دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
27 مرداد 1398 - 12:20

واکاوی اقدامات اخیر امارات متحده عربی در منطقه

در ماه‌های اخیر امارات متحده عربی با چرخش در سیاست خارجی خود تلاش نموده است که خود را از عرصه تنش و تنازعات نظامی و تقابل و چالش بین ایران و آمریکا بیرون بکشد. به نظر می‌رسد امارات متحده عربی با تحلیل محیط تنش به این نتیجه رسیده است که احتمالاً جمهوری اسلامی ایران برنده رقابت منطقه‌ای خواهد بود و هرگونه تقابل با این کشور در شرایط کنونی بازتاب منفی در آینده از طرف ایران در بر خواهد داشت.
نویسنده :
علی قادری
کد خبر : 3717

پایگاه رهنما :

در ماه‌های اخیر امارات متحده عربی با چرخش در سیاست خارجی خود تلاش نموده است که خود را از عرصه تنش و تنازعات نظامی و تقابل و چالش بین ایران و آمریکا بیرون بکشد. به نظر می‌رسد امارات متحده عربی با تحلیل محیط تنش به این نتیجه رسیده است که احتمالاً جمهوری اسلامی ایران برنده رقابت منطقه‌ای خواهد بود و هرگونه تقابل با این کشور در شرایط کنونی بازتاب منفی در آینده از طرف ایران در بر خواهد داشت. امارات متحده عربی به این نتیجه رسیده که روی سیاست‌های عربستان و آمریکا نمی‌تواند حساب کرد به طوری که عربستان خود ناتوان از حل مسئله‌ی یمن است و ترامپ نیز در حال بازی با کشور‌های عربی منطقه به نفع منافع ایالات متحده امریکا است و به محض دستیابی به منافع، این کشور‌ها را رها خواهد نمود و در این صورت این کشور بازی خطرناکی را با همسایه قدرتمند خود یعنی ایران شروع نموده است.
امنیت و اقتصاد دو رکن سطح حیاتی برای امارات متحده عربی هستند به طوری که اگر این دو رکن با خطر مواجه شود حیات این کشور نیز با خطر جدی مواجه خواهد شد؛ و این دو رکن مهم با تحولات اخیر و حمله یمنی‌ها به امارات و همچنین چالش‌ها و تنش منطقه‌ای به کلی زیر سوال رفته و بنابراین این مسئله می‌تواند حیات امارات متحده عربی را تحت تأثیر خود قرار دهد. سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری ایرانی‌ها در امارات متحده عربی و به خطر افتادن این سرمایه عظیم توسط جمهوری اسلامی ایران می‌تواند ضربات سهمگینی بر اقتصاد این کشور وارد آورد. از طرف دیگر قدرت نظامی یمنی‌ها و خطراتی که از طرف انصارالله در یمن متوجه منافع امارات متحده عربی می‌باشد باعث شده این کشور در یک چرخش ملایم تلاش نماید خود را از عرصه رقابت منطقه‌ای بیرون بکشد و مثل کشور قطر و کویت و عمان تلاش نماید حالت بی‌طرفانه را به خود بگیرد. دیدار مقامات مرزبانی ایران و امارات در روز‌های اخیر و ارسال پیام اماراتی‌ها به ایران مبنی بر عدم همراهی با عربستان در حوزه منطقه‌ای وقایع جنوب یمن در روز‌های اخیر نشان از چرخش ملایم این کشور از سیاست‌های منطقه‌ای خود دارد
البته باید خاطرنشان نمود که این چرخش چرخش تاکتیکی است و نه استراتژیک. امارات متحده عربی منافع استراتژیک حیاتی با عربستان سعودی و ایالات متحده امریکا دارد و به هیچ وجه علاقمند به تقابل جدی با این دو کشور در منطقه نیست. دیدار روز دوشنبه محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با ملک سلمان و محمد بن سلمان و تلاش برای حل مسئله جنوب یمن در این راستا قابل ارزیابی است. حال به نظر می‌رسد امارات تلاش دارد ضمن حفظ موقعیت خود در منطقه خلیج فارس و در شورای همکاری خلیج فارس از تقابل جدی با همسایگان قدرتمند خود یعنی جمهوری اسلامی ایران و عربستان وهمچنین آمریکا خودداری نماید.
این امکان وجود دارد، در آینده شاهد عقب‌نشینی بیشتر تاکتیکی و انزوای بیشتر این کشور باشیم حتی ممکن است این کشور برای جلب نظر جمهوری اسلامی ایران تلاش نماید به عنوان میانجی گری در تحولات منطقه‌ای نقش بیشتری را ایفا نماید با توجه به اینکه هرگونه تنش نظامی در منطقه خلیج فارس بیش‌ترین ضربات اقتصادی را به این کشور وارد خواهد نمود، امارات متحده عربی به دنبال تنش زدایی در منطقه و بازگرداندن اعتبار خود در این زمینه است. این می‌تواند تنش زدایی موقتی و بر اساس اقتضائات زمانی باشد و جمهوری اسلامی ایران باید از این فرصت به دست آمده حداکثر استفاده را به عمل آورده و بتواند بیشترین منافع را کسب نماید.

ارسال نظرات