جمعه ؛ 30 شهريور 1403
19 خرداد 1398 - 12:10
تلاش‌های ناکام عربستان علیه ایران و فلسطین در سه نشست در مکه

خیانتِ قرنِ آل سعود در مقدس‌ترین نقطه از جهان

عربستان روز پنج‌شنبه و جمعه (۹ و ۱۰ خرداد) میزبان سه نشست در مکه بود. در واقع، ریاض با برگزاری دو نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب و همچنین نشست عادی سازمان همکاری اسلامی به دنبال آن بود تا هم‌زمان با روز قدس به‌صورت عملی نشان دهد که مسئله فلسطین برای این کشور نه‌تن‌ها هیچ ارزشی ندارد، بلکه عامدانه ایران را به‌عنوان حامی اصلی فلسطین به‌عنوان تهدید منطقه معرفی کند تا رژیم صهیونیستی از مقام تهدید اول جهان اسلام کنار برود.
نویسنده :
حسن رشوند
کد خبر : 3146

پایگاه رهنما :

عربستان روز پنج‌شنبه و جمعه (۹ و ۱۰ خرداد) میزبان سه نشست در مکه بود. در واقع، ریاض با برگزاری دو نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب و همچنین نشست عادی سازمان همکاری اسلامی به دنبال آن بود تا هم‌زمان با روز قدس به‌صورت عملی نشان دهد که مسئله فلسطین برای این کشور نه‌تن‌ها هیچ ارزشی ندارد، بلکه عامدانه ایران را به‌عنوان حامی اصلی فلسطین به‌عنوان تهدید منطقه معرفی کند تا رژیم صهیونیستی از مقام تهدید اول جهان اسلام کنار برود. البته آل سعود همانند همیشه در این هدف ناکام ماند. بررسی نشست‌های سه‌گانه در عربستان به‌خوبی می‌تواند تلاش‌های آل سعود برای خیانت علیه فلسطین و همچنین استمداد و التماس از کشور‌های عربی جهت نجات عربستان از باتلاق یمن را تبیین کند. در این شرایط حساس که سازمان همکاری اسلامی اساساً برای حمایت از فلسطین تشکیل شده است و باید کنفرانس‌ها و نشست‌های متعددی با هدف به شکست کشاندن معامله قرن و حمایت از مردم فلسطین برگزار کند، عربستان در کنار دیگر مرتجعین عرب، فلسفه وجودی سازمان همکاری اسلامی را زیر سؤال برده و ایران را به‌عنوان تهدید معرفی کرده است! این در حالی است که گروه‌های مختلف فلسطینی بار‌ها اعلام کرده‌اند که ایران تنها حامی واقعی مردم فلسطین است. رهبر جنبش «حماس» یک روز پیش از روز جهانی قدس، ضمن انتقاد از خیانت برخی کشور‌های مرتجع عربی به مسئله فلسطین، تأکید کرد، عرب‌ها فلسطین را فروختند، ولی جمهوری اسلامی ایران همچنان به حمایت از ملت ما برای مقابله با اشغالگری ادامه می‌دهد.
التماس ملک سلمان در دو نشست فوق‌العاده در مکه
پیش از برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی دو نشست دیگر در مکه برگزار شد. اول نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس و دوم نشست سران عرب بود. این دو اجلاس را دولت عربستان به‌صورت فوق‌العاده برای بررسی شرایط بی‌ثبات منطقه در سایه حمله به نفت‌کش‌ها در فجیره امارات و خطوط پمپاژ نفت خود برگزار کرد. نتیجه اجلاس سران عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس صدور دو بیانیه علیه ایران بود، آن‌هم در اوضاع و احوالی که نگرانی از نشست منامه برای پیشبرد معامله قرن به دغدغه اول جهان اسلام تبدیل شده است. در بیانیه ۱۰‌بندی اجلاس مکه که هم‌زمان با روز قدس صادر شد، هیچ اشاره‌ای به مسئله قدس و معامله قرن نشده، ولی ضمن محکومیت ایران، جمهوری اسلامی را به اخلال در امنیت منطقه از جمله از طریق حمایت از انصارالله در یمن و دخالت در امور کشور‌های دیگر متهم کرده است. بیانیه رهبران کشور‌های عرب، حملات پهپادی به تلمبه‌خانه نفتی عربستان و «حملات انجام شده به کشتی‌های تجاری در آب‌های منطقه‌ای امارات متحده عربی» را به‌شدت محکوم کرده است. رهبران عرب ادامه حملات پهپادی حوثی‌های یمن به‌سوی خاک عربستان را نیز محکوم کردند و خواستار توقف آن شده‌اند. در واقع این دو نشست کاملاً ضد ایرانی بود. حتی عادل الجبیر وزیر مشاور سعودی نیز با اظهاراتی سخیف، ایران را متهم به جنگ‌طلبی و تنش در منطقه کرد.
از دو نشستی که روز پنجشنبه برگزار شد، به‌خوبی می‌توان اقدامات هماهنگ شده ریاض برای مطرح کردن خواسته‌های خود در نشست‌های مکه را مشاهده کرد. هنگامی‌که هیئت شرکت‌کننده عراق به بیانیه نشست سران عرب اعتراض کرد، رسوایی بیشتر شد؛ زیرا کاملاً مشخص شد که بیانیه نشست سران عرب از قبل آماده شده است. در واقع عربستان به دنبال تأیید سیاست‌های خصمانه و خیانتکارانه خود است. سیاست‌هایی که جهان عرب و جهان اسلام را ویران کرده است. عربستان در کشور‌های منطقه دخالت می‌کند و آثار سیاست‌های مخرب آن آشکار است و در مقابل رهبران عربی و اسلامی را به مکه دعوت می‌کند تا از مکه سو استفاده کند. این اوج نفاق مقامات ریاض را نشان می‌دهد. در واقع، ریاض رعب و وحشتی که از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دارد، گرفتار شدن ائتلافش در باتلاق یمن را در دو نشست مکه به‌خوبی عیان کرد. این وحشت بیشتر از زمانی بر عربستان حاکم شده که انصارالله بانک اهدافی شامل ۳۰۰ نقطه حیاتی متجاوزان را تهیه و تهدید کرده در صورت تداوم حمله به یمن، این اهداف را نابود خواهد کرد. ریاض تلاش کرد در ماه رمضان و در شهر مقدس مکه، با مظلوم‌نمایی در فرودگاه - با نمایشگاهی از موشک‌ها و پهپاد یمنی‌ها- به سران عرب بگوید «کمک کنید».
چند نکته در مورد نشست سه‌گانه مکه
سراسیمگی عربستان در برگزاری نشست اضطراری و سه‌گانه در مکه، بیش از هر چیز نیاز سعودی‌ها به پمپاژ ترس و وحشت در جامعه عربی، همراه کردن اعراب باسیاست‌های غیراصولی ریاض، گذاردن بخشی از تبعات خطا‌های راهبردی بر دوش دیگران و لزوم شکل‌دهی به یک تلاش جمعی و عربی جهت نجات عربستان از باتلاقی خودساخته را نمایان ساخت که امنیت اقتصادی و اقتدار سیاسی رهبران این کشور را متزلزل ساخته است.
در رابطه با نشست مکه نکات ذیل قابل بیان است:
عربستان در حالی مصرانه به دنبال سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های امنیتی و استیصال خود در جنگ یمن است که تمرکز ویژه آن‌ها بر حملات پهپادی و موشک‌های انصارالله و اشاره گذرا به دیگر قضایای مهم عربی در نشست مکه، درماندگی این روز‌های عربستان را برملا ساخت.
محکومیت حمله به تأسیسات نفتی عربستان از سوی مصر و اردن بدون هم‌صدایی با عربستان در محکومیت و یا نام بردن از ایران، نشان داد که این اظهارات نه از باور منطقه‌ای آن‌ها، بلکه معلول نیاز‌ها و فشار‌های وارده به آن‌ها بوده است.
تأکید کویت بر لزوم توجه به «عقلانیت» و «تعامل» در راستای تحقق صلح و امنیت منطقه‌ای و مخالفت صریح رئیس‌جمهور عراق با مفاد بیانیه پایانی و حمایت قاطع وی از ایران، یک‌جانبه‌گرایی و بی‌اعتنایی عربستان به نظر تمامی اعضا در تنظیم بیانیه پایانی نشست را اثبات کرد.
انتظار عربستان برای اتخاذ یک موضع واحد عربی در نشست مکه و باهدف متهم‌سازی و محکوم کردن سیاست‌های ایران، در پایین‌ترین سطح نیز محقق نشد.
سران عرب در ۷۳ سال گذشته ۴۸ اجلاس برگزار کرده‌اند. در بیشتر اجلاس‌ها مسئله فلسطین -در حد حرف- در صدر قرار داشته و موضوع ایران از چهار دهه قبل و زمان جنگ تحمیلی وارد دستور کار شده است. آخرین نشست برگزارشده سران عرب در مکه بود که در هر ۱۰ بند آن، عربستان، ایران را متهم کرد و خواستار مقابله با آن شد.
عربستان تلاش زیادی کرد تا در نشست سه‌گانه مکه موضوع فلسطین را به حاشیه برده و ایران را به‌عنوان تهدید معرفی کند که با شکست کامل مواجه شد.
سازمان همکاری اسلامی درحالی‌که بر اساس حمایت از فلسطین شکل‌گرفته است، در سال‌های اخیر با اقدامات عربستان و دیگر مرتجعین عرب از رسالت اصلی خود بسیار دور شده است.
برچسب ها: قدس ایران نشست مکه

ارسال نظرات