جمعه ؛ 30 شهريور 1403
14 ارديبهشت 1398 - 09:59

بازی کردی شمال سوریه در میانه اختلاف آمریکا و اروپا

آمریکا نگران است در صورتی که اروپایی‌ها نتوانند خواسته کرد‌ها برای پذیرش اسرای داعشی و استقرار نیرو در مرز‌های شمال سوریه را اجابت کنند، متعاقب آن کرد‌ها نیز با هدف تامین امنیت و منافع حداکثری خود در مقابل تجاوزات و تهدیدات نظامی ترکیه بیش از گذشته متمایل به سمت دولت مرکزی سوریه شوند و در واقع امنیت مورد نظر خود را از طریق دولت مرکزی دمشق دنبال کنند.
کد خبر : 2849

پایگاه رهنما :

اختلافات میان رئیس جمهور جنجالی آمریکا و اتحادیه اروپا کم نیست که این روز‌ها پای داعش هم در میانه اختلافات دو طرف باز شده است.

به گزارش الوقت، از پنج ماه پیش به این سو کاخ سفید اصرار دارد که دولت‌های اروپایی اعضای غربی گرووه تروریستی داعش را بپذیرند و این اصرار‌ها طی چند هفته گذشته بیشتر هم شده است.

در آخرین مورد از فشار آمریکا بر اتحادیه اروپا برای پذیرش اعضای داعش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی در توئیتر، از تعلل کشور‌های اروپایی در بازپس گرفتن زندانیان داعش انتقاد کرد و گفت: «ما یک هزار و ۸۰۰ نیروی داعش را در نبرد پایانی برای متلاشی کردن داعش در سوریه اسیر گرفتیم. حالا مشغول تصمیم‌گیری هستیم که با این زندانیان خطرناک چه کار کنیم.»

ترامپ اضافه کرد: «کشور‌های اروپایی هیچ کمکی نمی‌کنند در حالی که این عملیات به نفع آن‌ها انجام شد. آن‌ها از بازپس گرفتن زندانیانی که از کشور خودشان هستند، خودداری می‌کنند.»

پیش از این در بهمن ماه گذشته نیز دونالد ترامپ، از بریتانیا، فرانسه و متحدان اروپایی ایالات متحده خواسته بود تا صد‌ها عضو گروه داعش را که شهروند این کشور‌ها هستند و در سوریه اسیر شده‌اند به کشورهایشان بازگردانند و محاکمه کنند.

ترامپ حتی هشدار داده بود که اگر اروپایی‌ها این کار را نکنند، آمریکا مجبور می‌شود این تروریست‌ها را آزاد کند.

اما در واقع چرا ترامپ در حال فشار بر اروپا به بهانه پذیرش اعضای داعش است؟



ژست تبلیغاتی ترامپ

ترامپ معروف است به مرد صحنه‌ها و تبلیغات. او همیشه علاقه‌مند است که خود را یکه تاز تحولات نشان دهد و در حال حاضر نیز ژست او در برابر اروپا چندان بی ارتباط با رفتار‌های تبلیغاتی او نیست.

در واقع ترامپ فشار بر اروپا را همزمان با شکست داعش در سوریه تشدید کرده تا شاید به زعم خود بتواند آمریکا را بازیگر اصلی و یگانه صحنه گردان شکست داعش در سوریه نشان دهد. ترامپ در واقع می‌خواهد هرچه زودتر اعلام کند که وی تنها کسی است که داعش را صد در صد شکست داده است. اما واقعیت این است که کرد‌های سوریه در جنگ ۴ ساله با داعش نزدیک به ۱۰۰۰۰ تن از زنان و مردان مبارز خود را از دست داده اند، اما آمریکایی‌ها فقط ۶ تن از نیروی ۲۰۰۰ نفره خود را در سوریه از دست داده اند. این آمار وقتی در کنار کارنامه عملی ائتلاف سوریه، ایران و روسیه در مبارزه علیه داعش قرار می‌گیرد، به وضوح مشخص می‌کند که بطور کلی آمریکا چندان نقش قابل توجهی در شکست داعش در سوریه بازی نکرده و به عبارت دیگر حتی بخشی از حمایت‌ها برای داعش از سوی نیرو‌ها و نظامیان آمریکایی در سوریه انجام گرفته است.

براین اساس بخش زیادی از اصرار این روز‌های آمریکا به اروپا برای پذیرش اسرای داعشی در قالب همان ژست تبلیغاتی ترامپ قابل درک است.



بازی کردی در شمال سوریه

از سوی دیگر بخشی از فشار آمریکا علیه اروپا برای پذیرش اسرای داعشی مرتبط با درخواستی است که نیرو‌های کردی در شمال سوریه دارند.

کرد‌ها در نظر دارند تا از آخرین کارت فشاری که در دست دارند برای ایجاد ائتلافی جدید در حمایت از خود استفاده کنند. این کارت فشار اسرای اروپایی و آمریکای داعش است که در حال حاضر در اختیار کرد‌ها قرار دارند.

کرد‌ها از چند ماه گذشته هشدار داده اند ممکن است به دلیل امکانات محدود، اسرای داعشی از کمپ‌های تحت نظر فرار کنند و همان طور که دونالد ترامپ گفته است، اولین جایی که این اعضای داعش می‌خواهند بروند اروپا خواهد بود.

کرد‌ها همزمان دو درخواست و یک تهدید مطرح کرده اند: آن‌ها از اروپا خواسته اند هزار عضو داعش به همراه نزدیک به پنج هزار زن و کودک اعضای داعش را تحویل بگیرند و در این کشور‌ها تحت نظر داشته باشند و همچنین با اعزام و استقرار نظامیان اروپایی در مرز سوریه و ترکیه از کرد‌ها در برابر حملات ترکیه محافظت کننند.

کرد‌ها همچنین تهدید کرده‌اند که در صورت عدم همراهی اروپا امکان و احتمال آزادسازی اسرای داعشی وجود دارد.

البته برخی سران کرد سوریه از جمله الهام احمد، رییس مشترک شورای سوریه دموکراتیک، شاخه سیاسی نیرو‌های کرد-عرب سوریه گفته اند نمی‌خواهند این افراد را عامدانه رها کنند. با این حال، کسانی مثل کینو گابریل، سخنگوی نیرو‌های سوریه دموکراتیک هشدار داده اند کرد‌ها امکانات و لسجتیک لازم برای نگهداری از هزاران عضو داعش را ندارند و کشور‌های اروپایی باید آن‌ها را بپذیرند.

براین اساس فشار کرد‌ها بر اروپا جهت پذیرش اسرای داعشی می‌تواند در اختلاف اخیر میان واشنگتن و اروپایی‌ها تاثیرگذار باشد و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت.



چشم نگران ترامپ به ائتلاف کرد‌ها و دولت سوریه

در میان درخواستی که کرد‌های سوری از کشور‌های اروپایی برای پذیرش اعضای داعش داشته‌اند، نشانه‌ای از نگرانی را نیز در نگاه مقامات آمریکایی می‌توان مشاهده کرد. در واقع بخشی از اصرار آمریکا از اروپا برای پذیرش اسرای داعشی که بدنبال تقاضای نیرو‌های کردی صورت می‌گیرد، بدلیل نگرانی‌ها متعاقب بعدی از وضعیت شمال سوریه برای آمریکاست.

آمریکا نگران است در صورتی که اروپایی‌ها نتوانند خواسته کرد‌ها برای پذیرش اسرای داعشی و استقرار نیرو در مرز‌های شمال سوریه را اجابت کنند، متعاقب آن کرد‌ها نیز با هدف تامین امنیت و منافع حداکثری خود در مقابل تجاوزات و تهدیدات نظامی ترکیه بیش از گذشته متمایل به سمت دولت مرکزی سوریه شوند و در واقع امنیت مورد نظر خود را از طریق دولت مرکزی دمشق دنبال کنند؛ لذا کاخ سفید بدلیل همین نگرانی است که از اروپا می‌خواهد با قبول خواسته کرد‌ها برای پذیرش اسرای داعشی و اعزام نیرو به شمال سوریه، در عمل از نزدیکی بیشتر نیرو‌های کردی و دولت مرکزی دمشق جلوگیری کند.

با این حال با وجود خواسته کرد‌ها و اصرار ترامپ، اما تا به امروز پاسخ اروپایی‌ها یک نه بزرگ به پذیرش اسرای داعشی بوده و به نظر نمی‌رسد که کشور‌های اروپایی تصمیمی نیز در مورد اعزام نیرو‌های نظامی به شمال سوریه داشته باشند و در این شرایط طبیعی است که مواضع کرد‌های شمال سوریه و دولت مرکزی بیش از گذشته تقویت شود. همان چیزی که آمریکا به شدت از آن نگران است و به هرقیمت ممکن در تلاش است تا از ائتلاف نیرو‌های کردی و دولت دمشق جلوگیری کند.
منبع: الوقت
برچسب ها: سوریه شمال ترکیه

ارسال نظرات