تبیین:

1-استفاده ازتمام ظرفیت‌ها
مفهوم ازاستفاده از تمام ظرقیت‌ها به کارگیری تمامی قابلیت‌های افراد دلسوزداخل حتی خارج کشوراست ۰
لازمه این کاراستفاده از افراد با تجربه و مدیر به عنوان پیشگام وبکار گیری جوانان به عنوان نیروی محرکه فعالیت‌ها است ۰ باید در نظر داشت که راه کار سپردن پست‌های مدیریتی به جوانان یک تعبیر کلیشه‌ای است که در اکثر موارد نتیجه مناسبی از ان حاصل نمیشود ۰ اگر چه جوانان دارای پتانسیل بالاو روحیه پرشور وفعالی هستند ولیکن ایا باید از این توان فقط در پست‌های مدیریتی استفاده کرد؟ ایا بهتر نیست به موضوع مدیریت به صورت یک علم یک تخصص و قابلیت فردی نگاه شود ۰ چه بسیار مواردی که یک فرد جوان علمی وفنی رادر پست مدیریتی و اجرایی قرار گرفته است ونتیجه این شده که در دوره مدیریتی عملکرد موفقی نداشته و پس از ان نیز دیگر ان فرد روحیه علمی وفنی خود را ازدست داده است ۰ همچنین کم نیستند مواردی که به صورت سنتی افراد کهنه کار را در پست‌های مدیریتی قرار گرفته اندو‌ها نیز به دلیل نداشتن روحیه خلاق و پرنشاط مجموعه تحت امر را دچار روز مرگی کرده هست وباعث رکود وتنزل در فعالیت مجموعه شده اند از این رو این نوع تصمیم‌ها باعث هدر رفت منابع انسانی میشود ۰ لذا در قدم اول در تعیین مدیران بایست نوع نگاه عوض شود وشایسته سالاری نه در گفتار
بلکه در عمل اجرا شود ۰
قدم بعدی به کار گیری نیروی عظیم جوان است که هرم سنی کشور نمایانگر ان است این پیک جمعیتی جوان از یک منظر هم فرصت هم تهدید است ۰
تهدید ازین جهت که به کار مسکن رفاه و ۰۰۰ نیاز دارد ۰ فرصت ازاین جهت که میتوانند موتور محرک توسعه و پیشرفت کشور باشند ۰ همچنین میتواند تهدید باشد اگر ما فقط به فکر اشتغال ان‌ها و نه بکار گیری ان‌ها در توسعه علمی کشور باشیم ۰ به طور نمونه میتوان به طرح‌های زود بازده و وام‌های اشتغال زایی اشاره کرد ۰ این نوع عملکرد نه تنها به هدر رفت بتانسیل جوان کشور منجر میشود بلکه به دلیل عدم ایجاد توسعه علمی و رشد اقتصادی در کشور که ممکن بود با نیروی جوانان صورت گیرد در اینده که این پیک جمعیتی نسل جوان به سن میان سالی بازنشستگی میرسند کشور منابع لازم بر‌ای پرداخت هزینه‌های بازنشستگی خدماتی درمانی و ۰۰۰
را برای ان‌ها نخواهد داشت ۰،
۲-توسعه همه جانبه ومتوازن
در گفتمان توسعه وپیشرفت کشور باید به این نکته توجه کرد که توسعه پایدار توسعه همه جانبه است اگر ما علوم را به صورت نظری و عملی دسته بندی کنیم از سوی دیگر رشته‌های علمی را به صورت علوم انسانی وفنی پزشکی و هنری گروه بندی کنیم در الگوی توسعه پیشرفت باید به تمام زمینه‌ها و دسته بندی‌های اشاره شده توجه شود ۰ به طور مثال صرف پیشرفت در علوم انسانی ویا صرف پیشرفت در علوم فنی الگوی مناسبی برای پیشرفت ایران اسلامی نمیتواند باشد ۰
از خطا‌های دیگر در توسعه کشور توجه یک جانبه به امار و شاخص‌های پیشرفت است ۰ به عنوان مثال اگر میزان چاپ کتاب در کشور نسبت به کشور‌های توسعه یافته پایین است با بالا بردن صوری ان وچاپ و انبار کردن کتاب‌هایی که متقاضی ندارد شاید بتوان امار تولید و انتشار را بالا برد ۰ ولی ایا این عمل به در توسعه کشور کمکی خواهد کرد نکته ظریف در این میان این است که برای رسیدن به امار‌هایی کشور‌های توسعه یافته نباید شاخص‌های توسعه را به صورت دستی بالا پایین کرد ۰
آمار نشر کتاب علت نیست بلکه معلول رشد کتابخوانی در کشور است که اگر محقق شود خود به خود افزایش تقاضا آمار نشر و چاپ کتاب را افزایش خواهد دادو نیازی به چاپ بی هدف کتب نیست ۰ همچنین خود مبحث کتاب خوانی پدیده پیچیده‌ای است که نمی‌توان با قرار دادن کتاب در اتوبوس و قطار و یا مجبور کردن دانش آموزان به ساعت مطالعه و ... میل به کتاب خوانی در کشور ایجاد کرد. رشد کتاب خوانی نیاز به کار فرهنگی دارد. کار فرهنگی که باید از درون خانواده شروع شود. از سوی دیگر افراد جامعه برای پیشرفت فردی باید نیاز به آموزش و بیشتر دانستن داشته باشند، تا میل به کتاب خوانی و مطالعه ایجاد شود. این نوع برخورد با شاخص‌های توسعه در موارد دیگر نیز مصداق دارد.

روح الله توفیقی

ارسال نظرات