دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
به مناسبت روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم؛

به مناسبت روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم؛

شهید «محسن حججی» وقتی در چنگال حرامیان داعشی به سوی شهادت پیش می‌رفت، کمتر کسی تصور می‌کرد نام و یاد او چنان انقلابی در قلب‌های مردم به پا کند که او نماد « مدافعان حرم آل‌الله» شود.
کد خبر : 16950

تبیین:

وقتی در روزهای بعد از ۱۸ مرداد ۱۳۹۶، چهره مظلوم و مقتدر «محسن حججی» رزمنده اصفهانی مدافع حرم در رسانه‌های ایران و جهان پخش شد که در چنگال  حرامیان داعشی به سوی شهادت پیش می‌رفت، کمتر کسی تصور می‌کرد نام و یاد او چنان انقلابی در قلب‌های مردم به پا کند که او نماد مدافعان حرم آل‌الله شود، اما شد. شهید محسن حججی مثل خیلی از جوان‌های دهه شصتی و دهه هفتادی بود که امام (ره) و دوران انقلاب و دفاع مقدس را ندیده بود، اما خیلی عمیق پیام امام و انقلابِ امام را درک کرده بود و از اعماق وجود به آن باور داشت و با همین باور معرفتی، در اوج جوانی قدم در راه دفاع از حرم اهل بیت (ع) و تامین امنیت کشور در غربت نهاد و مظلومانه به شهادت رسید.

شهید حججی در همان روز ۱۸ مرداد به دست تروریست‌های تکفیری مورد حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و از آن پس، روز شهادت او به عنوان «روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم» در تقویم ملی کشورمان ثبت شد تا نماد و فرصتی باشد برای پرداختن به این نکته که «مدافعان حرم» چه کسانی بودند و چه کردند و کار آنها در تقویت هویت دینی و ملی جامعه ایرانی چه تأثیری داشت.

* معجزه انقلاب

رهبر حکیم انقلاب اسفند ۱۳۹۷ و در دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم، ارزش کار این شهدای مظلوم را اینطور تشریح کردند؛ «...اینها در غربت به شهادت رسیدند؛ این هم امتیاز بزرگی است، ‌این هم پیش خدای متعال فراموش نمی شود و نادیده گرفته نمی شود. خدای متعال جزئیّات کارها را حساب می کند. این جوان، همسر جوانی داشته، فرزند کوچکی داشته، پدر و مادری داشته که به او چشم دوخته بودند که کمک‌حالشان باشد؛ اینها را گذاشته و رفته جانش را کف دست گرفته در راه خدا؛ اینها کوچک است؟ اینها کم است؟ فهم ما و درک ما کفاف نمی دهد که اهمیت و عظمت این کار را بفهمیم. بنده خودم که این‌جور هستم؛ همانی را هم که می گوییم خیلی کوچک‌تر و کمتر از آن چیزی است که درواقع هست. خدای متعال می تواند دقیق محاسبه کند».

و در تشریح حقیقت حرکت این شهدا چنین گفتند: «واقعاً یکی از معجزات انقلاب اسلامی همین شتافتن جوان های ما در این دوره برای مقابله و مواجهه‌ی با دشمنان عنود و خبیث در خارج کشور بود؛ این یکی از معجزات انقلاب است. البتّه معجزات انقلاب یکی دو تا نیست... در میدان جنگ هم مثل این جوان های شما رفتند در میدان نبرد با دشمنان، ایستادند و قدرت ملّت ایران را اثبات کردند. این جوان شما که از اینجا بلند می شود میرود در خان‌طومان، در زینبیّه، در حلب می جنگد و به شهادت میرسد، او جلوی چشم آمریکا است، او جلوی چشم رژیم صهیونیستی است، این را می‌بینند؛ این انگیزه را، این شجاعت را، این نیروی عظیم را مشاهده می کنند، حساب می کنند، از ملّت ایران حساب می بَرند. خدمت بزرگی که جوان های شما و خانواده‌های شهیدان و خود شهیدان به انقلاب و به کشور ایران میکنند این است که برای انقلاب و برای ملّت ایران آبرو درست می کنند».

* احیای دوباره مفاهیم انسانی در جامعه

هرچند به قول سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی، دوران دفاع مقدس در نوک قله افتخارات قرار دارد و از این جهت هم شهدای آن دوران ممتاز هستند، اما امتیاز شهدای مدافع حرم در دهه ۹۰ و بعد از آن این بود که در زمانه عادی شدن بسیاری از مناسبات زندگی، مفاهیمی مانند جهاد، ایثار و شهادت و دفاع از مظلوم را دوباره در جامعه ایرانی برجسته کردند و از این جهت مفهوم «عزت» را با ادبیات متفاوتی در جامعه نهادینه کردند.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب «جهاد مایه‌ی عزّت است؛ نه‌فقط عزّت کشور و ملّت و آن جمعیّتی که مجاهدان از میان آنها برخاسته‌اند -آنکه به جای خود محفوظ؛ هر ملّتی که سربلند می شود، عزّت پیدا می کند، قدرت پیدا می کند به برکت مجاهدت فرزندان خودش. این عزّت به جای خود محفوظ است و هست و تاریخ این را نشان داده- علاوه‌ی بر این، در نفوسِ خودِ آن خانواده‌ها هم عزّت به وجود می‌آورد، یعنی خود پدرها و مادرها و همسرها از عزّت آن فرزندانشان، در خود، احساس عزت می کنند، احساس عظمت می کنند و خدای متعال به آنها این عظمت را می دهد» و این راز عظمت و ارزش کار جوانانی است امروز از آنها با عنوان مدافعان حرم یاد می‌کنیم.

ارسال نظرات