پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
15 دی 1397 - 15:33
هدف از انعقاد برجام اقتصادی نبود!

عملیات فریب سه سال بعد از توافق هسته‌ای

«اینکه کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد. اما اینکه ما بیاییم صورت مسئله را عوض کنیم و بگوییم هدف برجام رفع تحریم‌ها بود و ما نرسیدیم درست نیست. هدف برجام چیز دیگری بود که حاصل شد» این جدیدترین اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان درباره برجام است.
کد خبر : 2059

پایگاه رهنما :

«اینکه کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد. اما اینکه ما بیاییم صورت مسئله را عوض کنیم و بگوییم هدف برجام رفع تحریم‌ها بود و ما نرسیدیم درست نیست. هدف برجام چیز دیگری بود که حاصل شد» این جدیدترین اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان درباره برجام است. این اظهاراتی صورت می‌گیرد که که صنعت هسته‌ای کشورمان به حالت نیمه تعطیل است و جمهوری اسلامی ایران تمام تعهدات برجامی خود را اجرایی کرده و در مقابل، ایالات متحده آمریکا نه تنها هیچ کدام از تعهدات مندرج در برجام را عملیاتی نکرده بلکه با خروج بدون هزینه از آن بار‌ها پای جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض توافق هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل باز کرده است. جالب اینجاست که اروپایی‌ها به عنوان یار غار آمریکایی‌ها نیز طی هشت ماه اخیر نیز وعده‌های سرخرمنی به طرف ایرانی داده و عملا هیچ گونه تعهداتی را اجرایی نکرده اند. حال در چنین اوضاعی دولتمردان کشورمان در اظهاراتی قابل تامل بیان می‌کنند که هدف برجام اهدافی مانند توسعه سرمایه گذاری در کشور، عادی شدن روابط مالی میان ایران با سایر کشور‌ها یا برداشته شدن تحریم‌های ضدایرانی و بهبود وضعیت معیشتی مردم نبوده است! این در حالی است که اگرچه با شعار رفع تحریم‌ها و چرخیدن همزمان چرخ هسته‌ای و سانتریفیوژ‌ها به کرسی قدرت رسیدند، اما اکنون تاکید می‌کنند که هدف اقتصادی نه تنها اولویت آن‌ها نبوده که فقط سه، چهار ماه آخر مذاکرات هسته‌ای را به خود اختصاص داده است! دکتر محمدجواد ظریف در همین باره می‌گوید: «دری اصفهانی (نماینده اقتصادی دولت در مذاکرات هسته‌ای برای چانه زنی‌های اقتصادی و رفع تحریم ها) ۳ ماه قبل از توافق به مذاکرات پیوست. این نشان می‌دهد ما کی مذاکرات کارشناسی اقتصادی را شروع کرده‌ایم، نیاز به فحش دادن نیست بروند تاریخ را نگاه کنند.»
اظهارات دکتر ظریف با گفته‌های وی در طول مذاکرات هسته‌ای و حتی بعد از امضای برجام در تناقض است، به طوری که وی در کمیسیون برجام، درباره تحریم‌ها و برای موفق نشان‌دادن برجام مدعی شده بود: «کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم ۳۵ ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود.» محمد جواد ظریف همچنین ۲۶ دیماه سال ۱۳۹۴ به جهت اعلام آغاز روز اجرای برجام به وین رفته بود در بدو ورود به فرودگاه گفت: «ما فکر می‌کنیم که اجرای برجام یک فرصت بسیار خوبی برای مردم ایران است که از آن طریق همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت و همه قطعنامه‌های شورای حکام اژانس بین المللی انرژی اتمی پایان یابد و رسما لغو شود. همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که بخاطر موضوع هسته‌ای ایران اعمال شده است، انشاء الله امروز لغو خواهد شد و کنار گذاشته خواهد شد و این یک روز بسیار خوبی برای مردم ایران است.» یا دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان ۲۳ تیرماه پس از اعلام جمع‌بندی و توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی بیان می‌کند: «امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود. تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق، و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود و برای ۵ سال نوعی محدودیت ایجاد شده و سپس لغو می‌شود، در زمینه تحریم‌های اشاعه‌ای نیز کالا‌های دو منظوره در کمیته‌ای بررسی می‌شود.» رئیس جمهور محترم کشورمان همچنین ادامه می‌دهد: «روز توافق روزی است که اتحادیه اروپا و آمریکا لغو همه تحریم‌ها را به صراحت اعلام می‌کنند و تصمیم خود را ابراز می‌دارند و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می‌شود.»
رهبر معظم انقلاب بعداز امضای توافق هسته‌ای در ۲۹ مهر ماه سال ۹۴ در نامه‌ای به آقای روحانی فرمودند: ایران باید به شرطی برجام را بپذیرد که رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا تعهد کتبی بدهند تحریم‌ها به‌کلی برداشته شده است. معظم له که بار‌ها به خوش بین نبودن به این مذاکرات و بدعهدی دشمن هشدار داده بودند ۶ ماه بعد نیز به وعده‌های دولت به مردم اشاره کرده و فرمودند: «مگر بنا نبود تحریم‌های ظالمانه رفع شود تا در زندگی مردم اثر بگذارد آیا پس از ۶ ماه هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم دیده می‌شود؟ اگر نقض عهد امریکایی‌ها نبود آیا دولت نمی‌توانست در این مدت کار‌های فراوانی انجام دهد؟» ایشان همچنین دو سال قبل گفتند: «اگر قرار است چارچوب تحریم‌ها حفظ شود، پس ما برای چه مذاکره کردیم؟ و این، کاملاً مخالف علت حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است، زیرا هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها بود.» معظم له افزودند: «اگر ما در مذاکرات در برخی موارد کوتاه آمدیم و برخی امتیازات را دادیم عمدتاً برای این بود که تحریم‌ها برداشته شود و گرنه چه لزومی به حضور در مذاکرات بود و ما کار خود را ادامه می‌دادیم و می‌توانستیم از نوزده هزار سانتریفیوژی که داریم، در مدت کوتاهی به پنجاه تا شصت هزار سانتریفیوژ برسیم و غنی سازی بیست درصد را نیز ادامه دهیم و تحقیق و توسعه را هم سرعت بیشتری ببخشیم.» براستی چگونه می‌توان پذیرفت که بعد از هزینه‌های ملال آور مذاکرات هسته‌ای و در شرایطی که برجام عاملی برای افزایش مشکلات معیشتی مردم و نوسانات مشکوک ارزی شده است، اظهار شود که هدف برجام کاهش مشکلات اقتصادی و یا برداشته شدن تحریم‌های ضدایرانی نبوده است؟! آیا هدف خاصی برای چنین اظهارات بحث برانگیزی می‌توان در نظر گرفت؛ از جمله اینکه جامعه اسلامی نسبت به برخی از رخداد‌های کلان در سطح حاکمیت عصبانی شوند؟
برچسب ها: ایران برجام اروپا

ارسال نظرات