پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 شهريور 1402 - 12:33

آماده باش اتمی

تا همین الان که جهان شاهد جنگ بین روسیه با اوکراین بوده است و با توجه به اینکه حداقل سه بار مسئولان روسیه از رئیس جمهور گرفته تا وزیر خارجه و « مدودوف » دبیر شورای عالی این کشور سخن از استفاده از سلاح هسته ای در صورت تهدید سرزمین شان رانده اند، شاهد فرمان آماده باش توسط کشوری برای بکارگیری از سلاح هسته ای نبوده ایم.
کد خبر : 15050

پایگاه رهنما:

تا همین الان که جهان شاهد جنگ بین روسیه با اوکراین بوده است و با توجه به اینکه حداقل سه بار مسئولان روسیه از رئیس جمهور گرفته تا وزیر خارجه و « مدودوف » دبیر شورای عالی این کشور سخن از استفاده از سلاح هسته ای در صورت تهدید سرزمین شان رانده اند، شاهد فرمان آماده باش توسط کشوری برای بکارگیری از سلاح هسته ای نبوده ایم.این بار شرق آسیا دستخوش تحولات امنیتی پیچیده ای شده است. از یک سو آمریکایی ها در قضیه تایوان ، چین هسته ای را تحریک و وادار به واکنش می کند و از سوی دیگر، شاهد آن هستیم که  هر روز کره شمالی یک آزمایش جدید موشکی  با کلاهک هسته ای  انجام می دهد و جهان را دچار ترس می کند.آمریکایی‌ها یک رزمایش نظامی با کره جنوبی شروع کرده‌اند؛ رویدادی که هرچند نوک پیکانش به سمت کره شمالی است، اما نیم‌نگاهی هم به چین دارد. همزمان پکن ، مجموعه‌ای از رزمایش‌های نظامی را در دریای جنوبی شروع کرده که به سمت واشنگتن نشانه‌گیری شده است. در میانه این خط و نشان‌های نظامی، رئیس ستاد کل نیرو‌های دفاع زمینی ژاپن گفته که برای بازدارندگی مقابل رقبای منطقه‌ای، به تسلیحات هسته‌ای آمریکا نیازمند است؛ خواسته‌ای که می‌تواند به یک توافق تضمین امنیت هسته‌ای در شکل و سیاق توافق اخیر واشنگتن- سئول منجر شود. رهبر کره شمالی در واکنش به این تحولات، هشدار داده که همکاری‌های نظامی سئول و توکیو با واشنگتن، آب‌های شبه‌جزیره را به بی‌ثبات‌ترین آب‌ها با خطر جنگ هسته‌ای تبدیل کرده است.

 «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی سه‌شنبه هفته گذشته از فرماندهی نیروی دریایی این کشور بازدید کرد و بر اهمیت تقویت همه‌جانبه نیرو‌های دریایی کره شمالی انگشت گذاشت. بازدید «کیم» از این فرماندهی، در بحبوحه رزمایش بزرگ کره جنوبی و آمریکا و گسترش همکاری‌های دفاعی توکیو با واشنگتن انجام شده که پویایی‌های امنیتی در شرق آسیا و شبه جزیره کره را افزایش داده است. «کیم » در این بازدید که چند روز پس از بازدیدش از یک واحد نیروی دریایی و آزمایش موشک کروز انجام شد، خطاب به ملوانان و فرماندهان نیروی دریایی کره شمالی گفت: «با توجه به اقدامات تهاجمی اخیر دشمنان و ماهیت ستیزه‌جویانه اقدامات نظامی آنها، دستیابی به موفقیت در توسعه سریع نیروی دریایی به موضوعی بسیار ضروری تبدیل شده است.» او گفت که افزایش رزمایش‌ها و همکاری‌های امنیتی میان سئول و توکیو با واشنگتن، آب‌های نزدیک شبه‌جزیره کره را به «بی‌ثبات‌ترین آب‌ها با خطر جنگ هسته‌ای» تبدیل کرده و ضمن درخواست از نیروی دریایی کره شمالی برای حفظ آمادگی جنگی خود، از ارتش خواست همواره نسبت به توطئه‌های رقبایش درخصوص «حمله احتمالی به پیونگ‌یانگ» آماده باشد. کیم همچنین در اظهارنظری که نشانه تشدید اوضاع امنیتی در شبه‌جزیره کره است، از نیروی دریایی کره شمالی خواست، خود را به حلقه جدید بازدارندگی اتمی اضافه کند: «از امروز، ارتش خلق کره بخشی از نیروی بازدارندگی هسته‌ای ملی خواهد شد که وظیفه مأموریت‌های استراتژیک را برعهده دارد. تمام زیرمجموعه‌های نیرو‌های مسلح کره شمالی تجهیزات جدید را براساس سیاست استفاده گسترده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی دریافت خواهند کرد. »

برگزاری رزمایش مشترک

بازدید «کیم جونگ اون»  از فرماندهی نیروی دریایی و فرمان او به این نیرو، با شروع رزمایش مشترک واشنگتن با ژاپن و کره جنوبی در شبه‌جزیره کره همزمان شده است. کره جنوبی و ایالات متحده هفته گذشته، رزمایش‌های تابستانی «سپر آزادی اولچی» را با هدف تقویت واکنش مشترک به تهدیدات موشکی و اتمی کره شمالی شروع کردند. بخشی از این رزمایش، تمرین نفوذ نیرو‌های عملیات ویژه کره جنوبی، آمریکا و ژاپن، به خط ساحلی دشمن با قایق‌های لاستیکی و بیرون آمدن از میان امواج با تجهیزات غواصی و اسلحه است. ارتش کره جنوبی روز  هفته گذشته اعلام کرد که به همراه ایالات متحده و ژاپن، رزمایش‌های دریایی خود را در آب‌های بین‌المللی در امتداد جزیره «ججودو» با هدف تقویت توانمندی شناسایی و رهگیری اهداف و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در شرایط بروز اقدامات تحریک‌آمیز پیونگ‌یانگ برگزار کرده است. در حالی که پیکان این رزمایش به سمت کره شمالی نشانه‌گذاری شده، همزمان، نیم‌نگاهی هم به قدرت فزاینده چین دارد. همین باعث شده که چینی‌ها هم دست به یک سلسله رزمایش نظامی بزنند. اداره امنیت دریایی چین اخیراً اعلام کرد، نیروی دریایی آن، در حال برگزاری مانور‌های نظامی در مناطقی از دریا‌های چین جنوبی و زرد از ۲۹ اوت تا ۳۱ اوت ۲۰۲۳ است. نخستین رزمایش در خلیج «تونکین» واقع در دریای چین جنوبی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ دیروز برگزار شد و دو رزمایش دیگر در همین منطقه قرار است از ۱۲ تا ۱۵ و ۱۴ تا ۱۷ برگزار شوند.

 ژاپن هم به دنبال چتر هسته‌ای آمریکا  است

در تحولی که نشانه تصاعد فضای امنیتی در شرق آسیا است، یک ژنرال ارشد ژاپنی گفت که توکیو نمی‌تواند امنیت خود را با توانایی‌های کنونی حفظ کند و به تسلیحات هسته‌ای آمریکا برای «بازدارندگی» علیه رقبای منطقه‌ای متکی است. به گزارش ایسنا، ژنرال «یوشیهیده یوشیدا» ، رئیس ستاد کل نیرو‌های زمینی دفاع از خود ژاپن، طی مصاحبه‌ای با روزنامه «نیکئی آسیا»(Nikkei Asia) گفته اول اینکه باید توانایی‌های دفاعی خود را تقویت کنیم. دوم اینکه باید هرکاری انجام داد تا بازدارندگی را به وسیله استراتژی‌هایی نظیر تسلیحات هسته‌ای آمریکا ارتقاء دهیم. به نظر می‌رسد اظهارات این نظامی ارشد ژاپنی یک درخواست تلویحی از آمریکا برای دستیابی به توافق تضمین هسته‌ای، شبیه به توافقی است که اخیراً بین سئول و واشنگتن امضا شد. وی گفت: «ژاپن بیش از یک دهه وارد گفتگو‌های عمیقی با آمریکا شده تا چتر هسته‌ای آمریکا را بر سر ژاپن گسترش دهد. همچنین توافقی در ماه ژوئن برای اشتراک‌گذاری اطلاعات بیشتر، آموزش‌های مشترک و پاسخ‌های موشکی مشترک منعقد شد.» ژنرال یوشیدا در پایان استدلال کرد، ژاپن در «خط مقدم» منطقه هند- آرام قرار دارد و توکیو و شرکایش برای حفظ یک «نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون» همکاری خواهند کرد و در عین حال نسبت به «تحریکات» از سوی کره شمالی و چین هشدار داد.    اکبر رستمی

ارسال نظرات