جمعه ؛ 30 شهريور 1403
23 بهمن 1397 - 12:29
از بهمن ۵۷ تا بهمن ۹۷

۲۰ شکست بزرگ آمریکا در ۴۰ سال گذشته

آمریکا بار‌ها در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی در سطح بین‌الملل با شکست مواجه شده است. اما شاید بیشترین شکست‌های آمریکا را بتوان در مواجهه با انقلاب اسلامی و جریان مقاومتی که با پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت،
نویسنده : مصطفی اسلامی
کد خبر : 2283

آمریکا بار‌ها در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی در سطح بین‌الملل با شکست مواجه شده است. اما شاید بیشترین شکست‌های آمریکا را بتوان در مواجهه با انقلاب اسلامی و جریان مقاومتی که با پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت، لیست کرد در این مقاله، فهرست وار به ۲۰ نمونه از مهم‌ترین شکست‌های آمریکا از ۱۹۷۹ میلادی (یعنی از بهمن ۱۳۵۷) تاکنون اشاره می‌شود.

۱. شکست کودتای ژنرال هایزر در آستانه پیروزی انقلاب

همزمان با ظهور نشانه‌های سقوط پهلوی، امریکا کوشید با اعزام ژنرال هایزر به ایران و انجام کودتای نظامی، زمام امور را به دست بگیرد که با پخش خبر کودتای نظامی، امام خمینی با صدور اعلامیه‌ای حکومت نظامی را نامشروع دانستند. به دنبال این اعلامیه امام، مردم یک‌باره به خیابان‌ها ریختند و با سنگربندی خیابان‌ها عبور نیرو‌های اعزامی ارتش را سد کردند. به فاصله کوتاهی مقر فرماندهان ارتش، نخست‌وزیری و ... به محاصره نیرو‌های انقلاب در آمد و ژنرال هایزر در طرح خود شکست خورد.

۲. رسوایی امریکا در جریان تسخیر لانه جاسوسی

با پیروزی انقلاب اسلامی، امریکا سعی کرد این‌بار با توسل به سفارت خود در تهران، توطئه‌های خود علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی را تحقق بخشد. متعاقب این توطئه‌ها بود که دانشجویان پیرو خط امام سفارت امریکا در تهران را تسخیر و به عمر این لانه جاسوسی پایان دادند.

۳. شکست امریکا در طبس

یکی از راه‌های امریکا برای اعاده حیثیت از دست رفته خود، حمله نظامی به ایران بود. طرحی که در جلسه مشاوران کارتر مورد تصویب قرار گرفت و اجرای آن به برژینسکی، C.I.A و مسئول پنتاگون سپرده شد. امریکا از طریق پنتاگون و C.I.A تدارکات گسترده‌ای را برای اجرای عملیات نظامی و آزادی گروگان‌ها و سپس بمباران تهران و کوبیدن مراکز حساس و کلیدی کشور بویژه منزل امام، نخست‌وزیری، مجلس و... تدارک دیده بودند. طوفان شن سبب شد که هواپیما‌ها و هلیکوپتر‌های نظامی امریکا در صحرای طبس به یکدیگر برخورد کنند و امریکا شکستی دیگر را متحمل شود.

۴. شکستی دیگر برای امریکا در جریان کودتای نقاب

ستادی در پاریس به رهبری شاپور بختیار به وجود آمد که هدایت کودتای نقاب (معروف به نوژه) را بر عهده گرفت. امریکا به کودتای نقاب امید زیادی بسته بود و آن را ضربه نهایی و قطعی بر پیکر نظام جمهوری اسلامی می‌پنداشت. اما طرح کودتای امریکا نیز همچون طرح‌های قبلی، نتیجه‌ای جز شکست نداشت.
۵. ناکامی امریکا در جنگ تحمیلی

امریکا به عنوان یکی از متحدان و حامیان اصلی صدام در طول ۸ سال جنگ تحمیلی علیه ایران، انواع کمک‌های مادی و نظامی را از رژیم بعث به عمل آورد. بدین ترتیب پیروزی ایران در جنگ تحمیلی، شکستی دیگر را در کارنامه امریکا به ثبت رسانید.

۶. شکست عملیات تحریم تسلیحاتی در دوران جنگ تحمیلی

از دیگر محور‌های توطئه‌های امریکا علیه ملت ایران، می‌توان به تحریم‌های تسلیحاتی اشاره کرد. امریکا در سال ۱۳۶۲ و در حالی که ایران درگیر دفاع از مرز‌های خود در برابر تجاوز بعثیان بود، با هدف کاستن از توان نظامی ایران عملیاتی را آغاز کرد که به عملیات انسداد معروف شد. اما برخلاف انتظار امریکایی‌ها، ایران توانست این توطئه امریکا را هم خنثی کند به طوری که کشور در دوران جنگ تحمیلی در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی رسید و جوانان موفق شدند نیاز‌های جبهه‌ها را خود تولید کنند.
۷. شکست آمریکا در زمینه ابعاد نظامی پرونده هسته‌ای ایران

ایالات متحده بار‌ها سعی کرده است که پرونده هسته‌ای ایران را نظامی توصیف کند، اما این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. آخرین تلاش مربوط به بهمن ۱۳۹۷ است. بلومبرگ گزارش داد به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد آمریکا در تلاش برای بازگشایی پرونده تحقیقات درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران، بار دیگر با بی‌تفاوتی مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواجه شده است.

۸. جنگ افغانستان
این حمله که به بهانه انفجار برج‌های دوقلو و از بین بردن القاعده انجام گرفت باعث کشتار و خونریزی و عقب ماندگی بسیار زیاد در افغانستان گردید. نتیجه جنگ افغانستان چیزی جز افزایش کشت مواد مخدر، ناامنی فراگیر، رکود و فرقه‌گرایی و رشد تروریسم نبود و ایالات متحده با هزینه سنگین نظامی و تلفات بالای جانی با آن مواجه شد و به اهداف مورد نظر خود نرسید.

۹. جنگ با عراق در سال ۲۰۰۳

ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ و به بهانه نابودی سلاح‌های شیمیایی صدام به این کشور حمله‌ای غیر قانونی ترتیب داد. جنگی که کارشناسان از آن به عنوان فجیع‌ترین شکست ارتش آمریکا نام می‌برند، چرا که نه تنها ایالات متحده به اهداف مد نظر خود در آن دست پیدا نکرد، بلکه عراق را تقدیم به رقبای منطقه‌ای همپیمانان خود کرد و حتی نفوذ خود را در آن از دست داد.
۱۰. شکست ائتلاف علیه داعش

ایالات متحده به بهانه مبارزه با داعش ائتلافی را تشکیل داد. این ائتلاف جز حملات هوایی پراکنده نتیجه دیگری در زمینه از بردن داعش نداشت و در نهایت این ائتلاف شکست خورد.
۱۱. شکست در پروژه برکناری بشار اسد

بی‌شک برنامه‌ریزی برای سرنگونی دولت بشار اسد را می‌توان از هدفمند‌ترین اقدامات آمریکا در سالیان اخیر نام برد، اقدامی که با سنگین‌ترین حمایت‌های مالی و سیاسی و تجهیزاتی تروریست‌های تحت حمایت آمریکا همراه بود و در پایان با شکست امریکا به پایان رسید.

۱۲. شکست در شورای امنیت در خصوص حقوق بشر ایران

دولت آمریکا اخیرا متحمل شکست سنگینی در شورای امنیت شد آن هم پس از آن که خواستار برگزاری نشست این شورا برای بررسی (ادعای آمریکا مبنی) نقض حقوق‌بشر در ایران در سایه تظاهرات اخیر شده بود، زیرا این نشست بدون اتخاذ تصمیم و صدور قطعنامه خاصی به پایان رسید و بیشتر سخنرانی‌های نمایندگان کشور‌های عضو از موضع آمریکا و دخالت‌هایش در امور کشور‌های دیگر انتقاد کردند و خواستار حفظ کامل توافقنامه هسته‌ای با ایران شدند.
۱۳. شکست طرح تابستان داغ

آمریکا و متحدانش سعی داشتند با سلسله عملیات‌هایی، تابستان سال ۹۷ در ایران را به تابستانی داغ تبدیل کنند و با حمایت از گروه‌های تروریستی عملیات‌هایی را در ایران انجام دهند. مسئله‌ای که با حادثه تروریستی در اهواز به پایان رسید و آمریکا به اهدافش نرسید.

۱۴. شکست در جنگ علیه یمن

حمله عربستان علیه یمن که با حمایت‌های آمریکا صورت گرفته است نتیجه خاصی برای امریکا در پی نداشته است. بر عکس بسیاری از سیاستمداران آمریکایی و مردم این کشور به خاطر حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان از دولت این کشور انتقاد کرده‌اند.

۱۵. شکست آمریکا در زمینه حل مسئله فلسطین

از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی تمام دولت‌های آمریکا با مذاکرات و تلاش‌های مختلف سعی کردند اختلافات را به زعم خودشان حل نمایند، اما این تلاش تا کنون نتیجه‌ای جز آوراگی و کشتار مردم فلسطین در پی نداشت. شکست در تشکیل دولت مستقل فلسطینی در یک جغرافیایی محدود از سرزمین فلسطین درقالب طرح شکست خورده معامله قرن و همچنین عدم استقبال کشور‌ها از انتقال سفارت‌های خود از تل آویو به قدس شریف از جمله شکست‌های آشکار آمریکا در سال گذشته بوده است.
۱۶. جنگ لبنان (۱۹۸۴-۱۹۸۲)

در سال ۱۹۸۲ میلادی لبنان با برقراری آتش‌بس تبدیل به یک دولت مستقل شد. نیرو‌های سوری و فلسطینی به همراه اسرائیلی‌ها در رقابتی برای کسب قدرت بودند و از گروه‌های مختلف شبه‌نظامی حمایت می‌کردند. ساختار‌های اجتماعی آن کشور تقریبا از بین رفته بود. رونالد ریگان رییس جمهوری وقت امریکا متعهد به اجرای دستورالعملی برای مشارکت نظامی آمریکا همراه با نیرو‌های حافظ صلح چند ملیتی شد. ریگان سیاست امریکا را تقویت توانایی دولت لبنان برای کنترل، مدیریت و دفاع از استقلال ان کشور اعلام کرد. در نهایت نیرو‌های سازمان آزادیبخش فلسطین به تدریج از لبنان خارج شدند، اما نیرو‌های ارتش سوریه از خروج از لبنان خودداری ورزیدند. خشونت‌ها ادامه یافت و نیرو‌های دریایی امریکا هدف حمله نیرو‌های حزب‌الله لبنان قرار گرفتند.
۱۷. شکست توطئه‌های امریکا در فتنه ۸۸

با دامنه‌دار شدن التهابات بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، پایگاه اینترنتی کامن دریمز به انتشار گزارش پل کریگ رابرتز، سیاستمدار سابق آمریکایی پرداخت که به افشای نقش دولت آمریکا در طراحی آشوب‌های پس از انتخابات در ایران پرداخته بود. اما علی‌رغم تلاش‌های همه جانبه دولت امریکا برای براندازی نظام در سال ۸۸، تظاهرات میلیونی مردم علیه فتنه‌گران در دی ماه همان سال ضربه سختی بر حیثیت سیاسی امریکا در عرصه بین‌المللی وارد ساخت.
۱۸. شکست پروژه خاورمیانه‌ای امریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه دستور خروج تمام ۲ هزار نیروی نظامی آمریکا از سوریه را صادر کرد. در واقع خروج نظامیان آمریکایی از سوریه در حالی است که مقامات آمریکایی بار‌ها اعلام کرده بودند تا زمانی که ایران در سوریه حضور داشته باشد سوریه را ترک نخواهند کرد. این مسئله یکی از بزرگترین شکست سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا به شمار می‌رود.

۱۹. ناکامی در برابر حزب‌الله لبنان

آمریکا تلاش‌های زیادی برای تحریم حزب‌الله لبنان و جلوگیری این حزب از تسلط بر موشک‌های دقیق و نقطه زن به عمل آورد. اما در نهایت بر خلاف پیش‌بینی رژیم صهیونیستی و آمریکا، حزب‌الله لبنان بیش از ۱۵۰ هزار موشک استراتژیک در اختیار دارد و این به معنای شکست سیاست‌های آمریکا در مورد محور مقاومت است.
۲۰. شکست زودهنگام اجلاس ورشو

اجلاس ورشو قرار است علیه ایران در فوریه ۲۰۱۹ برگزار شود. آنچه آمریکایی‌ها با برپایی اجلاس ورشو لهستان دنبالش هستند، تاکنون محقق نشده است. کشور‌های بزرگ مانند روسیه، چین، هندوستان و حتی شرکای صمیمی آمریکا مانند اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی، کویت، قطر و ترکیه نیز اعلام کرده‌اند در اجلاس ضد ایرانی ورشو شرکت نمی‌کنند.

نتیجه

در واقع بررسی تاریخ آمریکا نشان دهنده شکست‌های زیادی است که دستگاه تبلیغاتی غرب سعی در مخفی کردن آن‌ها دارد. هارلان اولمان، افسر سابق نیروی دریایی آمریکا، در کتاب خاطرات خود نوشته است: «هرگاه در تاریخ آمریکا، سربازان آمریکایی به جنگی فرستاده شده‌اند که آرمانی عادلانه نداشته، ما در آن جنگ شکست خورده‌ایم. اولمان به جنگ‌های ویتنام و جنگ دوم عراق اشاره می‌کند. وی جنگ ویتنام را شکستی خفت‌بار برای آمریکا می‌خواند که در آن دست کم ۵۸ هزار سرباز آمریکایی کشته شدند. جنگ دوم عراق نیز به درستی یک شکست مفتضحانه خوانده شده است. مداخلات کوچک‌تر آمریکا در بیروت، گرانادا و لیبی نیز با شکست مواجه شد. مداخله آمریکا در افغانستان که به جنگ افغانستان معروف شده است، همچنان ادامه دارد و هیچ پایانی برای آن قابل تصور نیست.»

ارسال نظرات