شنبه ؛ 06 مرداد 1403
08 فروردين 1403 - 12:08

اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه پایبند نخواهد بود

تصویب این قطعنامه موجب خواهد شد که رژیم صهیونیستی در انزوای بین‌المللی قرار بگیرد اما با وجود رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش بس در غزه همچنان کمک‌های امریکا و غرب به رژیم صهیونیستی همچنان ادامه خواهد داشت
کد خبر : 16160

تبیین :

بالاخره و پس از کش و قوس های فراوان  بعد از شش ماه جنگ مداوم  در نوار غزه و به شهادت رسیدن بیش از ٣٢هزار نفر، شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار «آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان،آزادی فوری و بی‌قیدوشرط تمام گروگان‌ها و تضمین دسترسی بشردوستانه» می‌شود را به تصویب رساند.

١۴ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و آمریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرده و رأی ممتنع داد.

این در حالیست که «گیلعاد اردان» سفیر اسرائیل در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی ادعا کرد که قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت بدون «شرط » آزادی اسرا، خواستار آتش بس است. این مقام اسرائیلی گفت که این قطعنامه «تلاش ها برای آزادی آنها را تضعیف می کند.»

او با اظهار نارضایتی از تصویب قطعنامه گفت:«همه اعضای شورای امنیت باید به این قطعنامه بی شرمانه رای مخالف می دادند.»

آمریکا پیش از این سه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره جنگ غزه را وتو کرده بود. این کشور همچنین قبلاً با دو بار رأی ممتنع به شورای امنیت مجال داده قطعنامه‌هایی را تصویب کند که هدف آن افزایش کمک به غزه و خواست توقف طولانی جنگ باشد.

روسیه و چین نیز تاکنون دوبار، یک بار در ماه اکتبر و بار دیگر روز جمعه گذشته، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکادر مورد مناقشه غزه را وتو کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر  رژیم صهیونیستی در اعتراض به تصمیم روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل که خواستارآتش‌بس فوری در غزه شد، سفر برنامه‌ریزی شده خود در رأس هیئتی بلندپایه را به واشنگتن لغو کرد.

اندکی پیش از آغاز نشست امروز شورای امنیت، رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد نتانیاهو بنا دارد در صورتی که آمریکا اینقطعنامه را وتو نکند، سفر خود را به واشنگتن لغو کند.

پایگاه تحلیلی الوقت به منظور بررسی روند جزئیات تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر آتش بس درغزه با کارشناس مسائل منطقه «حسن هانی زاده» به گفت وگو پرداخته است.

نکات برجسته قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل برای کمک به توقف جنگ در غزه چیست؟

هانی زاده : می توان گفت قطعنامه اخیر شورای امنیت که با رای ممتنع آمریکا هم مواجه شد قطعنامه دیر هنگامیست که پس از ۱۷۰ روز که از بحران غزه می‌گذرد به تصویب رسیده و با اینکه در این قطعنامه اشاره شده که  باید از ابتدای ماه مبارک رمضان آتش بس برقرار شود، اما پس از ۱۵ روز از گذشت ماه رمضان  این قطعنامه به تصویب رسید که با مخالفت رژیم صهیونیستی مواجه شدو در نتیجه سفر نتانیاهو به آمریکا هم لغو شد. آنها  صراحتا اعلام کردند به این قطعنامه پایبند نخواهند بود. این قطعنامه پس از ماه‌ها و برگزاری ۸ بار نشست شورای امنیت درباره برقراری آتش بس به تصویب رسیده، اما تجربه ثابت کرده است که رژیم صهیونیستی همواره خود را فرای قوانین بین‌المللی می‌داند و به آن پایبند نخواهد بود. در طول ۲۴ ساعت گذشته رژیم صهیونیستی بارها به غزه و رفح جنوب این باریکه حمله کرده است که این نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی به این قطعنامه باور ندارد و آن را عملیاتی نخواهد کرد. البته تصویب این قطعنامه موجب خواهد شد که رژیم صهیونیستی در انزوای بین‌المللی قرار بگیرد اما با وجود رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش بس در غزه همچنان کمک‌های امریکا و غرب به رژیم صهیونیستی همچنان ادامه خواهد داشت. 

 آیا تصویب این قطعنامه می‌تواند فشارهای بین‌المللی را بر رژیم صهیونیستی جای افزایش دهد که وادار به پذیرش آتش بس در مذاکرات شود؟

هانی زاده: قصد رژیم صهیونیستی این است که در مذاکرات آینده امتیازات بیشتری را به دست آورد. یکی از پیش شرط‌های رژیم صهیونیستی برای پذیرش آتش بس مذاکره پیرامون آینده غزه و چگونگی اداره این شهر  است که اسرائیل می‌گوید  اداره این باریکه باید به طور مشترک بین آنها و تشکیلات خودگردان صورت بگیرد.  یکی دیگر از  پیش شرط‌های رژیم صهیونیستی این است که  گروه های مقاومت یعنی رزمندگان حماس و جهاد اسلامی باید شهر غزه را  تخلیه  کرده و سلاح های خود را تحویل دهند.  ولی رژیم صهیونیستی به دنبال این است که در مراحل بعدی اگر آتش بسی صورت بگیرد و مذاکرات انجام شود امتیاز بیشتری را بدست بیاورد.

مسئله امروز غزه رسیدن کمک‌های بشردوستانه  به دست مردم جنگ زده است. این قطعنامه چه تاثیری بر روند ارسال این کمک‌ها خواهد داشت؟

هانی زاده: رژیم صهیونیستی بارها  اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد کمک‌های بشردوستانه به غزه برسد. بر اساس این قطعنامه کمک‌ها باید از مرز رفح وارد غزه شود ، هرچند پیش بینی می‌شود اسرائیل برای ورود کمک ها مقاومت کند. از آنجایی که اظهارات اخیر آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل  هم  که انتقادات شدیدی به رژیم صهیونیستی داشته، نشان می‌دهد که جامعه جهانی و نه فقط کشورهای اسلامی به طور جدی به دنبال این است که به تداوم جنگ در غزه، نسل کشی و محاصره این باریکه پایان دهد.

 

قطعنامه پیشین پیشنهادی آمریکا با وتو روسیه و چین مواجه شد و پیش از آن نیز چندین بار آمریکا قطعنامه های موردحمایت این دو کشور را وتو کرد. چرا و چگونه در مورد قطعنامه اخیر اجماع صورت گرفت؟

هانی زاده: آمریکا بارها اعلام کرده است حمله به رفح خط قرمز است و سازمان ملل بر فاجعه آمیز بودن تبعات حمله به رفح با وجود پناهندگان و آوارگان جنگ در این شهر هشدار داده اند، اما مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند که اشغال رفع را در مرحله بعدی عملیاتی خواهند کرد. این مسئله موجب بروز اختلافات میان امریکا و اسرائیل شده است. همچنین از آنجایی که امریکا در حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است هر دو نامزد این انتخابات  یعنی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه و بایدن از حزب دموکرات به دنبال کسب پشتیبانی و حمایت لابی رژیم صهیونیستی براي رسیدن به قدرت هستند، و تاکنون امتیازات بالایی را به رژیم صهیونیستی دادند و با ارسال تجهیزات پیشرفته و تسلیحات نظامی رژیم صهیونیستی را در جنگ غزه یاری دادند. اما فشار افکار عمومی در جهان  همچنین تظاهرات گسترده در  کشورهای اروپایی و امریکا و بروز اختلاف میان اتحادیه اروپا و امریکاسبب شد تا امریکا نسبت به این قطعنامه کمی نرمش نشان  داده  در نتیجه رای ممتنع بدهد و از حق وتو خود استفاده نکند.

 آیا می توان تصویب این قطعنامه را پیامی از سوی دولت بایدن به تل آویو دانست؟ از طرف دیگر نقش فشارهای جامعه اسلامی و عربی بر واشنگتن را تا چه حد میتوان در تصویب این قطعنامه موثر دانست؟

هانی زاده : به هر حال هم  همانطور که مشخص است جایگاه سازمان ملل و هم شرایط و موقعیت امریکا نزد افکار عمومی به شدت متزلزل شده است و امریکا برای بازسازی حیثیت خود به طور نمایشی به این قطعنامه رای ممتنع داد و وتو نکرد  سیاست‌های آمریکا تحریم شد زیرا جامعه جهانی به شدت نسبت به سیاست‌های امریکا تحریک شده و در واقع وحشت امریکا ازاین است که ملت‌های اسلامی بخواهند در آینده اقدامات سیاسی را علیه امریکا انجام دهند. امریکایی‌ها  ناچار شدند به طورظاهری از حق وتو در تصویب این قطعنامه اخیر استفاده نکنند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات