شنبه ؛ 06 مرداد 1403

مروری بر وضعیت مسلمانان در اروپا باشروع ماه مبارک رمضان

تحقیقات یک روزنامه نشان داده است که اگر شخصی به سادگی نام خود را از جان اسمیت به محمد تغییر دهد، در حالی که سایر جزئیات را ثابت نگه دارد، بیمه خودروی او ممکن است 1000 پوند دیگر هزینه داشته باشد. تحقیقات دیگر نشان داده است که رزومه هایی با نام های مسلمان سه برابر کمتر منجر به مصاحبه می شود.
کد خبر : 16067

تبیین:

با قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان موج اسلام هراسی مجددا در کشورهای اروپایی به راه افتاده است و  کشور‌هایی مانند اتریش، دانمارک، فرانسه  پیشتاز اعمال سیاست های خشونت آمیز علیه مسلمانان هستند و هر ساله محدودیت‌های بیشتری علیه مسلمانان در نظر می گیرند. در این کشور‌ها  دیدگاه ها  نسبت به مسلمانان بسیار افراطی است و دولت‌ها مواضع بسیار سختی را در قبال سازمان‌های غیردولتی مسلمان و افرادی که با اسلام‌هراسی مبارزه می‌کنند اتخاذ می‌کنند.

آنها این کارها را انجام می دهند زیرا توسط توطئه های اسلام هراسی که بدون چالش باقی می مانند، رادیکال شده اند.به همین ترتیب، این موضوع فقط در مورد نفرت نیست. این در مورد تعصب و نژادپرستی است که مسلمانان  در انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی با آن روبرو هستند.

روزنامه گاردین با انتشار گزارشی به موضوع مسلمانان این کشور و فعالیت‌های آن‌ها در ماه مبارک رمضان پرداخته است.برخی از مسلمانان انگلیسی در بحبوحه بمباران مداوم غزه و افزایش اسلام‌هراسی در انگلیس، با ناراحتی به استقبال رمضان رفته اند. این ماه معمولاً زمانی برای پرداختن به معنویات، مسائل اجتماعی و شادی است، اما بسیاری از نمازگزاران نگرانی و اندوه عمیق خود را از جان باختن و رنج فلسطینیان ابراز کردند.

تحقیقات یک روزنامه نشان داده است که اگر شخصی به سادگی نام خود را از جان اسمیت به محمد تغییر دهد، در حالی که سایر جزئیات را ثابت نگه دارد، بیمه خودروی او ممکن است 1000 پوند دیگر هزینه داشته باشد. تحقیقات دیگر نشان داده است که رزومه هایی با نام های مسلمان سه برابر کمتر منجر به مصاحبه می شود.

به همین دلیل است که اعضای جامعه مسلمانان از افزایش نگران کننده اسلام هراسی و جنایات نفرت ضد مسلمانان شگفت زده نمی شوند. آنها تهاجمات خرد روزمره را در سراسر جامعه می بینند. آنها می بینند که چگونه مردم می توانند مطالبی را در رسانه ها در مورد مسلمانان بیان کنند و چگونه می توانند به نفرت علیه آنها دامن بزنند، به گونه ای که هیچ کس آن را برای  هیچ جامعه دیگری قبول نمی کند، اما این افراد همچنان احترام خود را در فضاهای اصلی  جامعه حفظ می کنند.

اکنون بسیاری از مسلمانان نگران آینده فرزندان خود در بریتانیا هستند. برخی از درخشان‌ترین و باهوش‌ترین ذهن‌ها، از جمله بهترین پزشکان، مهندسان، بانک‌داران و تاجران مسلمان  می‌توانند به بازسازی بریتانیا، متحول کردن اقتصاد کمک کنند. جوامع مسلمان شاهد هستند که آمار ثبت شده دولت در مورد حملات علیه مسلمانان هر سال افزایش می یابد. آنها انفعال و عدم تمایل دولت را برای به دست گرفتن کنترل می بینند. آنها از یک سو می بینند که چگونه اوضاع بدتر می شود و از سوی دیگربه دولتی که حتی اسلام هراسی را آنطور که هست نمی نامد،امید حمایت ندارند .

انفعال دولت های غربی  به طورمستقیم یا غیرمستقیم در برابراسلام هراسی اجازه نهادینه شدن، تعبیه و حتی عادی شدن در سراسر جامعه را داده است. این امر محدود به اروپا نیست بلکه در میانمار، ما شاهد کارزار نسل‌کشی برای از بین بردن جوامع مسلمان روهینگیا بوده‌ایم که نتیجه آن  بیش از 25000 کشته و تقریباً 1 میلیون پناهنده به بازار کاکس بود. در هند، هم  کشتار مسلمانان ادامه دارد و در بدترین شکل آن در حال حاضر شاهد تحمل مجازات دسته جمعی  مردم مظلوم و بی پناه غزه هستیم.

سوگیری و احساسات منفی در مورد مسلمانان احتمالا در سال جاری میلادی نه تنها برای افراد بلکه برای نهاد‌ها نیز همچنان افزایش خواهد یافت.هر سال برای افراد مسلمان و همچنین برای سازمان‌های غیر دولتی مسلمان وضعیت سخت‌تر می‌شود؛ سازمان‌های غیردولتی مسلمان، به‌ویژه در فرانسه، تحت فشار شدید دولت این کشور در سال گذشته بودند و بسیاری از آن‌ها بدون هیچ پرونده قضایی یا مدرکی دال بر افراط‌گرایی توسط دولت تعطیل شد ند.

این فضای سوء ظن نسبت به مسلمانان، نسبت به مؤسسات آنها، نسبت به مساجد آنها، در مورد زندگی مذهبی و زندگی خصوصی آن‌ها توسط سیاستمداران، رسانه‌ها و روشنفکران در روایات این کشور‌ها وارد می‌شود؛ متأسفانه این روند روز به روز قابل قبول‌تر وعادی‌تر می‌شود.

اسلام هراسی باید از نظر سیاسی به عنوان یک مشکل شناخته شود و این اولین قدم است، سپس می‌توان در مورد راهبرد‌های مبارزه با اسلام‌هراسی صحبت کرد. نهاد‌های دانشگاهی اروپا باید از دیدگاه‌های مختلف روی اسلام‌هراسی کار کنند و تحقیقات میدانی انجام دهند؛ اسلام هراسی تنها تعصب علیه مسلمانان نیست بلکه ریشه در نژادپرستی دارد، این شکل جدیدی از نژادپرستی فرهنگی است و باید اینگونه درک شود تا بتوان به شیوه‌ای نظام مندتر با این مشکل مبارزه کرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات