02 مرداد 1403 - 10:13

بلاتکلیفی دموکرات‌ها پس از انصراف بایدن

به رغم کناره‌گیری بایدن از کارزار انتخابات ریاست جمهوری، دموکراتها برای انتخاب نامزد جدید در بلاتکلیفی به سر می‌برند و هراس از پیروزی مجدد ترامپ همچنان بر اردوگاه دموکراتها سایه افکنده است.
کد خبر : 16850

تبیین:

درحالی که جو بایدن ۸۲ ساله در هفته‌های اخیر در مقابل درخواستهای گسترده دموکراتها برای کناره گیری از کارزار انتخابات ریاست جمهوری مقاومت کرده و گفته بود تا آخر رقابتها با دونالد ترامپ می‌ماند اما سرانجام روز یکشنبه در مقابل فشارهای هم‌حزبی‌های خود از ادامه رقابت‌ها انصراف داد تا فرد دیگری به مصاف ترامپ و جمهوری خواهان برود.

بایدن با کناره‌گیری از رقابت انتخاباتی، به دومین رئیس جمهور آمریکا تبدیل شد که مبادرت به این کار می‌کند، پیش از این لیندون بی. جانسون دموکرات در طول جنگ ویتنام در سال ۱۹۶۸ از ادامه رقابتهای انتخاباتی صرف نظر کرده بود.

اکثر اعضای ارشد دموکرات از تصمیم بایدن قدردانی کرده و خدماتی که او در چهار سال ریاست جمهوری خود انجام داده را ارزنده توصیف کردند. رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها معتقدند برای رای دهندگان این حزب که یکماه گذشته را به فکر کردن در مورد کناره‌گیری بایدن برای مقام ریاست جمهوری سپری کرده‌اند، تصمیم او یک آرامش قلبی بود. اکنون، آنها تصور می‌کنند که حزب سیاسی آنها ممکن است در ماه نوامبر شانسی برای پیروزی داشته باشد اگرچه بسیاری هنوز در این باره تردید دارند.

دموکرات‌های کنگره که در خط مقدم کمپین فشار برای کناره‌گیری بایدن بودند، اکنون با تقلای دیوانه‌وار برای جایگزینی او مواجه هستند که آیا در فرصت اندک باقی مانده می‌توانند وضعیت خود را در رقابتهای انتخاباتی با ترامپ بهبود دهند یا نه. درخواست‌ها برای استعفای بایدن اکنون روند پیچیده‌ای را آغاز می‌کند که حزب را مجبور می‌کند کمپین جدیدی را راه اندازی کند و همزمان از کارهای بایدن در چهار سال گذشته دفاع کند.

کامالا هریس گزینه احتمالی دموکرات‌ها

با کناره گیری بایدن، اکنون دموکراتها باید نامزد خود را برای رقابت در کارزار انتخاباتی معرفی کنند و اگرچه هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است، اما همه نگاه ها به سمت کامالا هریس، معاون فعلی رئیس جمهور معطوف شده که بیشتر دموکرات‌ها نیز روی او اجماع دارند.

بایدن هم بلافاصله پس از انصراف خود از نامزدی هریس حمایت کرد و گفت:«اولین تصمیم من به عنوان نامزد حزب در سال ۲۰۲۰ این بود که کامالا هریس را به عنوان معاون رئیس جمهور انتخاب کنم و این بهترین تصمیمی بود که گرفتم. امروز می‌خواهم حمایت کامل خود را از کامالا ارائه کنم تا نامزد حزب ما در سال جاری باشد. دموکرات‌ها وقت آن است که دورهم جمع شوند و ترامپ را شکست دهیم. بیایید این کار را انجام دهیم».

با وجود حمایت صریح بایدن اما اجماعی میان دموکرات‌ها درباره نازمدی کاملا هریس وجود ندارد. چند نفر به سرعت از هریس به عنوان نامزد حمایت کردند، اما دیگران، از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور سابق، و نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان فعلاً از او حمایت نکردند و همه چیز را به نشست آتی دموکرات‌ها موکول کرده‌اند.

در واقع، قوانین حزب دموکرات جایگزین کردن نامزدها بدون رضایت آنها را تقریباً ناممکن کرده است، اما با انصراف بایدن، حزب در «مجمع ملی دموکرات‌ها» که ۱۹ تا ۲۲ آگوست برگزار می‌شود به‌صورت رسمی نامزد دیگری را به‌جای او معرفی خواهد کرد.

در همایش حزب دموکرات فردی که از حمایت اکثریت «وکلای انتخاباتی» (دلگیت‌ها) برخوردار شود به‌عنوان نامزد رسمی حزب برای رقابت با دونالد ترامپ معرفی خواهد شد.

در هفته‌های اخیر گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای جانشینی بایدن به ‌شمار می‌رفت اما با حمایت نیوسام از نامزدی هریس، یکی از رقبای اصلی او از میدان خارج شد و به نظر نمی‌رسد که دیگر گزینه‌ها مانند، گرچن ویتمر، فرماندار سابق میشیگان، جاش شاپیرو، فرماندار پنسیلوانیا، جی بی پریتزکر، فرماندار ایالت ایلینوی که پیشتر نام آنها به عنوان گزینه‌های احتمالی سر زبانها افتاده بود شانسی در برابر هریس برای رقابت در حزب دموکرات داشته باشند.   

به گزارش سی ان ان، «نظرسنجی‌های داخلی در مورد نگرش رای‌دهندگان نشان می‌دهد هریس ممکن است حداقل عاملی در تقویت شور و اشتیاق دموکرات‌ها باشد و این باور تقویت می‌شود که برای شروع کمپین انتخاباتی حزب، امیدها افزایش می‌یابد که هریس ممکن است نقش بیشتری در رویارویی با نامزد جمهوری خواه ایفا کند».

اگر حزب دموکرات او را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند و در انتخابات مورد انتظار در ۵ نوامبر پیروز شود، هریس اولین رئیس جمهور زن ایالات متحده خواهد شد. هریس که دادستان کل سابق کالیفرنیا و سناتور سابق ایالات متحده بود، پس از انصراف بایدن در بیانیه‌ای گفت:«هدف من کسب و برنده شدن این نامزدی است. من تمام تلاشم را برای متحد کردن حزب دموکرات و متحد کردن ملت ما برای شکست دونالد ترامپ انجام خواهم داد».

منابع متعدد گفتند که مقامات کمپین، متحدان و حامیان هریس شروع به برقراری تماس برای جلب حمایت نمایندگان برای نامزدی وی در آستانه کنوانسیون ملی دموکراتها در شیکاگو کرده‌اند. چندین شرکت کننده گفتند که هریس از حمایت کامل وکلا برخوردار است.

بیشتر دموکراتها که از هریس حمایت می‌کنند استدلالشان این است که او در چهار سال گذشته در کاخ سفید حضور داشته و برای اداره کشور بیش از دیگران آمادگی دارد. از طرفی، او همچنین می‌تواند حامیان مالی دموکراتها را به سمت خود جلب کرده و به عنوان یک زن سیاهپوست، آرای جامعه زنان و سیاهپوستان را نیز خواهد داشت.

بلافاصله پس از کناره‌گیری بایدن، کمپین‌های مالی توانستند 2.7 میلیون دلار برای حمایت از نامزدی هریس جذب کنند که همین مسئله یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب نامزد نهایی خواهد بود. زیرا در انتخابات آمریکا یکی از موضوعات مهم برای اعضای حزب در حمایت از یک نامزد، میزان جذب حمایتهای مالی است که هر چه بیشتر باشد شانس موفقیت برای راضی کردن وکلای حزبی بیشتر خواهد بود.  

تقریباً ۳۹۰۰ نماینده دموکرات از سراسر ایالات متحده می‌توانند تصمیم بگیرند که به چه کسی به عنوان نامزد رأی دهند. اگر هریس به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری برای مقابله با بایدن انتخاب شود، فرض بر این است که او می‌تواند از بودجه مبارزات انتخاباتی بایدن استفاده کند زیرا نام او به عنوان معاون اول رئیس جمهور در همه جذب کمک‌های مالی وجود دارد، اما نامزدهای دیگر ممکن است مجبور باشند برای اداره کمپین خود پول جمع‌آوری کنند که باتوجه به فرصت اندک تا انتخابات نوامبر، کار سختی خواهد بود.

با وجود اینکه با استناد به اخبار چند هفته گذشته و حمایت‌های گسترده از کامالا هریس، اما با این حال، در حزب دموکرات در مورد اینکه آیا هریس می‌تواند ترامپ را در ماه نوامبر شکست دهد یا خیر، تردیدهای زیادی وجود دارد.

برخی اعضای دموکرات بر این باورند که شرایط جامعه آمریکا به گونه‌ای است که پذیرای حضور یک زن در راس کاخ سفید نیست و بنابراین احتمال شکست او در مقابل ترامپ دور از ذهن نیست. هر چند خود ترامپ هم اعلام کرده که شکست هریس راحت‌تر از بایدن است و جمهوریخواهان پیروز این کارزار خواهند بود.

باتوجه به تجربه لیندون جانسون که با کناره گیری لحظه آخری از رقابت‌های انتخاباتی ۱۹۶۸، سبب شد تا ریچارد نیکسون جمهوریخواه پیروز شود، بنابراین  تکرار این شکست همچون خوره به جان دموکرات‌ها افتاده است، زیرا محبوبیت ترامپ پس از ترور ناکام او در بین افکار عمومی آمریکا افزایش یافته است و جمهوریخواهان شانس بیشتری برای تصاحب سکان هدایت کاخ سفید دارند. 

منبع: الوقت

ارسال نظرات