مذاکرات آتش‌بس غزه در ایستگاه پاریس

مذاکرات عربی-غربی درباره خلع سلاح مقاومت در غزه و سپردن اداره این باریکه به تشکیلات خودگردان سازشگر، نه تنها کمکی به حل بحران نمی‌کند بلکه رژیم صهیونیستی را به ادامه اشغالگری گستاخ‌تر می‌کند و مبارزان فلسطینی هرگز به چنین ذلتی تن نخواهند داد.
کد خبر : 16595

تبیین:

درحالی که مقامات تندرو صهیونیستی مدعی هستند که جنگ در غزه را تا نابودی جنبش حماس ادامه خواهند داد و به فشارهای بین‌المللی تمکین نخواهند کرد اما برخی میانجیگران تحرکات سیاسی خود را تشدید کرده‌اند تا راه‌حلی برای توقف ماشین کشتار صهیونیست‌ها پیدا کنند. پاریس که در ماههای اخیر از هئیت‌های عربی و صهیونیستی برای مذاکرات آتش‌بس میزبانی کرده بود، این بار کشورهای عرب تاثیرگذار در منطقه را دورهم جمع کرده است تا در این باره رایزنی کنند.

به گزارش خلیج آنلاین، اعضای کمیته وزرای خارجه کشورهای عربستان سعودی، مصر، اردن و قطر روز جمعه با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مورد تحولات غزه و تلاش برای باز کردن گذرگاه‌ها برای رساندن کمک به مردم این منطقه گفتگو کردند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عربستان، اعضای کمیته وزیران با مکرون، مخالفت خود را با کنترل اشغالگران بر گذرگاه رفح و جلوگیری از ورود کمک‌های فوری بشردوستانه و امدادی به این باریکه اعلام کردند.

در این دیدار، اعضای کمیته وزیران همچنین بر لزوم تشدید تلاش‌های بین‌المللی با هدف آتش‌بس فوری و کامل در نوار غزه، تضمین حفاظت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌های بشردوستانه کافی و پایدار به تمام بخش‌های غزه تاکید کردند.

آنها همچنین بر اهمیت تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 با پایتختی بیت المقدس شرقی تاکید کردند. وزرای عرب بر اهمیت به رسمیت شناختن بین‌المللی کشور فلسطین به ویژه اعضای دائم شورای امنیت تاکید کردند تا مردم فلسطین بتوانند به حقوق مشروع خود دست یابند و به صلحی جامع و عادلانه برای همه دست یابند.

اعضای کمیته وزیران مجدداً از جامعه بین‌المللی خواستند که اشغالگران اسرائیل را در قبال اقداماتی که قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی را نقض می‌کند، پاسخگو کند.

به نوبه خود، کاخ الیزه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مکرون و وزرای عرب در این دیدار درباره راه‌های احتمالی برای بازگشایی همه گذرگاه‌های زمینی به غزه برای اطمینان از جریان کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز بحث و تبادل نظر کردند. در این بیانیه آمده است: همه ابزارها برای بازگشایی گذرگاه‌ها باید فعال شود تا امکان ارسال کمک‌های اضطراری به ویژه از طریق کریدور اردن در شرایطی که بیش از یک میلیون نفر از کالاهای اساسی محروم هستند، فراهم شود. سخنگوی الیزه خاطرنشان کرد که مکرون مجدداً اعتراض شدید خود را نسبت به حمله اسرائیل به رفح و حمایت خود از بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه را تکرار کرد.

وزارت خارجه مصر هم اعلام کرد که این سفر به دعوت مکرون انجام شده و بخشی از تمایل طرف فرانسوی برای برقراری ارتباط و هماهنگی با وزیران عرب برای ایجاد آتش بس در نوار غزه، بحث در مورد راه‌های پایان دادن به بحران انسانی و اطمینان از جریان کمک به ساکنان این باریکه است.

نشست فرانسه برای توقف درگیری‌ها در غزه، درحالی است که در دو ماه گذشته تلاشهای بین‌المللی در مصر برای رسیدن به آتش‌بس راه به جایی نبرد و حتی دولت تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی برای تحت فشار قرار دادن رهبران حماس، حمله زمینی به شهر رفح را شروع کرد.

کمیته وزرای عرب در نوامبر 2023 بر اساس تصمیم نشست فوق العاده کشورهای اسلامی و عربی تشکیل شد تا تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه را بررسی کند. از آن زمان، این کمیته چهارجانبه نشستهای متعددی را در پایتخت کشورهای بزرگ با هدف بسیج حمایت‌های بین‌المللی برای توقف جنگ در غزه انجام داده است و اکنون این تور عربی در ایستگاه پاریس متوقف شده تا شاید راه‌حلی برای پایان درگیریها در غزه پیدا کنند.  

تحرکات فرانسه و اعراب درحالی است که در روزهای اخیر تحولاتی در عرصه سیاسی و حقوقی علیه رژیم صهیونیستی رخ داده است. از یک طرف، کشورهای اسپانیا، ایرلندو نروژ اعلام کردند که به طور یکجانبه کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، از دیگر سو، دادگاه کیفری بین‌المللی روز جمعه درباره توقف جنگ در غزه حکم خود را صادر کرد و از رژیم صهیونیستی خواست تا هر چه سریعتر به نسل‌کشی فلسطینیان پایان دهد. همچنین، رای قاطع 143 کشور به عضویت فلسطین در سازمان ملل هم فشارهای سیاسی به هم‌پیمان غربی اسرائیل را افزایش داده است تا این رژیم سرکش را متوقف کنند.

همنوایی با طرح‌های آمریکا

این نشست پس از آن صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی برای از سرگیری مذاکرات با هدف آزادی اسرای صهیونیست در نوار غزه در ازای آتش‌بس، چراغ سبز نشان داد. علاوه‌بر فرانسه، آمریکا نیز به تکاپو افتاده تا راه حلی برای نجات رژیم صهیونیستی از باتلاق غزه پیدا کند. در این راستا، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای از سرگیری و پیشبرد مذاکرات برای مبادله اسرا بین این رژیم و مقاومت در غزه به منطقه سفر خواهد کرد. از طرفی، رئیس سیا همچنین قرار است با هدف دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه، به پاریس سفر کند و به نظر می‌رسد که مذاکرات فرانسه با وزرای عرب در چارچوب سیاستهای واشینگتن طراحی شده است تا بتوانند قبل از صدور حکم جلب مقامات تل‌آویو از سوی دادگاه لاهه، به درگیریها در غزه پایان دهند.

به نظر می‌رسد فرانسه و کشورهای متحد عرب برای آینده سیاسی غزه هم نقشه‌هایی در سردارند. طرح واگذاری اداره غزه به تشکیلات خودگردان پس از توقف جنگ که پیشتر از سوی آمریکاییها مطرح شده بود، اکنون در راهروهای پایتختهای عربی و فرانسه هم می‌چرخد تا شاید با خلع سلاح حماس و دیگر گروههای مقاومت فلسطین، امنیت سرزمینهای اشغالی را تضمین کنند. تحرکات عربی-غربی برای نابودی مقاومت در غزه و بازگرداندن تشکیلات به این باریکه، سناریوی از پیش شکست خورده است که نه رهبران مقاومت به آن تن می‌دهند و نه ساکنان غزه زندگی زیر یوغ تشکیلات سازشکار را می‌پذیرند.

مردم غزه در سال 2007 در انتخابات محلی، به اخراج تشکیلات خودگردان از این منطقه رای دادند و در این مدت هم نه تنها هوای بازگشت تشکیلات خودگردان را نکرده‌اند بلکه به خاطر سیاستهای سازشکارانه محمود عباس با رژیم اشغالگر، خشم و نفرت آنها نسبت به این سازمان به ظاهر فلسطینی افزایش یافته است. ساکنان غزه، در هشت ماه گذشته با تقدیم دهها هزار شهید و نابودی خانه‌هایشان که در سکوت اعراب و مقامات تشکیلات خودگردان انجام شد، بیش از پیش با مقاومت فلسطین همسو شدند و به این قطعیت رسیدند که تنها راه آزادسازی سرزمینهای از دست رفته مبارزه مسلحانه است و سازش با اشغالگران، فقط درد و رنج آنها را زیادتر می‌کند.

از دید فلسطینیان اگر در دو دهه اخیر هم رژیم صهیونیستی نتوانسته سرزمینهای باقیمانده فلسطین را اشغال کند، به خاطر سلاح مقاومت بوده که اجازه توسعه طلبی ارضی را نداده است وگرنه با خوش خدمتی‌های محمود عباس به سران تل‌آویو، اکنون فلسطینیان کرانه باختری و غزه را هم در اختیار نداشتند.  

سودای فرانسه برای بازگشت به خاورمیانه  

جنگ غزه در هشت ماه گذشته فرصت مناسبی برای برخی بازیگران بین‌المللی فراهم کرده تا بتوانند با میانجیگری در این بحران، وزن سیاسی خود را در جهان ارتقا دهند.  

فرانسه که تحت لوای مکرون، به دنبال بازگرداندن جایگاه سابق خود است سعی دارد با به نتیجه رساندن مذاکرات آتش‌بس در غزه، خود را به عنوان منجی نشان داده و در بین کشورهای عرب محبوبیتی برای خود کسب کند.  فرانسه در ماههای اخیر، دوشادوش آمریکا و انگلیس از رژیم صهیونیستی همه‌جانبه حمایت کرد و علاوه‌بر ارسال تسلیحات و حمایتهای سیاسی، ناوهای خود را به دریای سرخ و مدیترانه فرستاد تا در صورت لزوم از صهیونیست‌ها دفاع کند.

فرانسه همچنین در ماجرای عملیات ایران «وعده صادق» علیه سرزمینهای اشغالی هم به کمک صهیونیست‌ها شتافت و در رهگیری موشکها و پهپادهای ایرانی به آمریکا و اسرائیل نقش مهمی ایفا کرد.

از سوی دیگر، مقامات پاریس در ماههای گذشته چندین بار به بیروت سفر کردند تا رهبران حزب‌الله لبنان را به توقف عملیات علیه شمال اراضی اشغالی متقاعد کنند اما در این کارزار دیپلماتیک هم شکست خوردند.

فرانسه به دلیل تجربه استعمارگری خود در خاورمیانه، برای خود حق آب و گل قائل است و به همین منظور سعی دارد با کاهش تنشها در این منطقه استراتژیک، جای پای خود را محکم کند. جنگ غزه و متعاقب آن عملیات گروههای مقاومت عراق و به ویژه نقش محوری انصارالله یمن در دریای سرخ نشان داد که تشدید تنشها در خاورمیانه، چقدر برای اقتصاد و امنیت اروپاییها خطرناک است. از اینرو،فرانسه هم مانند انگلیس درصدد بازگشت به منطقه است تا تاثیر منفی ناامنی‌های آتی بر علیه منافع خود را به حداقل برساند.

اگرچه نشست‌های بین‌المللی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، فی نفسه اقدام مثبتی به شمار می‌رود اما مذاکرات پشت پرده برای خلع سلاح مقاومت و سپردن اداره غزه به تشکیلات گوش به فرمان تل‌آویو، دردی از ملت فلسطین دوا نخواهد کرد و فلسطینیان تن به این ذلت نخواهند داد.

ارسال نظرات