دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
27 آبان 1402 - 15:36

غزه، سقوط به جهنم گرسنگی

سازمان ملل درباره گرسنگی گسترده در غزه در بحبوحه فروپاشی سیستم های غذایی و کمبود سوخت هشدار داد.
کد خبر : 15501

پایگاه رهنما:

با تداوم و تشدید حملات، جنایات و کشتار رژیم صهیونیستی علیه ساکنان باریکه غزه دیگر به کار بردن کلماتی مانند «وضعیت بحرانی» یا «فوق بحرانی» توصیف کننده شرایط درمانی و انسانی فلسطینیان نیست

برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) هشدار داد که نوار غزه از کمبود شدید مواد غذایی رنج می برد. بحرانی که منجر به گرسنگی گسترده شده و تقریباً کل جمعیت منطقه محاصره شده غزه را در وضعیت بحران قرار داده است.

«سیندی مک کین»، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا اعلام کرده است که ذخایر آب و غذا در غزه «عملاً وجود ندارد». وی همچنین تاکید کرد که تنها بخشی از کمک های مورد نیاز از طریق مرزها به این منطقه می رسد. او گفت: «با نزدیک شدن سریع زمستان، پناهگاه‌های ناامن و شلوغ، و کمبود آب تمیز، غیرنظامیان با گرسنگی شدید مواجه هستند.» وی افزود: «هیچ راهی برای رفع نیازهای گرسنگی فعلی وجود ندارد. تنها امید این است که گذرگاه امن دیگری برای دسترسی بشردوستانه برای آوردن مواد غذایی نجات بخش به غزه باز شود.»

این هشدار یک هفته پس از آن اعلام شد که آخرین نانوایی غزه که با همکاری آژانس کار سازمان ملل می کرد، به دلیل کمبود سوخت بسته شد. این کمبود سوخت باعث توقف کامل تولید نان در تمام 130 نانوایی غزه شده است و بنابراین اکنون نان در غزه کمیاب یا در دسترس نیست.

«علیا زکی»، رئیس ارتباطات  برنامه غذا در فلسطین نیز بر لزوم تامین سوخت تاکید کرد و خاطرنشان کرد که کمبود سوخت امکان کمک به نیازمندان را محدود می‌کند، «زیرا بدون سوخت، کامیون‌ها نمی‌توانند حرکت کنند، کارخانه‌ها نمی‌توانند گندم را آسیاب کنند و نانوایی‌ها هم نمی توانند نان بپزند و زندگی به بن بست خواهد رسید.»

براساس گزارش‌ها؛ مواد غذایی که از طریق گذرگاه رفح از مصر وارد می شود در حال حاضر تنها 10 درصد نیاز غذایی کل جمعیت نوار غزه با 2.2 میلیون نفر جمعیت را تامین می‌کند.

بر اساس آمارها از 1129 کامیونی که از زمان افتتاح گذرگاه مرزی رفح در 21 اکتبر وارد غزه شده اند، تنها 447 کامیون حامل مواد غذایی بوده‌اند. این در حالی است که برنامه جهانی غذا گفته که حجم این مقدار غذا به طرز تاسف‌باری ناکافی است، به طوری که غذای ورودی به غزه تنها برای تامین 7 درصد از حداقل کالری مورد نیاز روزانه جمعیت کافی است.

از ماه گذشته، برنامه جهانی غذا به بیش از 700000 آواره غزه کمک های غذایی اضطراری ارائه کرده است و قصد دارد این کمک‌ها را به بیش از یک میلیون نفر در چند هفته آینده افزایش دهد.

"نان تبدیل به یک کالای تجملی شده است"
عبیر عطیفه، سخنگوی منطقه ای برنامه جهانی غذایی در خاورمیانه، به نوبه خود گفت: "مردم غزه به سختی می توانند یک وعده غذایی در روز دریافت کنند. گزینه های غذایی محدود به غذاهای کنسرو شده آنهم در صورت موجود بودن است، و تهیه نان به یک غذا لوکس تبدیل شده است. ."
وی هشدار داد که «غزه با خطر سقوط به جهنم گرسنگی مواجه است، مگر اینکه سوخت و مواد غذایی به سرعت تأمین شود» و گفت: «2.2 میلیون نفر، یعنی تقریباً کل جمعیت غزه، اکنون به کمک غذایی نیاز دارند».
در همین زمینه، سازمان امدادی آکسفام با بیان اینکه اسرائیل از قحطی به عنوان سلاحی در جنگ با نوار غزه استفاده می کند، هشدار داد که یک میلیون نفر در جنوب این منطقه آواره شده اند، خدمات برق و آب ندارند و با مقدار کمی غذا زندگی می کنند. او گفت که مردم غزه در معرض مجازات دسته جمعی قرار دارند.
پیشتر نیز سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو ) اعلام کرد که تمامی ساکنان نوار غزه از «ناامنی غذایی» به دلیل محاصره‌ای که توسط رژیم صهیونیستی از 7 اکتبر گذشته بر آنها تحمیل شده است، رنج می‌برند.  
کو دونگیو، رئیس این سازمان بین المللی گفته بود: «ماهیگیری، فعالیت‌های مرتبط با دام، و کشت میوه‌ها و سبزیجات تازه متوقف شده و دسترسی (غزه‌ها) به منابع حیاتی پروتئین و غذاهای مفید و همچنین منابع اشتغال و فرصت‌های معیشتی به شدت کاهش یافته است».

غزه بحران زده زیر آتش حملات

تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه برای چهل و سومین روز ادامه دارد. نهادهای بین‌المللی همچنان نسبت به وقوع یک بحران انسانی در این باریکه هشدار می‌دهند، اما نیروهای اشغالگر بی‌توجه به این هشدارها همچنان بیمارستان‌ها را هدف قرار داده و آنها را با تانک محاصره کرده‌اند. در ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی هواپیماهای اشغالگر به خانه‌ای در محله الجنینه در شرق رفح حمله کردند و تعدادی از شهروندان را شهید و زخمی کردند که به بیمارستان النجار منتقل شدند.

رژیم اشغالگر همچنین ساختمانی در شهر غزه را بمباران کرد و شاهدان عینی به المیادین وجود اجساد و ده‌ها مجروح را تایید کردند و از تیم‌های مربوطه برای اطفای حریق درخواست کردند. همچنین بامداد امروز، شنبه در بمباران چند آپارتمان مسکونی در شهر خان یونس توسط جنگنده‌های اشغالگر حدود ۲۷ فلسطینی که بیشتر آنها کودک بودند، شهید شدند.

بیمارستان‌ها در محاصره اشغالگران

زمانی که کلمه «بحرانی» و «فوق بحرانی» بازگوکننده شرایط بهداشت و درمان و رسیدگی به مجروحان ناشی از حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در نواز غزه نیست، بی شک مصداق بارز آن به محاصره شدید بیمارستان‌های این باریکه توسط تانک‌های رژیم صهیونیستی باز می‌گردد. یعنی علاوه بر بمباران بی‌امان طی 41 روز گذشته، با آغاز تجاوز زمینی این رژیم، تانک‌های صهیونیست‌ها اکنون در یکی از بی‌سابقه بی سابقه‌ترین جنایت‌هایی که بشر به چشم دیده است حتی بیمارستان‌های غزه را هم محاصره کردند. در همین باره رسانه‌های عبری نیز اذعان کردند که تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی دو بیمارستان را در مرکز شهر غزه محاصره کرده و خواستار تخلیه آنها شدند.

خبرنگار المیادین گزارش داد که تانک‌های اشغالگر بیمارستان‌های الرنتیسی، روانپزشکی، چشم پزشکی و النصر در نوار غزه را محاصره کردند. خبرنگار المیادین هم چینی افزود که اشغالگران به شدت اطراف این بیمارستان‌ها را بمباران و خروج غیرنظامیان را با خطر مواجه کرده و آنها را در معرض مرگ قرار داده‌اند. به گفته خبرنگار المیادین، بیشتر جاده‌های منتهی به این بیمارستان‌ها توسط اشغالگران بمباران شده‌ است. خبرگزاری شهاب نیز اعلام کرد، پس از بمباران‌های شبانه و به رغم درخواست‌ها از نهادهای بین‌المللی برای محافظت از بیماران، کودکان و آوارگان تانک‌های رژیم صهیونیستی در اطراف بیمارستان‌های الرنتیسی، النصر و چشم پزشکی مستقر شدند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد در بمباران رژیم صهیونیستی زایشگاه مجتمع پزشکی الشفا در غرب غزه را هدف قرار داد، یک فلسطینی شهید و یک کودک زخمی شد. وزارت بهداشت فلسطین در غزه با انتشار بیانیه‌ای کوتاه تاکید کرد که حمله جدید رژیم صهیونیستی به زایشگاه مجتمع پزشکی الشفا با گلوله‌های توپخانه‌ای انجام گرفت که منجر به شهادت یک نفر و زخمی شدن یک کودک شد. خبرنگار المیادین در غزه گزارش داد که اشغالگران میدان مجتمع پزشکی الشفا را هدف قرار دادند و علاوه بر هدف قرار دادن یک آپارتمان در مجاورت آن، دست‌کم شش تن شهید و تعدادی زخمی شدند. مدیر مجتمع پزشکی الشفا در غزه نیز به الجزیره گفت که بیش از شش نفر در بمباران مجتمع الشفا شهید شدند و اشغالگران تمام بیمارستان‌ها را بمباران می‌کنند. همه خواستار حفاظت از بیمارستان‌ها هستند و اشغالگران به هیچ درخواستی اهمیت نمی‌دهند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات