پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 شهريور 1398 - 11:49

گفتگو‌های مخفی بین رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی

طبق اظهارات مقامات رسمی آشنا به دیپلماسی مخفی، در ماه‌های اخیر اسرائیل و امارات متحده عربی جلسات مخفی‌ای که توسط ایالات متحده آمریکا ترتیب داده شده است را به منظور به اشتراک گذاشتن اطلاعات و هماهنگ کردن تلاش‌ها برای مقابله با آنچه آن‌ها تهدید روز افزون ایران می‌دانند برگزار کردند.
نویسنده :
علی قادری
کد خبر : 3755

پایگاه رهنما :

ایالات متحده امریکا گفتگو‌های مخفی بین اسرائیل و امارات متحده عربی را بر علیه ایران ترتیب داد.
نویسندگان: وارن استروبل و دایون نیسن بام Warren P. Strobel , Dion Nissenbaum
ترجمه: علی قادری منبع وال استریت ژورنال ۱۵ آگوست ۲۰۱۹

طبق اظهارات مقامات رسمی آشنا به دیپلماسی مخفی، در ماه‌های اخیر اسرائیل و امارات متحده عربی جلسات مخفی‌ای که توسط ایالات متحده آمریکا ترتیب داده شده است را به منظور به اشتراک گذاشتن اطلاعات و هماهنگ کردن تلاش‌ها برای مقابله با آنچه آن‌ها تهدید روز افزون ایران می‌دانند برگزار کردند.
این ملاقات توسط برایان هوک، بالاترین مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده در رابطه با ایران ترتیب داده شد و آخرین علائم از تداوم ارتباطات بین اسرائیل و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس است. این ارتباطات عمدتاً به سبب حس مخالفت مشترکی است که بین این کشور‌ها در رابطه با تهران و تلاش این کشور برای توسعه نفوذ منطقه‌ای وجود دارد. یکی از مقامات رسمی ایالات متحده امریکا گفت: اولین ملاقات‌ها در بهار امسال انجام شد و دومین ملاقات نیز اخیراً برگزار شده است و تاریخ و مکان ملاقات‌ها غیر قابل انتشار است. این مقامات گفتند با وجود این تعداد معدودی در دولت ایالات متحده از این ملاقات‌ها اطلاع داشتند.
اسرائیل در بین کشور‌های عربی صرفاً با مصر و اردن روابط دیپلماتیک دارد، اختلافات تاریخی با این دو کشور و همچنین دیگر کشور‌های عربی به ویژه در خصوص اختلافات اسرائیل - فلسطین همچنان باقی است.
روابط پنهان و گاه و بیگاه آشکار بین اسرائیل و کشور‌های عربی خلیج فارس در سال‌های اخیر به دلیل رشد نگرانی‌ها در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران و نقش این کشور در عراق، سوریه و یمن به سرعت افزایش پیدا کرده است.
مقامات آمریکایی می‌گویند گفت و گوی بین مقامات آمریکا، اسرائیل و امارات اگرچه هنوز در مراحل اولیه است، اما این گفت و گو‌ها به نظر می‌رسد که نشان دهنده این است که تماس‌های ایشان از حالت سمبلیک و ظاهری فراتر رفته و به سوی ترسیم همکاری‌ها در موضوعات خاص پیش می‌رود. آن‌ها در نظر دارند که همکاری‌های دیپلماتیک نظامی و امنیتی را در رابطه با ایران گسترش دهند.
تعمیق همکاری بین اسرائیل و امارات متحده عربی نتیجه کنفرانس مقدماتی است که توسط ایالات متحده امریکا در رابطه با حمایت خاورمیانه در ماه فوریه سال جاری در ورشو برگزار شد. اجلاس دو روزه‌ای که رهبرانی از اسرائیل، ایالات متحده و امارات متحده عربی و ده‌ها کشور دیگر به منظور تشکیل یک اجماع جهانی بر علیه ایران گردهم آمدند.
اجلاس ورشو، نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو را با رهبران عرب برای بحث‌های گسترده در رابطه با چگونگی برخورد با ایران گرد هم آورد. آن مذاکرات به وسیله آقای برایان هوک هماهنگ شده بود و منجر به ایجاد مباحث هماهنگ بین اسرائیل و امارات متحده عربی -دو متحد نزدیک متحده آمریکا – شد. امارات متحده عربی از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده و مقامات اسرائیلی نیز به درخواست برای اظهارنظر پاسخ ندادند.
یک مقام ارشد دولت ترامپ گفت" گروه اقدام ایران با کشور‌های مختلف برای هماهنگی دیپلماتیک امنیتی و فعالیت‌های جاسوسی در پاسخ به تشدید تخاصمات ایران تلاش کرده است. این تلاش‌ها به پیگیری و خنثی کردن تهدیدات متعدد ایران شامل اقدامات تروریستی و سایبری در کشور‌های ثالث، طراحی حملات علیه حمل و نقل بین المللی و قاچاق غیرقانونی، کمک شایان توجهی نموده است. البته این مقامات مشخص نکردند که چه تهدید مشخصی خنثی شده است.
یک مقام سابق ایالات متحده آمریکا گفت: برایان هوک تصمیم دارد از اسرائیل و امارات برای وادار کردن کشور‌های دیگر در اروپا و خاورمیانه کمک بگیرد تا موضع سخت تری را نسبت به تهران اتخاذ نمایند.
او گفت، پیچیدگی موضوع اینجاست که امارات مسیر‌های برگشت دیپلماتیک خودش به سوی ایران را دارا می‌باشد.
امارات متحده عربی یک موضع محتاطانه تری را نسبت به ایالات متحده در تنش با ایران که در تابستان سال جاری بروز کرد، از خود نشان داده است. این کشور از پیوستن به واشنگتن در مقصر دانستن ایران برای حملات به کشتی‌های تجاری در ماه مه خودداری کرد؛ و در ماه گذشته، مقاماتش را برای گفتگو در رابطه با امنیت دریانوردی به ایران گسیل داشت. از زمانی که ترامپ در سال گذشته از موافقتنامه هسته‌ای شش کشور با ایران خارج شد تنش‌ها افزایش پیدا کرده و تحریم‌های اقتصادی بر علیه این کشور تشدید شده است.
اسرائیل ایجاد روابط با کشور‌های خلیج فارس را در اولویت اصلی دیپلماتیک خود قرار داده است. از زمان تاسیس این کشور در سال ۱۹۴۸، اسرائیل به وسیله جهان عرب منزوی شده بود- اگرچه روابط با قدرت‌های سنی مذهب خلیج فارس هرگز به اندازه تنش با همسایگانش یعنی مصر و سوریه نبوده است.
وزیر خارجه اسرائیل اخیراً در اوایل سال جاری با مقامات امارات متحده عربی در حاشیه کنفرانس سازمان ملل دیدار کرده است. وزیر امور خارجه اسراییل، ایزاییل کاتز، هفته گذشته نقل شد که گفته است او با یک مقام عالی رتبه در حکومت امارات متحده عربی ملاقات کرده است. آقای کاتز همچنین ماه گذشته در واشنگتن با وزیر خارجه بحرین خالد بن احمد آل خلیفه ملاقات کرد. هیچ چیز راجع به آن ملاقات وجود ندارد فقط دو طرف توافق کردند که عکسی از آن دو نفر به همراه برایان هوک که خندان در بین آن دو قرار دارد، منتشر کنند.
دو مقام پیشین ایالات متحده گفتند بحرین از پیشروترین کشور‌های عرب خلیج فارس در برقراری ارتباط با اسرائیل بوده است. این کشور به روزنامه‌نگاران و بازرگانان اسرائیل اجازه داد که در کنفرانس اخیر در منامه در رابطه با بررسی جنبه‌های اقتصادی طرح صلح اسرائیل - فلسطین که توسط دولت ترامپ ارائه شده است حضور پیدا کنند و انتظار می‌رود که اجازه شرکت در کنفرانسی در رابطه با امنیت دریایی و حمل و نقل هوایی که در ماه اکتبر برگزار خواهد شد به آن‌ها داده شود.
آرون دیوید میلر، مذاکره کننده مجرب خاورمیانه که با هردو روسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا کار کرده است، گفت که یک گذار در پویایی منطقه‌ای انجام شده است که همکاری‌های مشترک در رابطه با ایران را افزایش داده است و برای همکاری‌های عمیق‌تر بین اسرائیل و کشور‌های عربی که به طور رسمی اسرائیل را به عنوان کشور به رسمیت نمی‌شناختند، کارگشا بوده است.
او گفت: "این مسئله جدید و متفاوتی است و هرگز به اندازه‌ای که اکنون انجام می‌شود وجود نداشته است و این امر به این دلیل در حال اتفاق افتادن است که تغییرات منطقه‌ای قابل‌توجه و عمیقی به وقوع پیوسته که محاسبات کشور‌های عربی را دگرگون کرده است".
در حالی که همکاری‌های عمیق‌تر می‌تواند زمینه‌ساز روابط گسترده‌تر شود آقای میلر گفت که برای پیشرفت در این زمینه ممکن است زمان بیشتری طول بکشد. او گفت: "اغراق آمیز است که اظهار شود که این روابط در مسیر مستقیم قرار دارد و این مسیری پایدار و قابل توجه برای خاورمیانه جدید است"

ارسال نظرات