جمعه ؛ 30 شهريور 1403
05 دی 1397 - 10:37

اهداف پیدا و پنهان آمریکا در خروج از سوریه

هر چند خروج نظامیان آمریکائی از سوریه را می‌توان پیروزی بزرگی برای جبهه مقاومت بر شمرد. ولی همزمان با این تصمیم ترامپ، نمی‌توان؛ مسائلی مثل قدرت نمائی ناو هواپیما بر آمریکائی در خلیج فارس، تقویت داعش توسط نیرو‌های آمریکائی در افغانستان، آموزش هزاران تکفیری در کردستان عراق توسط نظامیان آمریکائی، و درخواست از دولت عراق برای استقرار نیرو‌های آمریکائی در آن کشور. پس از خروج از سوریه را جدا از موضوع خروج نیرو‌های آمریکائی از سوریه مورد بررسی قرار داد.
نویسنده :
محمود قاسمی
کد خبر : 2003

پایگاه رهنما :

هر چند خروج نظامیان آمریکائی از سوریه را می‌توان پیروزی بزرگی برای جبهه مقاومت بر شمرد. ولی همزمان با این تصمیم ترامپ، نمی‌توان؛ مسائلی مثل قدرت نمائی ناو هواپیما بر آمریکائی در خلیج فارس، تقویت داعش توسط نیرو‌های آمریکائی در افغانستان، آموزش هزاران تکفیری در کردستان عراق توسط نظامیان آمریکائی، و درخواست از دولت عراق برای استقرار نیرو‌های آمریکائی در آن کشور. پس از خروج از سوریه را جدا از موضوع خروج نیرو‌های آمریکائی از سوریه مورد بررسی قرار داد. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد آمریکائی‌ها اگر در کشوری به هر دلیل آتش جنگ را فرو نشانده یا کم سو کرده اند، بلافاصله در کشور دیگری آتش فتنه و جنگ را شعله ور ساخته اند؛ که به عنوان نمونه می‌توان به شعله ور شدن آتش جنگ در عراق پس ازجنگ افغانستان و یمن بعد از سوریه اشاره کرد. به همین دلیل تصمیم ترامپ را می‌توان در گزینه‌های دیگری جدا از موضوع پیروزی مقاومت هم مورد کنکاش و بررسی قرار داد که عبارتند از:
۱- آمریکائی‌ها به این نتیجه رسیده اند که ادا مه حضورشان در سوریه علاوه بر هزینه‌های گزاف، اعتبار سیاسی و بین المللی آن‌ها را هم به چالش می‌کشد. بنابر این بهترین گزینه را خروج از سوریه دیده و تصمیم ترامپ هم بر همین محاسبه استوار بوده است.
۲- آمریکائی‌ها در یک زد وبند پنهانی در پشت پرده، نقش خود را به ترکیه واگذار کرده اند. تا ترکیه در ادامه ادعا‌های ارضی خود نسبت به شمال سوریه و شرق فرات لشگر کشی کرده و منطقه‌ای را به اشغال خود در آورد و سپس آمریکائی‌ها بدلیل اینکه ترکیه عضو پیمان ناتو و متحد استراتژیک آنهاست، از همان نقطه اهداف خود را پیگیری کنند.
۳- آمریکائی‌ها با برچیدن وکاهش پایگاه‌های پراکنده خود بدنبال ایجاد یک جبهه متحد و قوی در برابر جبهه مقاومت با محوریت ایران هستند. تا در جای دیگری و با طرح تازه‌ای تقابل با ایران و جبهه مقاومت را پیگیری کنند؛ که بعید نیست گزینه افغانستان در اولویت باشد.
۴- آمریکائی‌ها پس از فشار‌های متعدد به ایران مبنی بر خروج از سوریه و نتیجه نگرفتن از این سیاست، در یک عملیات روانی تصمیم به خروج از سوریه گرفته اند، تا مشابه خروج از برجام دست بازتری برای فشار بر روسیه و ایران مبنی بر خروج از سوریه داشته باشند؛ و در مجامع جهانی چنین تبلیغ کنند که، چون آمریکا از سوریه خارج شده، بقیه کشور‌ها هم باید خارج شوند.
۵- آمریکائی‌ها پس از نا امیدی از سقوط بشار اسد بدنبال ایجاد فضای سیاسی بین المللی برای ایفای نقش برتر در سوریه و پیش دستی به ایران و روسیه هستند. تا از طریق تقویت اپوزیسیون سوری و معارضین داخلی بشار اسد، اهداف خود را از طریق راهکار‌های سیاسی پیش ببرند. بدیهی است برای اعلام حسن نیت آمریکا به مخالفان بشار اسد، اولین گام پایان اشغالگری سوریه خواهد بود.
۶- آمریکائی‌ها همه موارد پیش گفته را مد نظر دارند و تحت عنوان نبرد سیاسی هوشمندانه یا ترکیبی، به دنبال تحقق اهداف راهبردی خود درآینده‌ی سوریه هستند
برچسب ها: سوریه آمریکا خروج

ارسال نظرات