دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
08 اسفند 1402 - 09:45
با تحولات منطقه و جهان

گزارش جدید آژانس درباره ذخایر اورانیوم ایران/ استفاده آمریکا از هوش مصنوعی در حملات به خاورمیانه/ واکنش آمریکا به گزارش جدید آژانس درباره ایران/ دیدار وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آلمان

گزارش جدید آژانس درباره ذخایر اورانیوم ایران، استفاده آمریکا از هوش مصنوعی در حملات به خاورمیانه، واکنش آمریکا به گزارش جدید آژانس درباره ایران، دیدار وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آلمان و درخواست ۲۵ کشور برای پیوستن به «بریکس» از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر : 15970

گزارش جدید آژانس درباره ذخایر اورانیوم ایران، استفاده آمریکا از هوش مصنوعی در حملات به خاورمیانه، واکنش آمریکا به گزارش جدید آژانس درباره ایران، دیدار وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آلمان و درخواست ۲۵ کشور برای پیوستن به «بریکس» از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

گزارش جدید آژانس درباره ذخایر اورانیوم ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با افزایش ۱۰۳۸.۷ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۵۵۲۵.۵ کیلوگرم رسیده است.

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که به رصد رویترز رسیده است، اعلام کرده که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با افزایش ۱۰۳۸.۷ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۵۵۲۵.۵ کیلوگرم رسیده است.

رویترز به نقل از آژانس اتمی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد با کاهشی ۶.۸ درصدی به ۱۲۱.۵ کیلوگرم رسیده است.

در این گزارش همچنین آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۲۰ درصد با افزایشی به ۷۱۲.۲ کیلوگرم رسیده است.

استفاده آمریکا از هوش مصنوعی در حملات به خاورمیانه

یک مقام دفاعی آمریکا گفت که واشنگتن از هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی اهداف حملات هوایی در عراق و سوریه در اوایل فوریه استفاده کرده است.

به گفته شویلر مور، افسر ارشد فناوری فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام (CENTCOM)، آمریکا از هوش مصنوعی برای حمله به اهداف بالقوه استفاده کرده است.

او به بلومبرگ نیوز گفت: «ما از دید رایانه ای برای شناسایی مناطق احتمالی تهدید استفاده کرده‌ایم. آمریکا به دنبال «تعداد زیادی» از تسلیحات راکتی نیروهای متخاصم در منطقه است.

واکنش آمریکا به گزارش جدید آژانس درباره ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سوالی درباره انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران پاسخ داد.

 متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ادعای خبرگزاری رویترز درباره رویت گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، مبنی بر این که چه واکنشی به کاهش سطح «اورانیوم نزدیک به سطح بمب» ایران دارد که در این گزارش به آن اشاره شده، گفت: تا جایی که می‌دانم، این گزارش هنوز علنی نشده است و من درباره گزارشی که هنوز منتشر نشده، نظری نمی‌دهم.

میلر در بخشی از این نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده، گفت: اما ما همچنان نگرانی‌هایی جدی درباره تداوم گسترش برنامه هسته‌ای ایران، از جمله تولید مداوم اورانیوم با خلوص بالا داریم که هیچ دلیل غیرنظامی موثقی ندارد.

ادعای میلر درباره نبود اهداف غیرنظامی موثق در برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران ضمن تاکید بر حق برخورداری ایران از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برای مصارفی همچون رادیوداروها، گفته‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد.

سفر مخفیانه مقامات نظامی رژیم اسرائیل به مصر و مذاکره درباره حمله به جنوب غزه
منابع آمریکایی می‌گویند هفته گذشته دو تن از مقامات ارشد نظامی رژیم اسرائیل به مصر رفته و با همتایان خود درباره یورش و حمله به منطقه رفح در جنوب نوار غزه رایزنی‌هایی داشته‌اند.

وب سایت خبری آکسیوس آمریکا که روابط نزدیکی به برخی از سران رژیم اسرائیل دارد، به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت که هرتسی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل و رونن بار، رئیس امنیت داخلی این رژیم (شاباک) هفته گذشته مخفیانیه به قاهره رفته‌اند تا هم‌تایان مصری خود را از این مطمئن کنند که رژیم تل‌آویو گام‌هایی را اتخاذ خواهد کرد تا «عملیات زمینی» در رفح «هرگز» منجر به سرازیر شدن آوارگان فلسطینی به داخل اراضی مصر نشود.

بنا به ادعای این وب سایت، این سفر  مقامات بلندپایه نظامی صهیونیست بیانگر اهمیتی است که حکومت تل‌آویو به روابط امنیتی خود با مصر می‌دهد؛ مصری که قطعا هشدار داده کوچاندن فلسطینیان به شبه جزیره سیناء منجر به ایجاد شکاف در روابط بین قاهره و تل‌آویو خواهد شد.

 

دیدار وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آلمان

 «آنی بادالیان» سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان امروز سه‌شنبه اعلام کرد آرارات میرزویان و جیحون بایراموف، وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در رأس هیات‌های دیپلماتیک در روزهای ۲۸ تا ۲۹ فوریه (۹ و ۱۰ اسفند) در شهر برلین، پایتخت آلمان دیدار و گفتگو خواهند کرد.

دیروز دوشنبه نیز «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که جمهوری آذربایجان و ارمنستان در روزهای آینده درباره پیش نویس توافقنامه صلح گفتگو خواهند کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در این باره گفت: قرار است در روزهای آینده در خصوص توافقنامه صلح بین هیئت‌های آذربایجان و ارمنستان مذاکراتی صورت گیرد. دیپلمات ارشد جمهوری آذربایجان جزئیات بیشتری در مورد مذاکرات آتی با ارمنستان ارائه نکرد.

با وجود توقف مذاکرات میان باکو و ایروان، دو کشور کار بر روی متن توافقنامه صلح را ادامه دادند. پس از دیدار «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، تصمیم گرفته شد که مذاکرات از سر گرفته شود.

درخواست ۲۵ کشور برای پیوستن به «بریکس»

«مزووکیلی ماکتوکا» سفیر آفریقای جنوبی در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد در حال حاضر ۲۵ کشور در فهرست انتظار پیوستن به بریکس هستند و پیش‌بینی می‌شود اعضای جدیدی در نشست کازانِ روسیه به این گروه معرفی شوند.

ماکتوکا درادامه افزود: روشن شدن چگونگی پیوستن یک کشور به بریکس مهم است. من نمی‌خواستم از کلمه پیوستن استفاده کنم برای عضوشدن در گروه بریکس دو فرآیند وجود دارد.

وی دراین‌باره تشریح کرد: در فرآیند شمار یک، کشور موردنظر می‌تواند قصدش برای پیوستن به بریکس را نشان دهد. در فرآیند شماره دو، می‌توانید مستقیما درخواست دهید و بگویید من می‌خواهم به بریکس بپیوندم. هم‌اکنون ۶ کشور از این ۲۵ کشور درخواست رسمی داده‌اند و بقیه نیز اعلام تمایل کرده‌اند، با این حال تا اجلاس بریکس در اکتبر در شهر کازان فهرست نامزدهای نهایی مشخص خواهد شد و بریکس بزرگ‌تر خواهد شد.

اوایل دی ماه «آنیل سوکلال» نماینده آفریقای جنوبی در گروه «بریکس» اعلام کرد که ۵ کشور ایران، عربستان سعودی، امارات، اتیوپی، و مصر از امروز اول ژانویه ۲۰۲۴ به بریکس می‌پیوندند.

کشورهای گرروه بریکس که در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، در ماه آگوست گذشته از شش کشور دیگر دعوت کرد تا به این گروه بپیوندند؛ گروهی که هدف آن مقابله با سلطه نظم جهانی به رهبری آمریکاست.

روسیه گروه بریکس را در سال ۲۰۰۹ تأسیس کرد و در حال حاضر ۴۲ درصد از جمعیت جهان، ۳۰ درصد از جغرافیای جهانی و ۲۴ درصد از تولید اقتصادی جهانی را تشکیل می دهد.

پنج کشور جدید با شرکت در آخرین نشست بریکس در دوربانِ آفریقای جنوبی، در اوایل ماه ژانویه این دعوت را پذیرفتند و نمایندگان آنها در نشست بریکس در ۳۰ ژانویه در مسکو شرکت کردند.

با این حال، کشور آرژانتین پس از پیروزی خاویر مایلی، رییس‌جمهور راست‌گرا و افراطی در ماه گذشته، درخواست این کشور برای پیوستن به بریکس را لغو کرد.