وی ادامه داد: دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان به باز شدن ابواب فضل و رحمت و برکات خدا و توفیق جلب رضایت خداوند و مسکن در بهشت اشاره دارد. در بخش اول سخن از ابواب فضل و رحمت خداوند به میان آمده است. همانگونه که در آیه ۵۸ سوره «یونس» بیان شده است: «قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیَفْرَحُو، بگو اى پیامبر: این مردم به فضل پروردگار و به رحمت بیپایان او و این کتاب بزرگ آسمانى که جامع همه نعمتها است باید خشنود شوند.» خداوند متعال خودش در مورد فضل به خوبی سخن گفته است نعمت عامی که دوست و دشمن را شامل میشود. به قانون قرآن کریم که سراسر شفا، موعظه، هدایت و رحمت است افتخار کنیم که از همه قوانین بشرى برتر است. پس نعمتها را از فضل الهى بدانیم، نه از خود تا شادى ما رنگ الهى بیابد و سبب فخرفروشی و تکبّر نشود. البته باید در نظر داشت که نعمتهاى مادى، گاهى سبب فتنه و فساد شده و زودگذر است، ولى نعمتهاى معنوى، پایدار و سبب رشد است. پس از خداوند بخواهیم تا نعمتهای مداوم خود را بر ما بباراند. در عین حال در نظر داشته باشیم که نعمتهاى معنوى، برتر از تمام نعمتهاى مادى است. کسى که بهرهاى از قرآن دارد، نباید از تنگدستى خود و دارایى دیگران اندوهناک باشد.
رضایی درخواست بندگان برای دریافت خشنودی پروردگارا را مهم دانست و افزود: یکی از مقامات بلند معنوی و عرفانی در حرکت و سیر به سوی خداوند توجه به «رضوانالله» و خشنودی خداوند است و رسیدن به آن در مرتبه بالایی از آسمان سیر و سلوک قرار دارد. در قرآن کریم و روایات توصیههای بسیاری نسبت به این که انسان در کارهای خود رضای خداوند را هدف قرار دهد و آن را بجوید و طلب کند، آمده است. خداوند متعال در آیه ۲۰۷ سوره بقره میفرمایند: «ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات اللّه؛ و بعضی از انسانها کسانی هستند که به خاطر خوشنودی خدا بذل جان میکنند» این مهم اشارهای به رویکرد امام حسین (ع) دارد درعینحال امام سجاد (ع) در تفسیر دعای ابوحمزه میفرماید: خدایا! پاداش این عبادت و گفتار و دعای مرا خشنودی خود قرار بده. این مهم اهمیت خشنودی خداوند را نشان میدهد که قطعا جوانب و اثرات بسیاری را بر زندگی افراد بر جای میگذارد پس برای کسب خشنودی باید نکات را در زندگی رعایت کرد و همواره تقوا پیشه کرد.
این کارشناس علوم قرآنی بهشت را جایی است که همه نعمتهای الهی در آن فراهم دانست و بیان کرد: بهشت از دو جنبه باید موردبررسی قرار گیرد. یکی نعمتهای ظاهری و دیگری نعمت آرامش از اینکه خداوند متعال او را مورد اقبال قرار داده است در بخش ظاهری نکاتی درباره نهرها، باغها، درختان و انواع لذتها و دیگر آنکه بهشت تجسم و تبلور و محل تجلی رضوان الله است؛ یعنی کسی که در بهشت قرار میگیرد، احساس میکند که خدا از او خشنود است؛ زیرا اگر کسی مورد غضب خدا باشد در بهشت جایی ندارد. قرآن کریم هر دو ارزش را برای بهشت بیان میکند و در آیه ۱۵ سوره آلعمران به آن پرداخته است که «بگو: آیا شما را بهتر از این خبر دهم؟ پرهیزکاران نزد پروردگارشان باغهایی دارند که در آن جویهایی روان است و در آن جاودانه و نیز همسرانی پاکیزه و در بهشت از خشنودی خدا برخوردارند»؛ و یا در آیه ۷۲ سوره توبه فرمودهاند: «خداوند به مردان و زنان مومن باغهایی را وعده داده است که در آن جویبارانی روان است که جاودانه است و خشنودی و رضای خداوند از همه اینها برتر است و پیروزی بزرگ همین است.
رضایی، اظهار کرد: مهمترین نعمتی که نصیب اهل بهشت میشود، رضوان الله است که آن «اکبر» معرفی میکند یعنی ارزش آن از تمام نعمتهای بهشتی برتر است و نمیتوان ارزش آن را در مقایسه با چیزهای دیگر حتی اگر ارزشمند هم باشند، بیان کرد؛ همانگونه که درباره عظمت خداوند آمده است. خداوند پذیرنده دعا افراد مضطرب است، زیرا هیچ پناهی بالاتر او نیست و تنها کسی که میتواند آرامش واقعی را به انسانها انتقال دهد و آرامش روحی و فکری را برای آن فراهم کند پروردگار است پس بندگان در ماه خدا از باریتعالی بخواهند تا آنان را در بهشت برین که در جای جای قرآن کریم به مومنان وعده داده شده است ببرد.
ارسال نظرات