دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
26 دی 1397 - 17:03

یگان‌های مدافع خلق؛ تنش بین آمریکا و ترکیه

با اعلام خروج نیرو‌های نظامی آمریکا، از سوریه از سوی ترامپ (اوایل سال ۲۰۱۹)، واکنش‌ها و انتقاد‌های زیادی از طرف کشور‌های منطقه، احزاب و شخصیت‌های داخلی در آمریکا و همچنین شرکاء وی در اروپا به سوی او سرازیر شد.
نویسنده : موسی رشید
کد خبر : 2141


با اعلام خروج نیرو‌های نظامی آمریکا، از سوریه از سوی ترامپ (اوایل سال ۲۰۱۹)، واکنش‌ها و انتقاد‌های زیادی از طرف کشور‌های منطقه، احزاب و شخصیت‌های داخلی در آمریکا و همچنین شرکاء وی در اروپا به سوی او سرازیر شد.بعد از این ماجرا و سفر مخفیانه و شبانه ترامپ به عراق، جان بولتون (مشاور امنیتی) و مایک پمپئو (وزیر امورخارجه) نیز همزمان، برای سرکشی و توجیه متحدان خود در غرب آسیا به منطقه سفر کردند.اما در سفر مشاور امنیتی آمریکا به منطقه، وی بعد از دیدار از سرزمین‌های اشغالی قرار بود با مقامات ترکیه هم دیدار داشته باشد، که این امر محقق نشد؛ و بعد از عدم پذیرش از طرف دولت رجب طیب اردوغان، با سفر ناتمام منطقه را ترک کرد.

چرا که ترکیه تصور می‌کرد بعد از خروج نیرو‌های آمریکائی از سوریه آن‌ها با دست باز می‌توانند وارد سوریه شوند و کرد‌های شمال سوریه را که به ادعای اردوغان چالش امنیتی برای ترکیه دارند، مورد حمله قرار دهند. ولی، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در مخالفت با این طرح ترکیه گفته بود: خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه مشروط بر عدم حمله ترکیه به شبه نظامیان کرد در شمال سوریه خواهد بود؛ که این اظهارات بولتون با واکنش تند اردوغان روبه رو شد، تا اینکه از دیدار با بولتون که به آنکارا سفر کرده بود، خودداری کرد.با انعکاس خبر، نپذیرفتن یک مقام بلند پایه آمریکایی از سوی دولت ترکیه درمحافل جهانی و عدم توافق طرفین در مورد کرد‌های شمال سوریه، روز گذشته، شاهد تشدید تنش دیپلماتیک میان دو کشور و تهدید ترکیه از سوی آمریکا بودیم.

به دلیل پشتیبانی آمریکا از کرد‌های شمال سوریه (یگان‌های مدافع خلق یا YPG) روابط بین دو کشور دچار تنش شده است. ترکیه این گروه را شاخه‌ای از PKK می‌داند؛ درحالی که آمریکا آن‌ها را متحدانی در برابر داعش می‌بیند؛ که می‌تواند در آینده از ظرفیت آن‌ها در راستای پیشبرد اهداف خود بهره برداری کند؛ و به همین دلیل موضوع کرد‌های شمال سوریه آنقدر برای ترامپ مهم است که، تهدید کرده در صورت حمله ترکیه به کردها، اقتصاد ترکیه را ویران خواهد کرد. البته در کنار تهدید ترکیه، اشاره‌ای به منطقه امن در ۲۰ مایلی (شمال شرقی سوریه) بین ترکیه و سوریه و همچنین عدم تحریک کرد‌ها علیه ترکیه از سوی آمریکا هم اشاره داشته است.

طی چند سال گذشته، مخصوصا بعد از شکل گیری تحولات غرب آسیا بار‌ها تنش بین آمریکا و ترکیه را شاهد بوده ایم. اما به نظر می‌رسد با توجه شرایط و نیاز گره خوردن منافع هر دو کشور به همکاری و تعامل با همدیگر در منطقه، به نظر می رسد سابقه تنش میان آمریکا و ترکیه مقطعی خواهد بود.
 
موسی رشید حفظ آباد

ارسال نظرات