پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
08 ارديبهشت 1398 - 18:40

نقش بی‌بدیل بانوان در رونق تولید

سال ۱۳۹۸ از سوی رهبر انقلاب به‌عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری شد. معظم‌له در توضیح رونق تولید، انواع تولید را شامل این نام دانستند و علاوه بر صنایع بزرگ و متوسط بر توسعه‌ی صنایع کوچک نیز تأکید کردند.
نویسنده : علی حیدری
کد خبر : 2813
 
سال ۱۳۹۸ از سوی رهبر انقلاب به‌عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری شد. معظم‌له در توضیح رونق تولید، انواع تولید را شامل این نام دانستند و علاوه بر صنایع بزرگ و متوسط بر توسعه‌ی صنایع کوچک نیز تأکید کردند یا حتی پرورش چند دام و طیور در منزل یا کاشتن درخت مثمر یا سبزی در باغچه خانه‌ها را مصداق کمک به رونق تولید دانستند؛ بنابراین در تحقق شعار سال، نه‌تن‌ها صنعت‌گران مسئول‌اند، بلکه آحاد ملت باید وظیفه‌ی خود را به بهترین نحو انجام دهند. در این میان، بانوان –خصوصاً بانوان خانه‌دار- جایگاهی ویژه دارند. تولیدات خانگی، نگهداری مرغ و خروس برای تأمین تخم‌مرغ و گوشت سفید منزل و خودکفایی خانواده در تأمین سبزیجات موردنیاز خود، می‌تواند بخشی از وظایف خانم‌های خانه‌دار باشد.

تفاوت رونق تولید با رشد تولید ناخالص داخلی
رشد تولید ناخالص داخلی بارونق تولید مدنظر رهبر معظم انقلاب متفاوت است؛ این را می‌توان از توضیحات تفسیری ایشان در باب رونق تولید فهمید. در ادبیات علم اقتصاد، زمانی گفته می‌شود تولید ناخالص داخلی رشد داشته که حتماً کالایی که تولید می‌شود، در بازار فروخته شود و مبلغی که ردوبدل می‌شود، در آمار‌ها بیاید. مثالی در علم اقتصاد هست که می‌گویند: اگر آقای اسمیت با آشپز خود ازدواج کند، تولید ناخالص داخلی کاهش می‌یابد! چرا که تا دیروز آقای اسمیت بابت غذا‌هایی که مصرف می‌کرد، پول پرداخت می‌کرد، اما از زمانی که با آشپزش ازدواج کرد، دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد. این در حالی است که در عمل، در اقتصاد تفاوتی رخ نداده و فقط نسبت دو فرد عوض شده است.

با توجه به همین مثال، وقتی خانواده‌ای مرغ و تخم‌مرغ و سبزیجات خود را از بازار می‌خرد، ما شاهد رشد تولید ناخالص داخلی هستیم؛ اما اگر این خانواده خود آن‌ها را در منزل تولید کند، این در آمار تولید ناخالص داخلی نمی‌آید؛ اما رهبر معظم انقلاب، این موارد را نیز جزئی از رونق تولید می‌دانند؛ اما چرا؟! واقعیت این است که این تولیدات، ولو بر اساس استاندارد‌های جهانی، جزء تولید ملی محسوب نشوند، اما چون باعث می‌شوند خانواده‌ی مذکور به همین میزانی که خود در منزل تولید می‌کند، از خرید خود در بازار بکاهد، همین منجر به کاهش مصرف ملی در آمار‌ها می‌شود و از طریق کاهش مصرف به تعادل دخل‌وخرج ملی کمک می‌کند و حتی تورم را کاهش می‌دهد؛ بنابراین این تولیدات که عمدتاً در خانه و توسط بانوان انجام می‌شوند، برای رونق تولید خیلی مهم‌اند.

بانوان و کسب‌و‌کار‌های خانگی
علاوه بر تولیداتی که در منزل و برای خانواده می‌تواند مفید باشد و به کاهش آمار مصرف ملی کمک کند، حتی بانوی خانه از طریق دست‌و‌پا کردن یک کسب‌و‌کار خانگی و فروش محصول آن می‌تواند به درآمد خانواده و تولید ناخالص داخلی هم کمک کند. کارشناسان معتقدند کسب‌وکار‌های خانگی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های درآمدزایی و کاهش نرخ بیکاری هستند و ۱۵ تا ۸۰ درصد نیاز اشتغال ۱۵۰ کشور جهان را همین مشاغل خانگی تأمین می‌کنند. همچنین گزارش‌ها نیز نشان داده‌اند که بیش از ۵۰ درصد مشاغل کوچک در انگلیس در خانه انجام می‌شود؛ تا جایی که اشتغال به کسب‌و‌کار‌های خانگی در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۰۰ میلیون پوند در اقتصاد این کشور تاثیر داشته است.

به نظر می‌رسد اشتغال خانگی به دلیل خطر‌پذیری پایین، کاهش مصرف انرژی، خلاقیت بیشتر و سرمایه‌گذاری کمتر، بتواند کمک شایانی به رونق تولید نماید. مشاهدات نشان می‌دهد که این روزها، حتی مشتری به محصولات خانگی بیشتر اعتماد می‌کند. با گسترش بستر اینترنت در کشور و تولید برنامه‌های وطنی (چه پیام‌رسان‌ها و چه غیر آن‌ها)، بازاریابی برای این تولیدات خانگی نیز بسیار آسان‌تر شده است. تخصص در فضای مجازی به‌قدری گسترده شده است که چه‌بسا بتوان با پیشرفت در یک کسب‌و‌کار خانگی، برنامه مربوط به آن کسب‌و‌کار را هم به‌طور تخصصی طراحی کرد و از این طریق بر دامنه‌ی مشتریان افزود و کیفیت کار و حتی خدمات پس از فروش را بالا بُرد و از نظر‌های مشتریان نیز بهره بُرد.

بانوان؛ پشتیبان رونق تولید مانند زمان جنگ
باوجوداینکه ممکن است نقش بانوان در جنگ اقتصادی و تحقق رونق تولید، کوچک پنداشته شود، اما باید به تجربه‌ی موفق حضور بانوان به‌عنوان پشتیبانان دفاع، در هشت سال دفاع مقدس توجهی ویژه داشت. همان‌طور که در ایام دفاع مقدس، حتی پیرزنی که در منزل خود برای رزمندگان غرب کشور دستکش و کلاه می‌بافت، اهمیتی ویژه داشت، امروز نیز بانویی که در منزل حتی در باغچه‌ی کوچک حیاط خانه، سبزی می‌کارد حائز اهمیت است.

چون در ایام دفاع مقدس وقتی با نگاهی از بالا، کل کشور را بررسی می‌کردیم، مشاهده می‌شد که همین شال و کلاه‌ها وقتی در مقیاس بانوان یک ملت تولید می‌شدند، تعداد قابل‌توجهی را تشکیل می‌دادند که رزمندگان را از این وسایل بی‌نیاز می‌کردند. امروز نیز اگر مشابه ایام دفاع مقدس، ظرفیت بانوان خانه‌دار در خدمت اعتلای وطن به کار گرفته شود –اگرچه در سطح خُرد به چشم نیاید- در سطح کلان، ماحصل آن بسیار ارزشمند خواهد بود. حال خواه حضور این بانوان، در قالب تقویت تولیدات خانگی باشد یا در قالب تولید محصولاتی برای مصرف در منزل. درهرصورت شاید تولید ناخالص داخلی تقویت نشود، اما تولید حتماً رونق خواهد یافت.

ارسال نظرات