دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
08 آذر 1402 - 15:48

اشتغال زندانیان استان آذربایجان‌غربی در بزرگترین شرکت تولید مخازن یکپارچه پلی‌اتیلن

شرکت تولید محصولات پلی‌اتیلن ایران‌پاش فعالیت خود را از سال ۱۳۶۶ در شهرستان ارومیه استان آذربایجان‌غربی آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر تولیدهای خود را به بیش از ۳۵ کشور دنیا صادر و زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر را در استان فراهم کرده است.
کد خبر : 15577

پایگاه رهنما:

نگاه ویژه به امر تولید و اشتغال همواره از تاکیدات مقام معظم رهبری به مسئولان و دست‌اندرکاران نظام در دیدار‌ها و برنامه‌های مختلف بوده است. با نگاهی به مضمون دیدار‌ها و سخنرانی‌های ایشان در جمع مردم و به مناسبت‌های مختلف می‌توان دریافت که مقوله تولید و اشتغال به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه‌ای که در معیشت و زندگی مردم و البته در پیشبرد اهداف نطام دارد همواره جزء ثابت بیانات ایشان است و کمتر دیده شده که ایشان در یک سخنرانی به اهمیت حوزه تولید، اشتغال و حمایت از تولید نپرداخته باشند.

نامگذاری شعار سال با عناوین مرتبط با تولید و اقتصاد در طول سالیان متوالی از سوی ایشان موید اهمیت این حوزه در سیاست‌های کلی نظام است.

تولید و اشتغال نیروی انسانی، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تشکیل می‌دهد. بیکاری علاوه بر اتلاف منابع انسانی، مسائل و مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را به همراه دارد.

با تکیه بر تولید داخلی و اتکاء به قدرت درونی کشور، می‌توان بازار اشتغال را که از نقاط کلیدی و شاهراه اقتصادی - اجتماعی کشور به حساب می‌آید، به تحرک واداشت. در نتیجه، اقتصاد کشور را از حالت رکود خارج کرده و رشد اقتصادی را برای کشور به ارمغان آورد و از این طریق، با پیشگیری از شیوع و افزایش بیکاری در بخش اقتصادی، سبب رفاه اجتماعی شد و در بخش فرهنگی نیز، از آسیب‌های اخلاقی و روانی و ناهنجاری‌های اجتماعی کاست.

مقام معظم رهبری با آگاهی کامل از جنگ اقتصادی دشمن و اهداف آن‌ها از تشدید فشار‌ها و تحریم‌ها علیه ایران همواره تلاش کردند، به ارائه برنامه‌ها و الگو‌های مناسب جهت مقابله با این فشار‌ها بپردازند. با توجه به تشدید فشار‌ها و تحریم‌های دشمنان در سال‌های اخیر ایشان معتقدند که یکی از راه‌های عبور از مقطع حساس و سرنوشت‌ساز کنونی جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی است.

حمایت دولت از بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در شهریور ماه ۱۳۹۹ به مناسبت هفته دولت در ارتباط تصویری با رئیس‌جمهور و اعضای دولت، با تأکید بر لزوم تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، خاطرنشان کردند: بخش خصوصی دارای امکانات فراوان و نقدینگی لازم است و باید از طریق برطرف کردن مشکلات مالیاتی و مجوز‌ها و همچنین تسهیلات بانکی، بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری ترغیب کرد.

شرکت تولیدی و صنعتی ایران‌پاش به عنوان یک شرکت موفق و باسابقه در حوزه تولید محصولات پلی‌اتیلن توانسته است ضمن تامین نیاز‌های داخل بسیاری از تولیدات خود را به کشور‌های مختلف دنیا صادر و از این طریق برای کشور ارزآوری داشته باشد.

برای آشنایی با فعالیت و تولیدات شرکت ایران‌پاش با میرقاسم میرزاده، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

روایت زندگی یک کارآفرین/ از شهادت و مفقودالاثری تا ثبت در کتاب رکورد‌های گینس/ اشتغال زندانیان استان آذربایجان‌غربی در بزرگترین شرکت تولید مخازن یکپارچه پلی‌اتلین در جهان

تولید ۸۵۰ نوع محصول پلی‌اتیلن در شرکت ایران‌پاش

میزان: در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟  

میرزاده: بنده میرقاسم میرزاده هستم. مدیرعامل شرکت ایران‌پاش و متولد سال ۱۳۳۴ در روستای "پر" در ۲۰ کیلومتری شهرستان ارومیه. مدرک تحصیلی اینجانب دکترای اقتصاد و بازرگانی است و از سال ۱۳۶۶ شرکت تولیدی محصولات پلی‌اتیلن ایرانپاش را پایه‌ریزی کردم.

میزان: شرکت شما در حوزه‌ای فعال است؟ چه محصولاتی را در شرکت ایران‌پاش تولید می‌کنید؟

میرزاده: شرکت ایران‌پاش تولیدکننده بزرگترین مخازن پلی‎اتیلن یکپارچه در جهان است که از سال ۱۳۶۶ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر حدود ۸۵۰ نوع محصول متنوع را تولید و روانه بازار می‌کند. محصولات این شرکت شامل انواع مخازن عمودی، مکعبی، افقی، ته‌قیفی، زیرپله، انواع وان پلی‌اتیلن، انواع قایق‌های تندرو تفریحی و مسافربری، انواع تجهیزات شیلاتی و دریایی، قفس‌های پرورش ماهی برای آب‌های آزاد و سد‌ها، مبلمان شهری، تجهیزات ایمنی و ترافیکی، انواع تجهیزات پارکی و مجموعه‌های بازی کودک، مدارس پیش‌ساخته و بسیاری از تولیدات و لوازم دیگر است.

نام شرکت ایران‌پاش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد

میزان: چه توفیق‎ها و موفقیت‌هایی در سطح بین‌المللی دارید؟  

میرزاده: شرکت ایران‌پاش عضو انجمن جهانی روتاری مولدینگ است و با افتخار از سال ۱۳۸۲ موفق به عضویت در این انجمن شد و همواره در جلسات این انجمن به عنوان نماینده ایران و شاگرد اول این انجمن پرچم مقدس کشور عزیزمان را بالا می‌برد. نام این شرکت همچنین در سال ۱۳۸۶ با تولید بزرگترین مخزن پلی‌اتیلن یکپارچه در جهان در کتاب گینس به ثبت رسیده است.

 

روایت زندگی یک کارآفرین/ از شهادت و مفقودالاثری تا ثبت در کتاب رکورد‌های گینس/ اشتغال زندانیان استان آذربایجان‌غربی در بزرگترین شرکت تولید مخازن یکپارچه پلی‌اتلین در جهان

تولید سالانه ۶ هزار تن انواع محصولات پلی‌اتیلن

میزان: میزان تولید سالانه شما چقدر است؟ و به چه کشور‌هایی صادرات دارید؟  

میرزاده: در حال حاضر تولید سالانه شرکت ۶ هزار تن است. محصولات ما علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی به ۳۵ کشور حتی به آلمان و چین و ... صادر می‌شود. با توجه به اینکه محصولات ما از نظر تنوع، قیمت و کیفیت قابل رقابت با سایر کشور‌های جهان هستند و حتی می‌توان گفت در سطح بالاتری قرار داریم تلاش داریم تا محصولات خود را به سایر کشور‌های متقاضی نیز صادر کنیم.

میزان: شما تاکنون برای چند نفر توانسته‌اید شغل ایجاد کنید؟

میزاده: در حال حاضر ۱۰۰ نفر به طور مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند. این شرکت همچنین توانسته است به صورت غیرمستقیم برای ۳ هزار نفر دیگر نیز اشتغال ایجاد کند. ۱۵ نفر از زندانیان استان آذربایجان‌غربی نیز در حال حاضر در این شرکت مشغول به کار هستند و در صورت معرفی مراجع قضایی استان می‌توانیم ۵۰ نفر دیگر از این مددجویان را در شرکت مشغول به کار کنیم. با توجه به اینکه خانواده‌های این مددجویان معمولا در تنگنا‌های مالی قرار دارند اگر دستگاه قضایی استان زندانیان جدیدی را برای کار معرفی کنند برای استخدام آن‌ها مشکل خاصی نداریم. برای آغاز به کار در این واحد تولیدی زندانیان نیاز به مهارت خاصی ندارند و به شرط علاقه و پشتکار فردی مددجویان، آموزش‌های لازم به آنان داده می‌شود تا در دوران حبس درآمد داشته باشند و برای تامین مخارج خود و خانواده‌شان با مشکل مواجه نشوند.

تحصیل ۶۰۰ دانشجو در واحد علمی _ کاربردی شرکت ایران‌پاش

میزان: درباره فعالیت واحد دانشگاهی شرکت ایران‌پاش نیز توضیح دهید؟

میرزاده: مرکز علمی کاربردی ایران‌پاش در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ دانشجو در ۱۴ رشته فنی در این دانشگاه در حال تحصیل هستند. همه رشته‌های آموزشی این دانشگاه مرتبط با تولید و صنعت هستند و بخشی از دانشجویان این دانشگاه در کنار تحصیل در این شرکت به کار گرفته شده‌اند. ما به دانشجویان خود توصیه می‌کنیم به جای کارمندی راه کارآفرینی و تولید را در پیش بگیرند و اهداف بزرگی را برای خود ترسیم کنند و برای رسیدن به هدف تلاش کنند. بنا بر تجربه شخصی خودم اعتقاد دارم جوانان برای ورود به بازار تولید باید از واحد‌های کوچک شروع کنند.

 

روایت زندگی یک کارآفرین/ از شهادت و مفقودالاثری تا ثبت در کتاب رکورد‌های گینس/ اشتغال زندانیان استان آذربایجان‌غربی در بزرگترین شرکت تولید مخازن یکپارچه پلی‌اتلین در جهان

تولد یک شرکت بزرگ از اتاقکی کوچک

میزان: کار خود را از کجا شروع کردید؟  

میرزاده: سال ۱۳۶۶ در حیاط کوچک خانه‌ام در ارومیه با استفاده از یک نبشی نمره ۳ یک آلونک کوچک با ابعاد ۱.۵ در ۱.۵ مترمربع ساختم و روی سردر آن نوشتم: مجتمع تولیدی_ صنعتی ایران‌پاش، و از آن روز برای تحقق این آرزوی دور و دراز تلاش کردم. هرچند که راه بسیار سخت و پرفراز و نشیبی بود، اما خدا را شاکرم که در این راه توانسته‌ام به موفقیت برسم. آن زمان پمپ سم‌پاش در کشور تولید نمی‌شد و ۱۰۰ درصد از خارج وارد می‌شد؛ بنابراین من هدفم را روی آن متمرکز کردم و به خودم قول دادم که کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کنم. در اوایل فقط پمپ سم‌پاش تولید می‌کردیم، اما با تلاش شبانه‌روزی و خستگی‎ناپذیری امروز بیش از ۸۵۰ نوع محصول متنوع در مجتمع ایران‌پاش تولید می‌شود.

میزان: تا قبل از شروع به کار شرکت ایران‌پاش به چه کاری مشغول بودید؟  

میرزاده: بنده از سال ۱۳۶۶ در جهادسازندگی استان مشغول به کار بودم و حتی مامور خدمت برای راه‌اندازی و بنیانگذار شرکت تراکتورسازی ارومیه بودم و دوباره به جهاد برگشته و به عنوان قائم مقام مدیر اجرائی جهاد استان مشغول شدم. ولی بنا به دلایلی با یک استخاره تصمیم گرفتم راه زندگی جدیدی را در پیش بگیرم بنابراین به سراغ همان آلونک کوچک با نام بزرگ مجتمع تولیدی_ صنعتی ایران‌پاش رفتم.

جوانان برای موفقیت باید نوآوری داشته باشند

میزان: آیا به نظر شما جوانان ما می‌توانند وارد عرصه تولید شوند؟

میرزاده: جوانان امروزی نسل بسیار خوش‌فکر و خلاقی هستند و می‌توانند آینده خوبی را برای خود و ایران اسلامی رقم بزنند و برای این کار باید از خلا‌ها و کمبود‌های کشور استفاده کنند. همواره خلاق و نواندیش باشند و تلاش کنند کمبود‌ها و کاستی‌های کشور را با محصولات جدید و مورد نیاز پر کنند. هر طرح و ایده خلاقانه‌ای که دارند آن را پرورش دهند و به تولید برسانند. کاری که خودم توانستم آن را به انجام برسانم و در شرایط فعلی قرار بگیرم.

میزان: چه میزان از تولیدات شما به کشور‌های مختلف صادر می‌شود؟ و این صادرات چقدر برای کشور ارزآوری دارد؟  

میرزاده: بخش عمده فروش محصولات شرکت از طریق سفارش‌گیری انجام می‌شود. حدود ۵۰ درصد از تولید سالانه این شرکت یعنی حدود ۳ هزار تن از تولیدات ما به کشور‌های مختلف صادر می‌شود، اما در اغلب اوقات مشتریان ما به شرکت مراجعه و سفارشات خود را ثبت می‌کنند و مبلغ آن را به صورت نقدی پرداخت و امور مربوط به گمرک و ارسال محصولات برعهده خود مشتری است. شرکت ایران‌پاش به طور میانگین در سال چیزی حدود ۵۰ میلیون دلار برای کشور ارز‌آوری می‌کند.

مشکلات مالیاتی سد راه موفقیت تولیدکنندگان می‌شود

میزان: در این راه با چه مشکلاتی از سوی نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی و دولتی مواجه بودید؟

میرزاده: تلاش برای حمایت از تولید و تولید کننده همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. نامگذاری شعار‌های سال در سنوات اخیر که همواره با تاکید بر موضوع تولید همراه بوده نشان از اهمیت و نگاه ویژه ایشان به امر تولید بوده است، اما متاسفانه برخی از مدیران به علت ناکارآمدی با اقدامات و تصمیمات اشتباه همواره چوب لای چرخ تولید می‌گذارند. دریافت سود‌های هنگفت بانکی و همچنین وضع مالیات‌های سنگین برای شرکت‌های تولیدی همواره برای تولیدکنندگان دردسر ساز بوده است و آنان را با مشکلاتی مواجه کرده و مانع از گردش پول در چرخه تولید می‌شود. اداره کل امور مالیاتی استان از سال ۱۳۶۶ دفاتر مالی ما را رد کرده است و ما را محکوم به پردخت مالیات غیرمتعارف کرده و در همین راستا مبالغی را نیز از حساب ما برداشت کرده است. ما در کمیسیون بدوی به این رای اعتراض کردیم و پرونده برای رسیدگی دقیق به دیوان عدالت ارسال شد و پس از بررسی دقیق کارشناسان دیوان از دفاتر مالی شرکت مشخص شد که اداره کل امور مالیاتی استان ۸۸۸ درصد بیشتر از مالیات قانونی از حساب ما برداشت کرده است و دیوان عدالت حکم برگشت این مبلغ به حساب شرکت را صادر کرده، اما پس از گذشت ۴ سال این سازمان از اجرای حکم دیوان عدالت سر باز می‌زند.

روایت زندگی یک کارآفرین/ از شهادت و مفقودالاثری تا ثبت در کتاب رکورد‌های گینس/ اشتغال زندانیان استان آذربایجان‌غربی در بزرگترین شرکت تولید مخازن یکپارچه پلی‌اتلین در جهان

حمایت‌های دستگاه قضایی و ایجاد اشتغال برای زندانیان

میزان: دستگاه قضایی استان چه حمایت‌هایی از شما داشته است؟  

میرزاده: تلاش‌های دستگاه قضایی آذربایجان‌غربی برای رونق تولید در استان بسیار قابل تقدیر است و حمایت‌های خوبی از تولیدکنندگان دارد. هرجا مانعی وجود داشته باشد برای رفع آن و هموار کردن مسیر پای کار می‌آید برای حمایت و بررسی مشکلات ما چند بار از شرکت ایران‌پاش بازدید کردند و با راهنمایی‌های مدیرکل دادگستری استان توانستیم زمینه اشتغال و حمایت از خانواده‌های برخی از زندانیان استان را فراهم کنیم.  

میزان: چه حمایت‌هایی از خانواده زندانیان داشتید؟  

میرزاده: کمک به هم‌نوع در دین مبین اسلام همواره مورد تاکید قرار گرفته است و ما بنا به وظیفه انسانی و دستورهای پیشوایان دینی باید به هم‌نوعان خود کمک کنیم. در مجموعه ایران‌پاش نیز در همین راستا حمایت از خانواده زندانیان را در دستور کار داریم و هرجا که احساس کنیم خانواده یک زندانی چه در شرکت مشغول به کار باشد چه نباشد به کمک نیاز دارد به آن‌ها کمک‌رسانی کنیم و باری از روی دوش آنان برداریم. مولا علی (ع) در دل شب به نیازمندان و مستمندان کمک می‌کردند و تلاش کردم به تأسی از مولا علی (ع) از کنار نیازمندان به آسودگی رد نشوم هرچند که این همه تلاش ما به مانند قطره‌ای در برابر دریای سخاوت و بخشش مولا علی (ع) است و ما هرگز نمی‌توانیم مثل ایشان باشیم، اما تلاش می‌کنیم به اندازه توان و وسع نفس خود راه ایشان را در پیش بگیریم. درهمین راستا برای خانواده‌های زندانیان شاغل در این کارخانه سبد‌های حمایتی در نظر گرفته شده و گاهی در صورت نیاز و مراجعه خود مددجویان کمک‌های موردی به این افراد اختصاص داده شده است. ضمن اینکه تمامی زندانیان شاغل در این شرکت در صورت تمایل می‌توانند پس از پایان دوران حبس نیز به فعالیت در این شرکت ادامه دهند. گاهی اوقات هم با پرداخت بدهی زندانی موجبات آزادی او را فراهم کردیم. به یاد دارم در یک مورد یک شخصی که کارمند دولت بود به دلیل بدهی در زندان بود که بدهی وی را پرداخت کرده و او را به جمع خانواده و جامعه برگرداندیم.

روایت زندگی یک کارآفرین/ از شهادت و مفقودالاثری تا ثبت در کتاب رکورد‌های گینس/ اشتغال زندانیان استان آذربایجان‌غربی در بزرگترین شرکت تولید مخازن یکپارچه پلی‌اتلین در جهان

از شهادت و مفقودالاثری تا جنگ در جبهه اقتصاد و تولید

میزان: چه چیزی باعث شده که شما به سمت انجام این امور خیر سوق پیدا کنید؟  

میرزاده: هرکار و نیتی که برای خدا و در راه رضای او باشد از طرف پروردگار بی‌پاسخ نمی‌ماند و من این موضوع را بار‌ها و بار‌ها با تمام وجود لمس کرده‌ام. بر اساس مفاهیم قرآن کریم اگر تمام دنیا جمع شوند و بخواهند کسی را زمین بزنند، اما خدا نخواهد هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند به آن شخص صدمه بزند و بالعکس اگر خدا بخواهد کسی زمین بخورد اگر تمام عالم از او حمایت کنند نمی‌توانند او را بلند کنند. بنده در تمام طول عمر خود چه در مسائل شخصی چه در مشکلات کاری همواره توکل و نگاهم به خدا بوده است.

در دوران جنگ تحمیلی نیز بنده به همراه شهید مهدی باکری در جبهه‌های جنگ حضور داشتم و حتی در جریان عملیات خیبر نام من در لیست شهدای گمنام قرار گرفته و قرار بود خانواده‌ام در ارومیه برای من مجلس عزاداری و ختم هم برگزار کنند، اما تقدیر الهی بر این شد که من زنده بمانم و حیف که از قافله شهدا جاماندم، اما همواره تلاش کردم در سنگر اقتصاد و تولید برای کشورم بجنگم و دفاع از کشورم را ادامه دهم.

میزان: و حرف اخر شما به عنوان یک کارآفرین موفق؟

میرزاده: جوانان نسل جدید با فکر باز و خلاقی که دارند می‌توانند افق‌های روشنی را پیش روی اقتصاد ایران باز کنند به شرط آنکه در کنار تلاش و همت خستگی‎ناپذیر همواره بخدا توکل کنند، از یاد او غافل نشوند و همواره از او یاری بگیرند.

در نهایت انتظار از دولتمندان به خاطر احترام به خون شهدا کاری کنند که سرمایه‌ها و مغز‌ها از مرز‌ها فرار نکنند و مسئولین در هر پست و مقامی که هستند نسبت به تخصص خود قبول سمت کنند. کشور ما طلاست و باید قدر آن را بدانیم و شاکر باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات