دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
20 آذر 1402 - 13:56

سابقه سیاه امریکا در کاربرد «حق وتو» در حمایت از رژیم صهیونیستی

آمریکا ید طولایی در وتو کردن قطعنامه های شورای امنیت دارد و تاکنون حدود 79 بار از حق وتو استفاده کرده است.
کد خبر : 15650

پایگاه رهنما:

 پس از آن که ایالات متحده آمریکا از وتوی خود علیه قطعنامه ارائه شده توسط امارات متحده عربی با حمایت بیش از 80  کشور برای توقف جنگ و برقراری آتش‌بس استفاده کرد، موجی از محکومیت‌های بین المللی روانه کاخ سفید شد تا نشان دهد جامعه بین‌المللی آمریکا را برخلاف ادعاهایش مانع اصلی صلح و شریک جرم صهیونیست‌ها در غزه می‌دانند. 

کاخ سفید پیشتر و در 26 اکتبر (7 آبان) نیز به همراه دیگر کشورهای غربی از تصویب پیشنویس قطعنامه مشابهی که از سوی روسیه ارائه شده بود ممانعت کرده بود.
سازمان همکاری اسلامی که شامل 57 عضو است، در بیانیه‌ای که از سوی دبیرکل آن، «حسین ابراهیم طه» صادر شد ناامیدی و محکومیت خود را از ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه‌ای قاطع برای آتش بس در غزه ابراز داشت.

طه افزود: این شکست بر نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، حفاظت از غیرنظامیان بی‌گناه و پایان دادن به وضعیت رو به وخامت انسانی در نتیجه تجاوزات وحشیانه مستمر اسرائیل به مردم فلسطین تأثیر منفی خواهد داشت».

وی هشدار داد که ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در بر عهده گرفتن مسئولیت های خود در این مرحله حساس، به اشغالگران اسرائیلی فرصتی برای ادامه و تشدید تجاوزات خود علیه مردم فلسطین می دهد.

روسیه و چیت به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت نیز اقدام آمریکا در جلوگیری از تصویب قطعنامه را محکوم کردند.
 به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به وتوی آمریکا گفت: آمریکا با این اقدام هزاران غیرنظامی را در اسرائیل و فلسطین به اعدام محکوم کرد.

ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل نیز گفت: استفاده از حق وتو علیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری به دلایل بشردوستانه در غزه است، بسیار ناامیدکننده و تاسف‌آور است. ژانگ در بیانیه‌ای جداگانه گفت: «چشم بستن بر ادامه جنگ، در حالی که [واشنگتن] ادعای نگرانی برای جان و امنیت ساکنان غزه و نیازهای بشردوستانه در آنجا را دارد، متناقض است».

آوریل بنوا، مدیر اجرایی پزشکان بدون مرز در ایالات متحده نیز با محکومیت وتوی قطعنامه، گفت که استفاده واشنگتن از وتو علیه آتش بس در غزه، این کشور را شریک در قتل عام مردم غزه می کند.

سد آمریکا بر سر اقدام شورای امنیت برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در غزه موجب شده تا حجم تلفات به شدت افزایش یابد و به بیش از 17400 شهید و نزدیک به 50 هزار نفر زخمی که بیشتر آنها کودک و زن هستند، برسد و از طرف دیگر با نابودی زیرساخت‌های غزه ناظران از تهدید بروز یک "فاجعه انسانی بی‌سابقه" سخن بگویند.

تاریخچه وتوی آمریکا به سود رژیم صهیونیستی
آمریکا ید طولایی در وتو کردن قطعنامه های شورای امنیت دارد و تاکنون حدود 79 بار از حق وتو استفاده کرده است. نکته جالب توجه آنکه از این تعداد 50 وتو مربوط به قطعنامه‌های با موضوع اشغالگری رژیم صهیونیستی بوده است از جمله حمله اسرائیل به جنوب لبنان و همچنین حمایت از اشغال بلندی های جولان سوریه توسط رژیم صهیونیستی. این یعنی کاخ سفید نقش بسیار برجسته‌ای در تداوم جنایات رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بین المللی توسط این رژیم داشته است.

تنها باری که ایالات متحده از حق وتو خود در مورد پیش‌نویس قطعنامه مربوط به اسرائیل استفاده نکرد، در سال 1972 بود، زمانی که پیش‌نویس قطعنامه از همه طرف‌ها خواست فوراً عملیات‌ نظامی را متوقف کنند و این به نفع رژیم صهیونیستی بود که پیش از شروع جنگ با جبهه مشترک اعراب در اکتبر 1973 در موقعیت ضعیف‌تری قرار داشت.

اولین باری که آمریکا از حق وتو برای حمایت از رژیم صهیونیستی استفاده کرد در سال 1973 بود که به پیش نویس قطعنامه حمایت از حق فلسطینیان و خروج ارتش صهیونیستی از سرزمین های عربی تحت اشغال رای منفی داد. تا پیش از عملیات طوفان الاقصی نیز آخرین وتوی آمریکا علیه فلسطین در 18 دسامبر 2017 بود که علیه پیش نویس قطعنامه مصر در رد اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط کاخ سفید و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به این شهر از حق وتو استفاده کرد. 

1976
- 25 ژانویه: ایالات متحده از وتوی خود برای جلوگیری از قطعنامه ارائه شده توسط پاکستان، پاناما، تانزانیا و رومانی که در آن از حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و ایجاد یک کشور مستقل مطابق با منشور سازمان ملل متحد حمایت کرده و از اسرائیل می‌خواست تا از سرزمین های اشغالی از ژوئن 1967، و ایجاد شهرک های یهودی در سرزمین های اشغالی عقب‌نشینی کند.

- 25 مارس: ایالات متحده از وتوی خود علیه قطعنامه ارائه شده توسط گروهی از کشورهای جهان سوم که از اسرائیل خواسته بود تا از هرگونه اقدام علیه جمعیت عرب در سرزمین های اشغالی خودداری کند، استفاده کرد.

- 29 ژوئن: ایالات متحده از وتوی خود علیه قطعنامه ارائه شده توسط گویان، پاکستان، پاناما و تانزانیا که در آن حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و بازگشت به سرزمین خود و حق استقلال و حاکمیت آنها تأیید شد، استفاده کرد.

30 آوریل 1980: وتوی آمریکا علیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که توسط تونس در حمایت از استفاده مردم فلسطین از حقوق مشروع خود ارائه شده بود.

1982 

در سال 1982 ایالات متحده 7 بار از حق وتو برای حمایت از رژیم صهیونیستی استفاده کرد.

20 ژانویه: وتوی ایالات متحده علیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که اسرائیل را به دلیل الحاق بلندی‌های جولان سوریه تحریم می‌کرد.

25 فوریه: وتوی ایالات متحده علیه پیش نویس قطعنامه اردن که از مقامات محلی فلسطین خواسته بود وظایف خود را انجام دهند و همه اقدامات اعمال شده در کرانه باختری را لغو کنند.

2 آوریل: وتوی آمریکا علیه پیش نویس قطعنامه ای که اسرائیل را به دلیل سوء قصد به جان بسام شاکا، شهردار نابلس محکوم می کرد.

20 آوریل: ایالات متحده از وتوی خود علیه پیش نویس قطعنامه عربی در محکومیت حمله به مسجد الاقصی استفاده کرد.

9 ژوئن: وتوی پیش نویس قطعنامه اسپانیا که تهاجم اسرائیل به لبنان را محکوم می کند.

25 ژوئن: آمریکا پیش نویس قطعنامه فرانسه در شورای امنیت در مورد تهاجم اسرائیل به لبنان را وتو کرد.

6 اوت: ایالات متحده مانع از صدور قطعنامه محکومیت اسرائیل به دلیل بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه به ویژه با حمله به لبنان شد.

15فوریه1983
ایالات متحده به قطعنامه ای درباره محکومیت قتل عام اردوگاه های آوارگان فلسطینی در صبرا و شتیلا در لبنان رای منفی داد .

6 سپتامبر1984
ایالات متحده از وتوی خود علیه صدور قطعنامه ای که تأیید می کرد باید مفاد کنوانسیون چهارم ژنو 1949 در مورد سرزمین های اشغالی اعمال شود، استفاده کرد.

1985
12 مارس: ایالات متحده از وتوی خود علیه پیش نویس قطعنامه لبنان در شورای امنیت در محکومیت اقدامات اسرائیل در جنوب لبنان استفاده کرد.

13 سپتامبر: واشنگتن از وتوی خود برای جلوگیری از تصویب پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت در محکومیت اقدامات ظالمانه اسرائیل علیه فلسطینیان استفاده نمود.

1986
17 ژانویه: ایالات متحده پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت وتو کرد که از اسرائیل خواسته بود نیروهای خود را از لبنان خارج کند.

30 ژانویه: آمریکا علیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت که هتک حرمت به ساحت مسجد الاقصی توسط اسرائیل را محکوم و ادعای اسرائیل مبنی بر در نظر گرفتن بیت المقدس به عنوان پایتخت خود را رد می کرد، رای داد.

7 فوریه: ایالات متحده از وتوی خود در شورای امنیت برای جلوگیری از صدور قطعنامه در محکومیت ربودن هواپیمای مسافربری لیبی توسط اسرائیل استفاده کرد.

20 فوریه1987
در این سال ایالات متحده به قطعنامه‌ای رای منفی داد که در آن توقف سیاست «مشت آهنین» و شکستن استخوان‌های کودکانی که در انتفاضه اول فلسطین سنگ پرتاب می‌کردند، را خواستار شده بود.

1988
18 ژانویه: واشنگتن از وتوی خود علیه پیش‌نویس قطعنامه‌ محکومیت حملات اسرائیل به جنوب لبنان و اقدامات علیه غیرنظامیان استفاده کرد. 

1 فوریه: ایالات متحده قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت برای محدود کردن اقدامات تلافی جویانه اسرائیل علیه فلسطینیان در سرزمین های اشغالی را وتو کرد.

15 آوریل: وتوی آمریکا علیه قطعنامه شورای امنیت که اسرائیل را به دلیل استفاده از سیاست مشت آهنین در قبال انتفاضه فلسطین در سرزمین های اشغالی محکوم می نمود.

10 مه: ایالات متحده از وتوی خود برای جلوگیری از تصویب پیش نویس قطعنامه شورای امنیت در محکومیت تهاجم اسرائیل به جنوب لبنان استفاده کرد.

14 دسامبر: ایالات متحده از وتوی خود برای جلوگیری از صدور قطعنامه شورای امنیت در محکومیت حمله هوایی و زمینی اسرائیل به خاک لبنان استفاده کرد.

1989
1 فوریه: ایالات متحده با استفاده از وتوی خود، تلاش های شورای امنیت برای صدور بیانیه ای مبنی بر رد اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین و درخواست از آن به رعایت کنوانسیون ژنو در مورد حقوق غیرنظامیان در زمان جنگ را متوقف کرد.

18 فوریه: آمریکا علیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل که اسرائیل را به دلیل نقض حقوق بشر در سرزمین‌های عربی اشغالی محکوم می‌نمود، اقدام کرد.

9 ژوئن: کاخ سفید از وتوی خود علیه پیش نویس قطعنامه کشورهای غیرمتعهد که اسرائیل را به دلیل سیاست سرکوبگرانه اش در سرزمین های اشغالی محکوم کردند، استفاده نمود.

7 نوامبر: قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت در محکومیت اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی توسط آمریکا وتو شد.

 1ژوئن1990

 در این سال آمریکا علیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که توسط کشورهای غیرمتعهد برای اعزام کمیته بین‌المللی به سرزمین‌های اشغالی برای بررسی حقایق درباره اقدامات ظالمانه اسرائیل علیه مردم فلسطین ارائه شد، رای داد.

17 مارس 1995

به دلیل توسل واشنگتن به حق وتو، شورای امنیت نتوانست به قطعنامه ای دست یابد که از اسرائیل بخواهد تصمیمات خود را برای مصادره 53 دونم، (یک دونم معادل هزار متر مربع) از اراضی فلسطینی در بیت المقدس شرقی متوقف کند.

1997
4 مارس: وتو واشنگتن علیه پیشنویس قطعنامه شورای امنیت درباره فعالیت های شهرک سازی اسرائیل در قدس شرقی.

21 مارس: ایالات متحده مجدداً به پیش نویس قطعنامه محکومیت ساخت شهرک های یهودی نشین توسط اسرائیل در کوه ابوغانیم در شرق شهر قدس اشغالی رای منفی داد.

2001
27 مارس: ایالات متحده از وتوی خود استفاده کرد تا شورای امنیت را از صدور قطعنامه ای مبنی بر اجازه ایجاد یک نیروی ناظر بین المللی برای محافظت از فلسطینیان در کرانه باختری و غزه ناتوان بگذارد.

14 دسامبر: واشنگتن از وتوی خود استفاده کرد و پیش نویس قطعنامه ای را که خواستار عقب نشینی اسرائیل از سرزمین های تحت حکومت خودگردان فلسطین و محکوم کردن حملات به غیرنظامیان بود، عقیم گذاشت.

20 دسامبر 2002

 واشنگتن پیش نویس قطعنامه پیشنهادی سوریه برای محکومیت قتل تعدادی از کارمندان سازمان ملل توسط نیروهای اسرائیلی و همچنین تخریب عمدی انبار برنامه جهانی غذا در سرزمین های اشغالی فلسطین را وتو کرد.

2003
14 ژوئیه: وتوی آمریکا علیه قطعنامه ای که خواستار برچیدن دیوار حائل می‌شد زیرا این دیوار زمین ها و ارتباطات تشکیلات خودگردان فلسطین را قطع و حقوق شهروندان فلسطینی را نقض شده می‌دانست.

16 ژوئیه: ایالات متحده از وتوی خود در برابر پیش نویس قطعنامه برای محافظت از یاسر عرفات رئیس جمهور فلسطین پس از تصمیم کنست اسرائیل برای "خلاص شدن از شر او" استفاده کرد. 

2004
25 مارس: ایالات متحده با حق وتو به حذف پیش نویس قطعنامه محکومیت اسرائیل به دلیل ترور شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی حماس، رأی داد.

5 اکتبر: واشنگتن در همین سال پیش نویس قطعنامه ای دیگر را وتو کرد که از اسرائیل خواسته بود تجاوز خود به شمال نوار غزه را متوقف کند و از این منطقه خارج شود.

13ژوئیه 2006

شورای امنیت به دلیل وتوی آمریکا، در تصویب قطعنامه ای مبنی بر درخواست آزادی سرباز اسرائیلی بازداشت شده توسط جناح های مسلح فلسطینی در ازای آزادی اسرای فلسطینی در زندان های اشغالی و پایان محاصره و تهاجم اسرائیل به غزه، ناکام ماند.

31 دسامبر سال 2014

در این سال با وجود آنکه قطعنامه پیشنهادی برای به رسمیت شناخته شد کشور فلسطینی توسط اعضای شورای امنیت نتوانست 9 رای لازم را کسب کند اما حتی با این وجود هم واشنگتن به این قطعنامه رای منفی داد.

18 دسامبر 2017

آخرین وتوی آمریکا تا پیش عملیات طوفان الاقصی در این سال بود که واشنگتن پیش نویس قطعنامه مصر در رد اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط کاخ سفید و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به این شهر را وتو کرد. این پیش نویس با حمایت 14 کشور از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد یکجانبه‌گرایی تاریخی آمریکا در حمایت اشغالگری و ماشین کشتار صهیونیستی علیه فلسطینیان را نشان داد چنانکه در نشست روز جمعه نیز این واقعه تکرار شد و آمریکا تنها کشوری بود که رای به تداوم سلاخی غیرنظامیان غزه در پیش چشم جهانیان داد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات