پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
08 شهريور 1402 - 14:03

تا عمود 1452

ازجمله خدماتی که نیاز ویژه زائران اربعین است و امسال همانند سال‌های قبل و البته با ظرفیتی گسترده‌تر برای خدمات‌رسانی به زائران آماده‌سازی شده؛ خدمات ارتباطی و پیام‌رسانی است که توسط شرکت‌های مختلف با مدیریت سازمان فناوری اطلاعات ایران ذیل ستاد هماهنگی اربعین بسته خدمات ارتباطی فناورانه را برای زائران فراهم نموده‌اند.
کد خبر : 14999

پایگاه رهنما:

در آستانه مراسم پیاده‌روی اربعین، میلیون‌ها زائر با مغناطیس نام حسین بن علی (ع) از سراسر جهان به مقصد کربلای معلی میعادگاه آزادگان جهان بار سفر بسته‌اند. زائران ایرانی نیز به عنوان دومین ملیت پر تعداد زائر پس از کشور عراق، کم‌کم حرکت خود را به سمت مرزها و حضور در این راهپیمایی جهانی آغاز کرده‌اند.

تمامی مرزهای تعیین شده جهت تردد زائران اربعین فعال شده است و تمامی دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی پای کار آمده‌اند تا سهمی در این رویداد آئینی داشته باشند.

ازجمله خدماتی که نیاز ویژه زائران اربعین است و امسال همانند سال‌های قبل و البته با ظرفیتی گسترده‌تر برای خدمات‌رسانی به زائران آماده‌سازی شده؛ خدمات ارتباطی و پیام‌رسانی است که توسط شرکت‌های مختلف با مدیریت سازمان فناوری اطلاعات ایران ذیل ستاد هماهنگی اربعین بسته خدمات ارتباطی فناورانه را برای زائران فراهم نموده‌اند.

این ستاد ضمن تعامل با اپراتورهای اول و دوم، با صاحبان سکوهایی که در زمینه تسهیل سفر زوار، جابه‌جایی مسافر و سفر اشتراکی یا اشتراک اطلاعات در مسیر پیاده‌روی بر بستر پلتفرم‌ها خدمات فعال دارند، یک مجموعه حمایتی فناورانه جهت تسهیل سفر زائران اربعین را آماده نموده است.

سامانه «سماح» نخستین قدم در خدمت‌رسانی به زائران اربعین است که با هدف فراهم نمودن امکان ثبت‌نام و بهره‌مندی از تسهیلات سازمان حج و زیارت برای زائران فراهم شده است. آن‌طور که «مهران فرشید» مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت سازمان حج و زیارت بیان داشته؛ با توجه به افزایش تقاضا برای سفر به عتبات عالیات، میزان مراجعه کاربران زائر به این سامانه امسال افزایش چشمگیری داشته به گونه‌ای که در مواردی روند کار خدمت‌رسانی این سامانه با کندی و اختلال مواجه شده است.

خدمات همراه اول

بر اساس اعلام اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، اپراتور اول (همراه اول) امسال خدمات ویژه‌ای را به منظور رفاه حال زائرین اربعین حسینی در نظر گرفته است. بسته‌های ویژه اربعین شامل بسته رومینگ ویژه پیاده‌روی اربعین، تعرفه ویژه (کاهش یافته) رومینگ عراق شامل «مکالمه»، «پیامک» و «اینترنت همراه» بخشی از این خدمات است که زائرین می‌توانند با مراجعه به مراجعه به دفاتر مستقر در پایانه‌های مرزی و پایانه سلام، برنامه همراه من و همچنین شماره‌گیری کد دستوری ستاره 10 ستاره 40 مربع از این بسته‌ها استفاده نمایند.

این اپراتور علاوه بر تقویت شبکه خود در کلیه مسیرهای تردد زائرین و پایانه‌های مرزی و با استقرار دفاتر خود در مرز «باشماق» و «تمرچین» و همچنین احداث موکب‌هایی در پایانه سلام فرودگاه امام (ره) و مرزهای چهارگانه «شلمچه»، «چذابه»، «خسروی» و «مهران» به خدمت‌رسانی و راهنمایی دقیق زائرین خواهد پرداخت و همچنین گروهی از کارشناسان همراه اول در قالب خادمین، در کشور عراق و در مسیر پیاده‌روی اربعین به سؤالات و مشکلات احتمالی رسیدگی خواهند کرد.

استفاده رایگان از ربات راهنمای دیجیتال زائر و دریافت تمامی راهنمایی‌های لازم برای رفع مشکلات رومینگ از دیگر خدمات این اپراتور به زائران اربعین حسینی است.

تمامی بسته‌های طراحی شده، قابلیت استفاده بر روی شبکه هر سه اپراتور "Zain"، "Asiacell"و "Korek" را دارد و با توجه به ارزان‌تر بودن قیمت خدمات همراه اول نسبت به سیم کارت اپراتورهای عراقی و عدم نیاز به استفاده از ارز برای خرید سیم کارت ایرانی، زائرین ایرانی نسبت به امر برقراری ارتباطات خود دغدغه نخواهند داشت.

ضمن اینکه با همراه داشتن سیم کارت ایرانی و فعال کردن سرویس رومینگ با کد دستوری (#2911*10*) دسترسی به وب‌سایت‌ها، برنامه ها و بانک‌های ایرانی و انجام عملیات بانکی برای زائرین به آسانی امکان‌پذیر خواهد بود.

خدمات ایرانسل

اما اپراتور دوم (ایرانسل) هم برای مشترکان خود خدمات ویژه‌ای تدارک دیده است. این اپراتور ضمن کاهش تعرفه‌های رومینگ بین‌الملل در کشور عراق، پنج بسته اینترنت رومینگ بین‌الملل و سه بسته ترکیبی اینترنت، مکالمه و پیامک را ویژه زائران اربعین در کشور عراق معرفی کرده که تا 25 شهریورماه 1402 قابل فعال‌سازی و تا پایان اعتبار بسته، قابل استفاده برای مشترکان است.

دسترسی به خدمات بانکی، انجام تراکنش و کارت به کارت و دریافت پیامک‌های بانکی، امکان تماس، ارسال پیامک و استفاده از اینترنت پرسرعت با تعرفه‌های ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با اپراتورهای عراق، از جمله امکاناتی است که مشترکان با فعال‌سازی خدمات رومینگ و استفاده از بسته‌های در نظر گرفته شده، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. بسته‌های اینترنت رومینگ، ویژه ایام اربعین، از طریق کد دستوری #4*1111* و نیز برنامه ایرانسل‌من، قابل فعال‌سازی هستند.

همچنین در مناطق مرزی، امکان اتصال رایگان به اینترنت ایرانسل به صورت اینترنت وای‌فای، فراهم شده‌ و کاربران لازم است به شبکه وای‌فای متصل شده و با ارسال عدد یک به سرشماره 1155 و دریافت رمز اتصال به شبکه، از این امکان بهره‌مند شوند.

با پیام‌رسان‌ها در پیاده‌روی اربعین

اما سکوهای پیام‌رسان بومی هم عزم خود را برای یک همراهی امن جزم نموده‌اند و با خدمات ویژه به استقبال زائران اربعین رفته اند.

برنامه بله به عنوان یکی از این پیام‌رسان‌هاست که امسال نوآوری هایی در خدمات خود به کاربران داشته است. این پیام‌رسان که پیش از این با هدف ایجاد ارتباط رایگان و بدون نیاز به اینترنت و سیم کارت عراقی سامانه اعلام وضعیت بله را برای زائران اربعین حسینی ا ارائه کرده، امسال از امکان اتصال سامانه اعلام وضعیت اربعین به استوری پیام‌رسان بله رونمایی نموده است. این سامانه بر بستر USSD فعال است و همیشه در دسترس کاربران بوده و در ازدحام جمعیت دچار کندی و اختلال نخواهد شد.

خرید ارز اربعین ۱۴۰۲ به نرخ دولتی و به صورت آنلاین دیگر خدمات این پلتفرم داخلی است و کاربران زائر برای استفاده از این امکان کافی است آخرین نسخه پیام‌رسان بله را نصب و در قسمت «خدمات» به گزینه «ارز اربعین» مراجعه کنند. پس از خرید ارز اربعین با مراجعه به شعبه بانک ملی که خودشان انتخاب کرده‌اند، می‌توانند ارز خود را به راحتی دریافت کنند.

امکان تماس صوتی و تصویری با تعرفه عادی امکانات دیگر پیام‌رسان بله است که به منظور برقراری ارتباط زائران با خانواده و نزدیکان شان فراهم شده است.

پیام‌رسان «سروش پلاس» هم با خدماتی از جمله تماس صوتی و تصویری، تماس با تمامی خطوط تلفن ثابت و تمامی اپراتورهای تلفن همراه، سرویس اعلام وضعیت به صورت آفلاین و پخش زنده حرمین کربلا روزهای منتهی به ایام اربعین را در کنار کاربران زائر خواهد بود.

در پیام‌رسان «آیگپ» هم به مانند دیگر پیام‌رسان‌های داخلی سرویس‌های ویژه اربعین فراهم شده است که از جمله آنها می‌توان به امکان تماس صوتی و تصویری، ثبت موقعیت در پیاده‌روی، اطلاع از سایرین در پیاده‌روی، ارسال پیام در پیاده‌روی، خرید شارژ و بسته اینترنتی برای زائرین، همراه زائرین (پخش زنده مسیرهای راهپیمایی اربعین) و همچنین زیارت مجازی کربلا اشاره نمود.

علاوه بر خدمات ارتباطی، ارائه پنجره واحد برای جستجوی نزدیک‌ترین خدمات، ارائه سرویس کیف پول الکترونیک به زائران برای بهره‌مندی از خدمات پرداخت پول توسط برنامه کاربردی‌های مختلف، تسهیل در فروش بلیت و حمل‌ونقل مسافر بین‌شهری، متناسب‌سازی سفرهای بین‌شهری با نیاز زائرین، فعال کردن درخواست سفر از شهرهای مرزی غرب کشور به سایر نقاط، در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی برای رانندگان در ایام اربعین، ارائه خدمات درمانی به زائران و ... امکاناتی است که توسط پلتفرم‌های مختلف و ذیل ستاد هماهنگی اربعین آماده‌سازی شده و امید آن می‌رود با تعامل سازنده و تلاش شبانه‌روزی مدیران و فعالان این عرصه، سفری همراه با آرامش خاطر بری زائران مهیا گردد از نقطه صفر مرزی تا عمود 1452.

معصومه باباجانی

ارسال نظرات