درادامه بررسی سرفصلهای قانون «حجاب و عفاف»، بررسی دو ماده از آن جالب توجه به نظر میرسد؛ ماده 21 به وظایف وزارت صنعت در این حوزه و ساماندهی بازار مد و لباس میپردازد و ماده 25 نیز وظایف نهادهای امنیتی برای مقابله با سرشاخهها و باندهای مروج بدحجابی را تبیین میکند که آگاهانه و هدفدار به دنبال هنجارشکنی در جامعه هستند، نه از سر غفلت و بیاطلاعی.
* تلاش برای ساماندهی بازار لباس
ماده ۲۱ این ماده، وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف به انجام دادن این وظایف کرده است:
«۱- برنامه ریزی و تسهیل در جهت تولید مکفی منسوجات از مواد اولیه با کیفیت و معیار (استاندارد) و با قیمت مناسب به منظور جلب اقبال مردمی به مصرف منسوجات و پوشاک اسلامی ملی تولید داخلی؛
۲- فراهم کردن امکان ارتباط مؤثر طراحان پارچه و لباس های اسلامی ایرانی با کارخانههای نساجی و تولیدکنندگان لباس و تسهیل گری آن با تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور؛
۳. حمایت از کارخانه ها و تولید کنندگان لباسهای منطبق با سبک زندگی اسلامی خانواده محور» و «فرهنگ عفاف حجاب» به خصوص چادر مشکی باکیفیت؛
۴. حمایت از متقاضیان تأسیس واحدهای تولید لباس منطبق با سبک زندگی اسلامی خانواده محور» و «فرهنگ عفاف و حجاب» و پارچه، به ویژه پارچه چادر مشکی تا رسیدن به مرحله خودکفایی؛
۵. حمایت از واحدهای تولیدی پوشاک مورد تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس؛
۶- نظارت مستمر و مؤثر بر عملکرد واحدهای تولید و عرضه پوشاک به ویژه در مرحله طراحی و تولید از طریق سازمان های مربوطه و برخورد با اصناف خاطی و ترویج کننده پوشاک فاقد شاخصهای اعلامی کارگروه ساماندهی مد و لباس از طریق اتحادیه ها و اتاق اصناف و نهادهای قضائی و نظارتی؛
تبصره - وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق های بازرگانی و اصناف ایران مکلفند ضمن حمایت از راهاندازی فروشگاههای دائمی عرضه ملزومات حجاب با کیفیت و رعایت فرهنگ اسلامی ایرانی و سازوکارهای عینی تشویقی از قبیل اولویت حضور در نمایشگاه ها تخفیف در هزینه شرکت در نمایشگاهها حجم فضای تخصیصی نمایشگاه ها برای واحدهای صنفی فعال و مؤثر در عرصه عفاف و حجاب از صدور مجوز برای واحدهای متخلف خودداری نمایند.
۷. نظارت بر رعایت شاخص های عفاف و حجاب در تبلیغات تجاری کالا و محصولات دارویی و آرایشی و بهداشتی و عدم استفاده از تصویرهای مغایر فرهنگ عفاف و حجاب» در آنها؛
۸. برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی با محوریت تبیین احکام و قوانین مرتبط با سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور» و «فرهنگ عفاف و حجاب برای،اصناف پیش از اعطای مجوز فعالیت با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج اصناف
۹. پیگیری و حمایت از راه اندازی فروشگاههای دائمی عرضه ملزومات حجاب با کیفیت مناسب ور عایت فرهنگ اسلامی ایرانی با همکاری شهرداری ها و صنوف شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون در مراکز استانها و شهرهای بزرگ به قیمت تمام شده؛
۱۰- تهیه دستورالعمل مناسب سازی مکان عرضه و فروش البسه مطابق با سبک زندگی اسلامی خانواده محور» و «فرهنگ عفاف و حجاب ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون».
* برخورد با سرشاخهها و ریشههای هنجارشکنی
یکی از دلایل و ریشههای بدحجابی و بیحجابی در جامعه، گروهها و باندهایی هستند که به صورت سازمانیافته و هدفدار مروج هنجارشکنی هستند. در قانون حجاب و عفاف در این حوزه راهکار پیشبینی شده است.
در ماده 25 این قانون آمده است: «وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور رصد اطلاعاتی جرائم سازمان یافته و جلوگیری از گسترش فرهنگ،برهنگی بی،عفتی کشف حجاب و بدپوششی در کشور حسب مورد مکلف به انجام دادن وظایف زیر هستند:
۱- رصد و تجزیه و تحلیل مداخلات بیگانگان و جنگ شناختی دشمن در امر عفاف و حجاب و خانواده و شناسایی عوامل و عناصر، مراکز و کشف توطئه ها و فعالیت های سازمان یافته در ترویج فحشا و فرهنگ بی بندوباری و بدنام کردن امربه معروف و نهی از منکر و اقدام پیشگیرانه مناسب تحت تدابیر شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم؛
۲- آموزش هوشیار سازی و مصونیت بخشی مدیران و کارکنان دستگاه ها و سازمان های اجرائی کشور در مورد نفوذ عناصر فاسد و توطئه ها و تهدیدات اخلاقی و رفتاری دشمن؛ پایگاه خبری اختبار
۳- شناسایی اشخاصی که از طریق فعالیت در فضای مجازی یا غیر مجازی با همکاری،دولت ها،شبکه ها، رسانه ها، گروه ها یا سازمان های خارجی یا معاند یا به صورت سازمان یافته اقدام به ترویج فرهنگ برهنگی بی عفتی کشف حجاب یا بدپوششی می کنند یا صوت، فیلم یا تصویر مرتبط با موضوعات فوق را به بیگانگان ارسال مینمایند؛ جهت معرفی به مرجع صالح قضائی».
ارسال نظرات