دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 آذر 1397 - 11:11

تونل‌های حزب الله و وحشت صهیونیست ها

ماجرای ادعای کشف تونل‌های حزب‌الله در مناطق شمالی رژیم‌صهیونیستی، تنش بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی را وارد دور تازه‌ای کرده‌است.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 1930

ماجرای ادعای کشف تونل‌های حزب‌الله در مناطق شمالی رژیم‌صهیونیستی، تنش بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی را وارد دور تازه‌ای کرده‌است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی کشف تونل هجومی حزب‌الله لبنان در منطقه جنوب کفرکلا شده و تاکید کرده که ارتش این رژیم اقدام به مسدود کردن آن خواهد کرد. این رژیم ادعا کرد این تونل به داخل اسرائیل راه یافته بود، اما، چون هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است، تهدید جدی برای ساکنان منطقه نیست. دو روز بعد از کشف تونل اول، ارتش رژِیم صهیونیستی بار دیگر مدعی کشف دومین تونل وابسته به حزب‌الله در غرب الجلیل شد. به دنبال آن، ارتش این رژیم در ۱۳ آذرماه با صدور بیانیه‌ای از آغاز یک عملیات نظامی برای انهدام تونل‌های حزب‌الله لبنان در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی خبر داد. بنا بر اعلام ارتش رژیم صهیونیستی این عملیات که عملیات «سپر شمال» نام دارد، داخل خاک اسرائیل انجام شده و نیرو‌های ارتش اشغالگر وارد لبنان نمی‌شوند. این عملیات در شمال سرزمین‌های اشغالی و امتداد مرز‌ها با لبنان آغاز شده و هدف از آن کشف تونل‌هایی است که اسرائیل مدعی است حزب الله در این مناطق حفر کرده تا به واسطه آن‌ها به داخل اراضی فلسطن اشغالی نفوذ کند.

سناریوی تازه علیه حزب الله

رژیم صهیونیستی در کنار تحرکات میدانی، مرحله تازه‌ای از سناریوی «حزب الله هراسی» را آغاز کرده است. وزارت خارجه رژیم اشغالگر اعلام کرد که قصد دارد به خاطر تونل‌های منتسب به حزب الله، اعتراض کتبی خود را به دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه کند.
در این حال، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیدار اخیر خود با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بروکسل پیامی را به وی داده مبنی بر این که فعالیت‌های حزب الله را متوقف کنید و الا اسرائیل خود حزب الله لبنان را متوقف خواهد کرد. این دیدار که رسانه‌های اسرائیلی‌ها آن را فوری و فوق العاده توصیف کردند، در ادامه موضع‌گیری‌های پیشین اسرائیل است که حدود دو ماه پیش به واسطه فرانسه پیام‌هایی به بیروت ارسال کرده بود. اسرائیل در آن زمان تهدید کرد اگر دولت لبنان به مقابله با حزب‌الله نپردازد و مانع افزایش توانمندی نظامی آن نشود، دست به حمله نظامی می‌زند. اسرائیل سعی دارد از طریق دیپلماتیک تاکید کند که تونل‌های منتسب به حزب‌الله یک اقدام تهاجمی و به مثابه نقض حاکمیت تل آویو و همچنین ناقض قطعنامه‌های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد است. اما به نظر می‌آید قصد واقعی رژیم صهیونیستی آن است که با شیوه‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای در پی توجیه تحرکات فعلی و نیز هر گونه عملیات احتمالی ارتش خود علیه حزب‌الله می‌باشد. در سطح داخلی، نتانیاهو گرفتار بحران سیاسی شده است. با استعفای وزیر جنگ این رژیم، کابینه او متزلزل شده و از طرفی با اتهام فساد مالی علیه خود و همسرش مواجه شده است. در چنین شرایطی نتانیاهو قصد دارد دست به فرافکنی زده و با ماجرای تونل‌ها و تهدید حزب‌الله، افکار عمومی داخل را آرام نگاه دارد. گرچه اسرائیل اعلام کرده که عملیات «سپر شمال» یک عملیات هجومی نیست، اما کارشناسان پیش بینی می‌کنند بعید نیست یک اشتباه یا ماجراجویی نظامیان صهیونیستی، منجر به یک درگیری گسترده با حزب الله شود. آخرین جنگ رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان در تابستان سال ۲۰۰۶ پس از به اسارت درآمدن یک سرباز اسرائیلی در مرز دو کشور رخ داد. این نبرد پس از ۳۳ روز، با شکست رژیم صهیونیستی پایان یافت.

تونل، تاکتیک کارآمد مقاومت

واقعیت این است که رژیم‌صهیونیستی پیش از این از تونل‌های مقاومت زخم خورده است. در جنگ‌های پیشین، رژیم‌صهیونیستی معمولا در برابر عملیات‌هایی که نیرو‌های مقاومت ـ. چه در غزه و چه در لبنان ـ. با استفاده از تونل طراحی کرده بودند، آسیب پذیر ظاهر شد و ضربات سختی دریافت کرد. اوج این ضربات در جنگ ۳۳ روزه لبنان و نبرد ۲۲ روزه غزه بود. در جنگ ۳۳ روزه، حزب‌الله از طریق تونل‌های مخفی، نیرو‌های کماندوی اسرائیل رادر خاک خود غافلگیر کرده و شکست سختی ّبه آنان تحمیل کرد. در غزه نیز رژیم صهیونیستی متوجه شد که جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی از طریق تونل‌های عمیق و طولانی حفر شده در مرز‌های غزه، دست به عملیات‌های نفوذی زده و در عین حال به واسطه این تونل‌ها، اقدام به نقل انتقال نیرو، مهمات، تسلیحات و مواد لجستیکی می‌کنند. در سال ۲۰۱۵ رژیم صهیونیستی موفق به کشف یکی از تونل‌های پیشرفته زیرزمینی گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه شد. جالب آن که نحوه حفر تونل‌ها و خروجی‌های متعدد و شیوه مهندسی آن‌ها مقامات و کارشناسان صهیونیستی را دچار حیرت کرد. به عبارتی، حفر چنین تونل‌های زیر زمینی توسط مقاومت در تصور صهیونیست‌ها هم نمی‌گنجید. عظمت اقدام گروه‌های مقاومت تا حدی بود که مقامات اسراییلی برای بازدید از این تونل‌های کشف شده صف کشیدند! پس از آن، رژیم صهیونیستی یگان ویژه‌ای را در ارتش ایجاد کرد که به شکل خاص به مقابله با تونل‌ها بپردازد. اسرائیل برای کشف و مقابله با تونل‌ها از تجهیزات و فن آوری‌های پیشرفته استفاده کرد، با این حال هنوز موفق به کشف همه تونل‌ها نشده و هر از گاهی از این تاکتیک مقاومت ضربه می‌خورد. نکته قابل توجه آنکه در بیانیه اخیر رژیم صهیونیستی، ایران به حمایت و پشتیبانی مالی از ساخت پروژه‌های تونلی حزب الله لبنان متهم شده و ارتش لبنان را سرزنش کرده و گفته است وجود این تونل‌ها نشانگر عمل نکردن ارتش لبنان به مسئولیت هایش است! شایان ذکر است حفر تونل هر چند کار دشوار و زمان بری است، اما نیاز به پشتیبانی مالی و تجهیزات زیادی ندارد. برای مثال تونل‌های غزه عمدتا با وسایل ابتدایی و توسط افراد عادی ساخته شده است.

واکنش حزب‌الله به ادعای رژیم صهیونیستی

حزب الله نسبت به ادعای کشف تونل‌ها توسط رژِیم اشغالگر قدس واکنش خاصی نشان نداده است، اما در قبال تهدیدات این رژیم عکس‌العمل جدی نشان داده است. هفته گذشته به دنبال حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع حزب الله در سوریه، حزب‌الله یک نوار ویدئویی را در رسانه‌ها منتشر کرد که در آن اهداف حملات موشکی حزب الله در جنگ آتی علیه رژیم صهیونیستی مشخص شده است. آن‌گونه که رسانه‌های صهیونیستی بیان کرده‌اند معمولا وقتی سید حسن نصرالله تهدیدی علیه اسرائیل می‌کند، راست می‌گوید و اسرائیلی‌ها آن را جدی می‌گیرند. بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی، ۸۰ درصد از اسرائیلی‌ها سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان را باور می‌کنند، اما به اظهارات مقامات تل‌آویو اعتماد ندارند. تهدیدات نصرالله معمولا ساده، کوتاه و در عین حال رسا و کوبنده است، مانند این تهدید که بار‌ها خطاب به اسرائیلی‌ها گفته است: «جهّزوا ملاجئکم» (پناهگاه‌های خود را تجهیز کنید)! حزب‌الله لبنان در واکنش به تهدیدات و تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، مقاومت در حالت آماده باش و هوشیاری کامل و مراقبت شدید از همه اقدامات دشمن در همه جبهه‌هاست.

ارسال نظرات