پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 مرداد 1398 - 18:30

رسانه‌های ارتباط‌جمعی پلیس و مردم

یکی از دغدغه‌های امروز پلیس در حوزه عمومی، نحوه ارتباط و اطلاع‌رسانی عملکرد آن از طریق رسانه‌های ارتباط‌جمعی است.
نویسنده : حمیدرضا حاجی محمدجواد خشکه
کد خبر : 3728

پایگاه رهنما:

یکی از دغدغه‌های امروز پلیس در حوزه عمومی، نحوه ارتباط و اطلاع‌رسانی عملکرد آن از طریق رسانه‌های ارتباط‌جمعی است. در چند سال اخیر هجمه‌های رسانه‌های معاند برای ایجاد شکاف و امنیت زدایی در جامعه بیش‌ازپیش شده است و یکی از سازمان‌های انقلابی مورد هدف این هجمه‌ها با توجه به گستره کارکردی و دامنه وسیع آن در تأمین امنیت و خدمت‌رسانی، پلیس است.

در این بزنگاه اجتماعی؛ نقش و نحوه تعامل رسانه‌های ارتباط‌جمعی با پلیس در ایجاد اعتماد عمومی، همبستگی اجتماعی، جامعه‌پذیری و درنهایت تأمین امنیت و ثبات اجتماعی امری ضروری و قطعی خواهد بود. رسانه‌های ارتباط‌جمعی با نمایش واقعیت به مخاطب در مورد کارکرد پلیس با فنون اقناع مخاطب نسبت به عملکرد پلیس، سرعت اطلاع‌رسانی، اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه، به‌موقع بودن اطلاع‌رسانی، نحوه و میزان نقد عملکرد پلیس، رعایت اخلاق حرفه‌ای، بزرگ‌نمایی خدمات پلیس در تأمین امنیت اجتماعی، محتوای پیام‌های رسانه‌ای می‌توانند نقش مؤثری در امر اعتمادآفرینی و تأمین امنیت اجتماعی ایفا کنند. کارکرد دیگر رسانه‌های ارتباط‌جمعی، ایجاد پیوند و همبستگی بین سازمان‌ها و افراد جامعه است و ازجمله سازمان‌هایی که ارتباط زیادی با آحاد مردم جامعه دارد، پلیس است؛ پلیس به‌عنوان امین جامعه در تأمین امنیت با عملکرد مثبت و اعتماد ساز خود و با همکاری و همسویی رسانه‌های ارتباط‌جمعی می‌تواند از همدلی و همکاری مردم بهره جسته و در مأموریت‌های خویش با رویکرد جامعه‌محوری توانی چند برابر پیدا نماید.
 
بااین‌وجود، باید توجه داشت که جایگاه و ابعاد رسانه‌های ارتباط‌جمعی در دهه‌های اخیر دچار تحول بنیادین شده است. درواقع، با گسترش وسایل ارتباط‌جمعی، مردم نقش مؤثرتری نسبت به گذشته در امر اطلاع‌رسانی پیداکرده‌اند و در حقیقت، رسانه‌های ارتباط‌جمعی به‌اصطلاح اتمیزه شده‌اند و دیگر این مهم در کنترل و مدیریت چند بنگاه خبرپراکنی قرار ندارد. مردم در عصر جدید رسانه‌ها فقط تاثیر پذیر نیستند، بلکه در یک فرایند تعاملی با رسانه‌ها قرارگرفته‌اند؛ به‌عبارت‌دیگر، تاثیر پذیر و تاثیر گذار شده‌اند. این مهم اهمیت امر اطلاع‌رسانی و ضرورت توجه به آن را بیش‌ازپیش نمایان می‌سازد. مسئولیت خطیر نهاد‌های انقلابی و فرهنگی ازجمله رسانه‌های تاثیر گذار، همکاری و همسویی با پلیس برای تأمین امنیت و ثبات اجتماعی می‌باشد. همکاری و تعامل دوسویه پلیس و رسانه‌های ارتباط‌جمعی می‌تواند به پیشرفت و تعالی جامعه‌ای در تراز انقلاب اسلامی منتج گردد. با این وصف؛ همچنان باید توجه داشت که همان‌گونه که در گام اول انقلاب اسلامی نقش مردم که با مجاهدت و ایثار از جان و مال خود در راه ارزش‌های اسلامی و انقلابی گذشتند، بی‌بدیل بود؛ در گام دوم انقلاب نیز آن‌ها هستند که می‌توانند با حضور انقلابی و حماسی نقشی دیگر بر تارک تاریخ این سرزمین بنهند و پلیس این جامعه اسلامی می‌تواند با بهره‌گیری از تجربه نقش‌آفرینی مردم درصحنه‌های انقلاب با همیاری مردم و تشکیل بسیج‌های مردمی بار دیگر و این بار در فضای رسانه‌ای، کید دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به خودشان بازگرداند و با بهره‌گیری از جوانان مؤمن و انقلابی این تهدید را به یک فرصت و رویشی انقلابی مبدل سازد.

 

ارسال نظرات