نتانیاهو با فریاد هر انقلابی و ایستادگی هر زن، کودک و سالمندی بر روی خاک فلسطین از بین خواهد رفت.

همچنین وزارت خارجه سوریه نیز در بیانیه‌ای در واکنش به سخنان نتانیاهو تاکید کرد گزینه مقاومت و ایستادگی تنها گزینه برای حفظ حقوق عربی و دفاع از حال و آینده امت اسلام است. همچنین در این بیانیه با تقبیح سازشگری آمده است برخی اعراب که عادی سازی رایگان روابط با اشغالگران را تبلیغ می‌کنند، در رفتارهای اشغالگران مسئولیت تاریخی دارند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات