دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
17 مهر 1402 - 11:57

بکوش که صاحب خبر شوی

با گذشت تنها شش ماه از آغاز سال جاری، فرماندهی انتظامی کشور داغدار شهادت بیش از ۵۰ تن از نیروهای خدوم و ایثارگر خود در گوشه و کنار کشور بوده است.
کد خبر : 15245

پایگاه رهنما: 

با گذشت تنها شش ماه از آغاز سال جاری، فرماندهی انتظامی کشور داغدار شهادت بیش از ۵۰ تن از نیروهای خدوم و ایثارگر خود در گوشه و کنار کشور بوده است. جوانان و مردان غیوری که در لباس پلیس، بهایی گزاف به قیمت جان عزیز خود برای تأمین امنیت این مرز و بوم نثار کرده‌اند.

امنیت همان مأموریت بنیادی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که با مجموعه‌ای از پلیس‌های تخصصی ازجمله «پلیس فتا»، «پلیس راهور»، «فرماندهی مرزبانی فراجا»، «پلیس مبارزه با مواد مخدر»، «پلیس آگاهی فراجا» و گستره‌ِ متعدد از مأموریت‌های مخاطره‌آمیز شبانه‌روزی، سعی در برقراری آن داشته و مروری بر عملکرد اکنون و گذشته پلیس مؤید پیوند ناگسستنی پلیس با آرامش و امان شهروندان است.

مقابله با جنگ ترکیبی و هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان جهت تحت‌الشعاع قرار دادن افکار عمومی به‌ویژه در سال‌های اخیر و در جریان ناآرامی‌های مدنی مأموریت ویژه دیگری بود که در کنار خدمت‌رسانی‌های کارکنان فراجا در ایام خاص و مناسبت‌هایی همچون تعطیلات نوروزی، برگزاری جشن‌ها و سوگواری‌های عمومی، نیروی پلیس را ملزم به ارائه صادقانه‌ترین خدمات نموده است.

پلیس و مجموعه انتظامی کشور به تعبیر فرمانده کل قوا تنها سازمانی است که در سرتاسر کشور در مقابل چشم مردم حضور دارد و علاوه بر تأمین امنیت که نیاز مردم است، برای نظام هم آبرو تأمین می‌کند؛ اما به واقع تلاش‌های این عناصر اصلی آبرومندی نظام و جمهوری اسلامی تا چه حد در اختیار افکار عمومی جامعه قرار گرفته و در رسانه‌های اجتماعی، مکتوب و مجازی انعکاس داده شده است.

خبرگزاری پلیس یکی از اصلی‌ترین رسانه‌هایی است که علاوه بر نشریات و رسانه‌های مکتوب، وظیفه انعکاس اخبار و رویدادها، اقدامات و مأموریت‌های پلیس را در بستر فضای و عهده‌دار است؛ اما با توجه به گره خوردن زندگی امروز طیف وسیعی از اقشار جامعه با شبکه‌های اجتماعی آنچه بایسته است نقش‌آفرینی ملموس‌تر بخش‌های مسئول فراجا ازجمله معاونت فرهنگی و اجتماعی است.

به گفته فرمانده کل انتظامی کشور، تدبیر سازی و توجه به الزامات انسجام‌بخشی رسانه‌ای در فضای حقیقی و مجازی، وظیفه خطیر و اساسی این معاونت است که نیازمند اشراف اطلاعاتی با دریافت صحیح از صحنه‌گردانان اجتماعی و فرهنگی و در نتیجه شبکه‌سازی گسترده است.

سردار «احمدرضا رادان» ضمن به کار بردن تعبیر «افسرانی که در لبه جلویی نبرد هستند اما دیده نمی‌شوند» خطاب به معاونان فرهنگی اجتماعی فراجا بر این مهم نیز تأکید کرده است که باید تعامل خوب، سازنده و هم‌افزا با رسانه‌ها داشت و از وسایل ارتباطات جمعی، ابزار هنر و رسانه در راستای وضعیت سنجی مستمر از طرح‌های اجرایی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی به گونه‌ای مؤثر بهره‌برداری کرد.

بدون شک انعکاس خدمات، تلاش‌ها و عملکرد کارکنان پلیس و فرماندهی انتظامی کشور در ارتقای احساس امنیت تأثیرگذاری بسزایی دارد و همین امر فعالیت پر رنگ رسانه‌ای فراجا را بیش از پیش ضروری می‌نماید.

البته آن‌گونه که سخنگوی فرمانده انتظامی کشور بیان داشته، این فرماندهی علاوه بر ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف، با ایجاد و گسترش شبکه اطلاع‌رسانی خود، سعی کرده است تا مردم را از این خدمات آگاه کند.

به گفته سردار «سعید منتظر المهدی» علاوه بر خبرگزاری پلیس، اخبار مرتبط با انواع خدمات فرماندهی کل انتظامی ازجمله اخبار حوزه حوادث انتظامی، ترافیک، مبارزه با انواع جرائم مواد مخدر، قاچاق کالا و ... در تمامی اپلیکیشن‌های مورد استفاده روزمره عموم مردم بارگذاری و اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا همچنین از اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی فعالیت‌های این فرماندهی به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و سالیانه خبر داده است.

رسانه‌هایی ازجمله @tehranpolidepress، @policepress.ir.3

News.police.ir و @sokhangoo_police برخی از صفحات فعال وابسته به فرماندهی انتظامی کشور در رسانه‌های جمعی است. ناگفته نماند معاونت اجتماعی فراجا به فراخور ایام خاص سال همچون ایام اربعین حسینی، کلیپ‌هایی را تحت عنوان «نذر خدمت» در جهت انعکاس خدمات رده‌های مختلف پلیس، تهیه و به صورت روزانه و از طریق کانال خبری پلیس منتشر نمود.

این دست تلاش‌ها در کنار دایر نمودن قرارگاه فضای مجازی، نوید حضور پررنگ و مؤثر نهاد عالی‌رتبه انتظامی کشور در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و فراهم نمودن بستر مناسب نمایش توان پلیس کشور است.

خدمت‌رسانی کارکنان فراجا گستره‌ای به وسعت جغرافیای جمهوری اسلامی ایران دارد. خبر شهادت فرماندهان، افسران پلیس و کارکنان وظیفه فراجا در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر، مبارزه با اشرار و گروهک‌های تروریستی مسلح، درگیری با سارقان، برخورد با برهم زنندگان امنیت عمومی و حتی مأموریت‌های درون‌شهری و تأمین ایمنی شهروندان در تخریب سازه‌های ناایمن؛ سرخط خبرهایی است که هرچند روز یک‌بار روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد. خبرهایی که تلخ است اما شیرینی امنیت را به کام مردم هدیه می‌کند و به واقع به مصداق بیانات رهبری انقلاب اسلامی قدرت و رشادت نیروی انتظامی مایه افتخار و سربلندی نظام اسلامی است. بدون شک انعکاس خدمات این مجموعه مقتدر و مظلوم نیازمند مخاطب شناسی دقیق، توجه به ظرفیت موجود ابزار رسانه‌های اجتماعی، مدیریت رسانه‌ای هوشمندانه و اهتمام ویژه به توسعه و ارتقاء سواد رسانه‌ای است.

سواد رسانه

شبکه های اجتماعی یا انفرادی؟!

شبکه های اجتماعی یا انفرادی را از کسانی که با تمام افراد خانواده خود و بستگان قطع ارتباط کرده اند بهتر می توان تشخیص داد. این افراد چه چیزی را از دست داده اند و چه چیزی را بدست آورده اند. مهمان های زمان گذشته و مهمان های الان را باهم مقایسه کنید. در گذشته همه کنار هم بودند و باهم معاشرت می کردند. اما الان چه؟! ما درگیر فضاهای غلط رسانه ای شده ایم. فضاهای غلط، فضاهای اشتباه رسانه ای... ما در هر مکانی از رسانه ها استفاده می کنیم و مدیریت مصرف دیگر برای ما مطرح نیست. هر مکانی که کوچکترین فرصت را بدست آوریم برای مصرف. تفاوتی ندارد مهمانی، مترو، اتوبوس، تاکسی، صف انتظار و...در محیط های اجتماعی با صدای بلند با تلفن صحبت می کنیم و در مهمانی ها مدام سرمان توی گوشی است؛ اصلا توجهی به محیط اطرافمان نداریم؛ فقط و فقط گوشی موبایل... درست در هنگامی که تعدادی انسان واقعی در اطراف ما حضور دارند؛ ما در شبکه های اجتماعی به سر می بریم که فقط خودمان هستیم و خودمان... شبکه های اجتماعی ما را از انسان های اطرافمان دور کرده است؛ ما در میان جمع هستیم ولی تنها...   معصومه باباجانی

ارسال نظرات