جمعه ؛ 30 شهريور 1403
30 دی 1397 - 12:00

چرایی مخالفت و جدایی با اتحادیه اروپایی

با گذشت سالها از همکاری بین کشورهای اروپایی،و تشکیل نهادها و مؤسسات مشترک، پول(یورو) و ویزای(شنگن) واحد،زمزمه های گسستگی با این اتحادیه را شاهد هستیم.
نویسنده : موسی رشید
کد خبر : 2157
پایگاه رهنما :
 
تلاش آلمان و فرانسه در خصوص تشکیل یک سازمان اروپایی و بیانیه ای رابرت شومن(1950)، وزیر خارجه وقت فرانسه، بعد از جنگ جهانی دوم، با شش کشور فرانسه، آلمان غربی، ایتالیا، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند در سال  (1958) منجر به تشکیل اتحادیه اروپا شد. در طول بیش از 60 سال از زمان تشکیل،تحادیه اروپای هر ساله به اعضای آن اضافه ،و امروز با 28 عضو یکی از بزرکترین و فعالترین اتحادیه های بین دولی می باشد.البته این اتحادیه سیاسی ،  اقتصادی  و امنیتی، در سال 1993 انسجام کامل و شکل امروزی را به خود گرفت. حال با گذشت سالها از همکاری بین کشورهای اروپایی و تشکیل نهادها و مؤسسات مشترک، پول(یورو) و ویزای(شنگن) واحد، زمزمه های گسستگی در این اتحادیه را شاهد هستیم.

در دولت  دیوید کامرون، نخست وزیر وقت انگلستان(ژوئن 2016) طی یک همه پرسی که از مردم انگلستان به عمل. اکثریت مردم به جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا رای دادند. ولی طبق قانون بریتانیا خروج نهایی این کشور از اتحادیه اروپا، به تأیید مجلس نمایندگان نیاز دارد.  اما علیرغم توافق سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا با برگزیت، پارلمان انگلستان به این موضوع نظر مثبتی ندارد. و هنوز بعد از گذشت بیش از دو سال، نمایندگان مجلس در باره خروج از اتحادیه اروپا با هم به تفاهم نرسیده اند.
از دیگر سو، شعار جدایی و مخالفت با اتحادیه اروپا از آلمان شنیده می شود.کشوری که خود یکی از پایه گذاران اتحادیه اروپا بوده، ولی اکنون جریان راست افراطی آلمان بحث از «د‌کزیت» (خروج د‌ویچلند‌ از اتحاد‌یه اروپایی) را مطرح می‌کنند‌. این جریان  طرحی را برای انتخابات پارلمان اروپا در مجلس آلمان به تصویب رسانده که بایداتحاد‌یه اروپا قوانین خود را د‌ر د‌وره زمانی قابل قبولی، بازبینی و ساختارآن را اصلاح کند، در غیر اینصورت، جدایی مردم آلمان از اتحاد‌یه اروپا به رفراندوم گذاشته خواهد شود‌.
اما دلایلی عمده مخالفت و جدایی کشورهای معترض و مخالف اتحادیه اروپا(انگلستان.آلمان):
1- حذف پارلمان اروپا
  2- سیاست های پولی ملی(استفاد‌ه از پول ملی به جای یورو انگلستان بعد از 4 دهه عضویت واحد پولی خودش(پوند)را استفاده می کند.)
3- سیاست های مهاجرتی و کنترل مرزها بخاطر مهاجران جنگ زده سوریه و عراق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(مردم معتقدند با ورود مردم خاورمیانه به اروپا تغییر جمعیتی و نژادی باعث بحران هویت در این کشورها خواهد شد.)
4-  آزادی عمل در تجارت جهانی بدون نظارت اتحادیه،کمک اتحادیه اروپا به یونان، پرداخت حق عضویت سالانه به اتحادیه
5- اداره غیر دموکراتیک اتحادیه
6- دستور نگرفتن از غیر، و د‌ر عین حال اتخاذ سیاست‌‌های مستقل توسط سران عضو اتحادیه خواسته عموم کشورهای غرب اروپاست
 
فروش هنگفت تسلیحات و ادوات نظامی و جنگی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و حمایت از تروریست ها در منطقه(خاورمیانه) توسط کشورهای اروپایی، تبعات خود را  به شکل اعتراضات مردمی در کشورهای، انگلستان، آلمان ، فرانسه.هلند ، بلژیک و اسپانیا نشان می دهد.  
به هرحال سران کشورهای اروپایی تاوان خوش خدمتی به آمریکا ، کشتار مردم و کودکان معصوم و بیگناه سوریه، عراق، یمن، فلسطین و... باید پس بدهند.
راهپیمایی ها و تحرکات مردم غرب اروپا و سردرگمی سران این کشورها، حاکی از بحران هویتی و ساختاری را در اروپا نشان می دهد.
 
موسی رشید حفظ آباد

ارسال نظرات