پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
28 مرداد 1398 - 11:56

بزرگترین عملیات پهبادی یمن؛ آرامکو قربانی اولین موج سونامی بازدارندگی

با توجه به موقعیت جغرافیایی پالایشگاه الشبیه، در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرز‌های جنوبی عربستان با امارات و از سوی دیگر در فاصله ۴۰ کیلومتری بخش شرقی شهر ابوظبی، باید این عملیات بزرگ و پیچیده را پیام جدی انصارالله به مقامات اماراتی دانست
کد خبر : 3736

پایگاه رهنما:

 به نقل از الوقت ، معادلات جنگ در یمن در پنجمین سال از آغاز آن، با شتاب فراوانی به سود نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در حال دگرگون شدن است و در این میان حملات پرتکرار پهبادی و موشکی انصارالله و ارتش یمن به عمق خاک متجاوزین بویژه عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته، عنصر تعیین کننده این تغییر روند بوده است. یگان پهپادی یمنی‌ها در ۲۴ اردیبهشت گذشته نیز برای اولین بار توانست تا عمق ۸۵۰ کیلومتری عربستان پرواز کرده و خط لوله نفت استراتژیک شرق به غرب سعودی‌ها را منهدم کنند. حمله‌ای که «یک تحول راهبردی» در جنگ محسوب می‌شد به طوریکه سعودی‌ها از سران کشورهای عربی برای برگزاری نشستی در این خصوص در مکه دعوت کردند و همزمان دولت ریاض این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل نیز مطرح کرد.

در واقع پس از آنکه انصارلله توانست با تاکتیک هوشمندانه هدف قرار دادن مراکز اقتصادی و نظامی عربستان و تهدید امارات به حملات مشابه، شکافی بزرگ را در ائتلاف دوجانبه سعودی- اماراتی بوجود آورده و موجب عقب نشینی امارات از تداوم حضور مستقیم در جنگ شود، اکنون و پس از برملا شدن نقطه ضعف متجاوزان و آسیب‌پذیری گسترده آنها از این نقطه، انتظار می رود یمنی‌ها با شدت بیشتری این اهرم فشار را علیه متجاوزین بکار بگیرند چنانکه روز گذشته (شنبه) جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که طی یک عملیات بزرگ و بی سابقه از زمان آغاز جنگ، توانسته است با استفاده از ۱۰ فروند پهپاد، میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه وابسته به شرکت آرامکو در شرق عربستان را هدف قرار دهد.

 

بازدارنده 1؛ التیماتوم یمن به متجاوزان

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله که از انجام موفقیت آمیز این عملیات بزرگ پهبادی پرده برداشت در سخنانی پس از این حمله اظهار کرد: یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن امروز "بزرگترین عملیات پهپادی هجومی" را از زمان آغاز تجاوز علیه یمن به عمق عربستان انجام دادند و این حمله در چارچوپ عملیات "بازدارنده شماره یک" انجام شد.

سریع گفت: به عربستان و کشورهای متجاوز وعده می‌دهیم که چنانچه حملاتشان را متوقف نکنند دامنه اهداف ما روز به روز گسترده‌تر خواهد شد. وی همچنین خاطرنشان کرد: بانک اهداف نیروهای مسلح یمن روز به روز گسترده‌تر خواهد شد و عملیات آتی برای دشمن دردآورتر خواهد بود. وی از شرکت های خارجی و غیرنظامیان خواست تا برای در امان ماندن از حملات از اهداف مهم دوری کنند. موضوعی که نشان می دهد عزم انصارلله برای زهرچشم گرفتن از سعودی ها و اماراتی ها بسیار جدی است.

پیشنر رهبران انصارلله از گسترش عملیات در عمق خاک عربستان و وارد کردن ضربات سخت و دردناک به مراکز بزرگ نظامی و اقتصادی اعضای ائتلاف در صورت خاتمه ندادن به تجاوز هشدار داده بودند اما از آنجایی که سعودی ها پیام حملات به فرودگاه ها و همچنین حمله به پمپ های نفتی آرامکو را به خوبی درک نکرده و نشان داده‌اند که هیچ عزمی برای پایان دادن به این جنگ ندارند، لذا اکنون انصارلله اولین بخش از سناریوی بازدارندگی بزرگ را عملیاتی کرد.

در همین راستا سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن، عصر دیروز با اشاره به عملیات یگان پهپادی ارتش یمن و انصارالله علیه میدان نفتی «الشیبه» ، آن را بزرگترین عملیات یمنی‌ها از ابتدای جنگ ائتلاف سعودی دانست و خطاب به دشمنان یمن گفت: هر اندازه دشمنی شما ادامه پیدا کند، اصرار ما برای ادامه مبارزه هم بیشتر می‌شود. توانایی نظامی ما در صورت ادامه تجاوزات ائتلاف سعودی، روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

رهبر انصارالله یمن در ادامه خطاب به عربستان و امارات هشدار داد که خسارت‌های اقتصادی کشورهای متجاوز در صورت ادامه تجاوزاتشان، بیشتر و بیشتر خواهد شد و آمریکا با ادامه این جنگ، شما را می‌دوشد.

وی پالایشگاه الشیبه را یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفت عربستان سعودی و دارای مخازن نفتی بسیار دانست. شرکت نفتی و بزرگ آرامکو عربستان سعودی در سال ۱۹۹۸ تولید نفت در میدان الشیبه را آغاز کرد و در سال ۲۰۰۳ این شرکت نفتی به عربستان سعودی این امکان را داد تا به وسیله این میدان، با شرکت‌های جهانی وارد معامله شود. میزان ذخیره نفت خام این میدان بالغ بر ۱۴ میلیارد بشکه برآورد شده است. ظرفیت میدان نفتی و استراتژیک الشیبه برای تولید نفت روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت است و همین موارد موجب شده است تا این میدان نفتی بزرگ و راهبردی، هدف بزرگترین عملیات پهپادی نیرو‌های مقاومت یمن قرار گیرد و در نهایت نیز در آتش بسوزد.

 

آخرین هشدار برای امارات

به طور حتم با توجه به موقعیت جغرافیایی پالایشگاه الشبیه، در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرز‌های جنوبی عربستان با امارات و از سوی دیگر در فاصله ۴۰ کیلومتری بخش شرقی شهر ابوظبی، باید این عملیات بزرگ و پیچیده را پیام جدی انصارالله به مقامات اماراتی دانست که وعده خروج سریع از جنگ یمن را داده اند اما در مورد اجرایی کردن این وعده و پایان دادن به اشغالگری جزایر و مناطق استراتژیک یمن بوسیله مزدوران خود و همچنین عدم دخالت در اوضاع این کشور از خود عزم جدی نشان نداده است.

بر همین اساس رهبر انصارلله در سخنان روز گذشته خود خاطرنشان کرد، عملیات پهپادی امروز یمن درس مشترک و هشداری مهم به امارات است. این بدان معناست که تهدیدات نیرو‌های مقاومت یمن مبنی بر اینکه هدفِ حمله بعدی، امارات متحده عربی است، واقعیت داشته و یک بلوف سیاسی محسوب نمی‌شود.

 

سایه وحشت و سردرگمی بر آل‌سعود

پس از اعلام انجام این حمله و پخش تصاویر ویدئویی آن توسط سخنگوی ارتش یمن، سعودی ها که دچار سردرگمی و عجز در چگونگی مقابله با حملات انصارلله شده اند ابتدا از هرگونه اظهار نظر خودداری کردند اما با رسانه ای شدن گسترده ماجرا در بعد بین المللی برای سرپوش گذاشتن بر شکست بزرگ خود و پیروزی بزرگ انصارلله سعی در بی اثر خواندن این حمله کردند.

خالد الفالح وزیر انرژی این کشور گفت: پالایشگاه نفت «الشیبه» در جنوب شرق کشورمان صبح امروز با پهپادها مورد "حمله تروریستی" قرار گرفته است. وی افزود: «حریق ناشی از این حمله خاموش شده است. تولید و صادرات در این مرکز نفتی با حمله مذکور متوقف نخواهد شد».

همچنین رویترز به نقل از این منبع که نامش را فاش نکرد، نوشت، یک منبع سعودی به حمله حوثی‌ها به حوزه نفتی الشیبه اذعان کرد و گفت که خسارت سطحی به ایستگاه گاز وارده آمده است! شرکت سعودی «آرامکو» هم برای کم‌اهمیت جلوه‌دادن بزرگ‌ترین عملیات پهپادی در تاریخ یمن گفت که این عملیات یمنی‌ها باعث توقف فرآیند تولید میدان نفتی «الشیبه» نشده است. به گزارش الجزیره، شرکت نفتی آرامکو بعد از ظهر روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تیم اطفای حریق صبح امروز موفق شد «آتش‌سوزی محدود» در میدان نفتی الشیبه را مهار کند. سعودی‌ها پیش از این نیز تلاش کرده‌اند حملات انقلابیون یمن را کوچک جلوه دهند اما کار را به سازمان ملل هم کشانده‌اند!

تلاش سعودی ها برای کاستن از بار این شکست اما از چشم ناظران و رسانه ها دور نمانده است و در همین راستا، «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از منابع آگاه می‌نویسد: «عملیات پهپادی انصارالله بسیار دقیق‌تر و مؤثرتر از آن چیزی صورت می‌گیرد که آمریکا و متحدان آن در منطقه به طور علنی به آن اذعان کرده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد فناوری موجود به سرعت در حال ایجاد یک تهدید برای آمریکا و متحدان آن در منطقه است.»

منبع: الوقت

ارسال نظرات